• mayamimaya

Det bästa med att bo i skåne?

Jag bor INTE i skåne, jag bor i en liten norlländsk stad som jag inte ens är född i.
    Här har jag bott i sex år snart med min man och vi har trivs bra tills nu.

Nu börjar vi tröttna på det långa avstånden till större städer och bristen på aktiviteter för barn på fritiden. ALlt är liksom lite segt här uppe, vilket var skönt i början ..men nu kryper det i flytt nerven.
    Vi börjar längta till lite sydligare breddgrader och undrar om vi skulle kunna trivas i skåne??

Vi har ett kontakt nät där nere....men nu vill jag höra fördelarna med att bo i skåne.

• Svar på tråden Det bästa med att bo i skåne?
  • FaRieTaLe

Vart i skåne ska ni bo då?
    Det är ju viss skillnad ifrån stad till stad.

• norgesessan

bra med malmö är att det är dagsavstånd till köpenhamn, göteborg och stockholm...(är inte 100 på stockholm). jag vill dock bo lite utanför..Hälst ville jag bott i götebrg pga släkten i norge, men där känner vi ingen, och känner inte till stan..
    tyskland kan man också åka till över dagen.

• mayamimaya

Det vi vet inte, vart vi vill bo alltså....helsingborg verkar trevligt. Men hus priserna var inte riktigt i vår budget.....

kanske är det svårt att få lägenhet där?

Närhet till havet är ett plus, har bott i halland i fem år och jag saknar havet nu.

• Tina A

De bästa tycker jag är närhet till de mesta alltid en stad i närheten aktiviteter mm mm.
    Jag är ett riktigt skånefan som aldrig kommer flytta härifrån :D

• KarJac

Att det är nära till Danmark .

Nej, skojar bara. Jag har bott i Lund i 7 år och trivs jättebra. Jag kan inte prata för hela Skåne, men Lund är en underbart mysig stad .

Kreativ Å Talangfull
  • KarJac
    mayamimaya skrev 2007-11-27 13:58:42 följande:
    Ni som är inflyttade, tycker ni att det har gått bra att "komma in"........
    Ja, lite svårt att fatta vad de säger, men det är bara att nicka och se glad ut . Men efter ett tag har man ett helt nytt ordförråd!
    Kreativ Å Talangfull
  • Lottis77

Jag bor inte heller i Skåne, men har min moster i Trelleborg och har tillbringat mycket tid där. Jag skulle gärna flytta dit. Bra pendlingsavstånd in till Malmö och sedan den härligt kontinentala känslan med färjeläget. Huspriserna är också helt överkomliga och centrum är trevligt med de butiker som behövs. ICA Maxi är ju en helt fantastiskt bra butik.

Och som tidigare sagts, i Skåne är det inte långt till någonting.

Är det inte semester snart???
  • isisisis

Jag har flyttat till skåne efter att ha bott utanför Sthlm i 30 år,i Bromma.

Jag vet ingeting som är bättre med Skåne.
    Det blåser jämt.
    Det finns inte lika många sjöar att bada i.
    Ingen skog värd att kalla skog.
    Inga blåbär,eller tillräckligt för att det ska vara lönt att plocka.

Den enda fördelen är att det är nära till Danmark.

• Lottis77
    mayamimaya skrev 2007-11-27 14:02:46 följande:
    Hmm...så det är ok hus priser i Trelleborg?Måste jag kolla upp på hemnet!!
    Jag älskar de vackra tegelhusen! Du får ett fint hus för under miljonen centralt.
  • mayamimaya

På hemnet fanns inga hus under miljonen!!

Medel låg på 2 miljoner, hmm.....inte rikigt vår pris klass.

• mayamimaya

isisisi

Jag har tröttnat på alla tråkiga norrlands sjöar och den eviga granskogen med farliga björnar och varg......

Det jag kommer att sakna är blå bär och lingon.

• Lottis77
    mayamimaya skrev 2007-11-27 14:06:19 följande:
    På hemnet fanns inga hus under miljonen!!Medel låg på 2 miljoner, hmm.....inte rikigt vår pris klass.
    Ojdå! Har priserna gått upp så mycket! Var ju i somras jag tittade runt, sedan köpte vi hus här i Örebro istället. Ursäkta att jag missledde dig.
  • idiblon

Men shit, jag plockade oerhörda mängder blåbär i år... I nordöstra delarna är det iallafall FULLT!

• isisisis

Kanske det finns blåbär i de östra delarna,där har jag inte vart.
    Men det finns inte så man lätt kan gå ut och plocka en tallrik nånstans där jag varit iaf.
    Jag är svampplockare och brukar få ta mig till smålandsgränsen för att plocka svamp.
    Det är en 8-10 mil att åka,men det är värt det.

And naturen så finns det bara lite buskar och enstaka träd här och var kring bostadsområdena,och utanför är det bara åkermark.
    Inga naturliga skogsdungar annat än planterat.

Men gillar du inte natur och skog och sjöar,så lär du nog trivas i Skåne!

Lycka till!

• Lordia

Jag flyttade ner hit för ett år sen från sthlm och jag kan bara komma på en sak.. det är NÄRA till det bästa...:)

• lotts

Hmmm..undras var ni bor i Skåne som gnäller över att vi inte har skogar och sjöar???

Svar på tråden Det bästa med att bo i skåne?