• Vitsippa75

Hur ofta tvättar ni håret och varför?

"Varför" låter kanske lite dumt men det är inte en självklar sak för alla. I mitt fall tvättar jag håret varannan dag för att min hårbotten blir så fet. Jag vill helst tvätta det var tredje eller var fjärde dag men då får jag gå runt med ett insmort margarinhuvud på hjässan. Hur fräscht är det? Det är inte bra att tvätta håret för ofta för det slits och det blir en del håravfall. Någon som har tips på att få mindre fet hårbotten?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni håret och varför?
  • Cia o krabaten

varannan dag efter inrådan av min frisör.

• sataya

jag tvättar det varje eller varannan dag.. det har bara blivit en vana och eftersom att det blir fett så snabbt så blir det bara så... och även om jag använder några hårprodukter så blir det ju inte så kul om man inte tvättar det...
    skulle också vilja tvätta det mer sällan men vet inte hur jag ska göra...

Lilla
  • TrailerTrash

Jag tvättar håret 1 gång i veckan..Tvättade håret varannan dag ibland varje dag förut..Håret blev fett och konstigt..Nu har jag fint hår som aldrig känns smutsigt..

one people, one nation, one destiny
  • shelbo

igentligen ska man dra ned på tvättandet på håret för att det inte ska slitas o bli tort.. Ungefär 1-2gånger i veckan ska räcka!

Alla tvättar sitt hår på sitt vis! men om de är rätt eller fel har ingen den blekaste aning om.
    Min frisör är kanon! av henne har jag lärt mej att ta hand om mitt hår på ett sett som jag aldrig trodde man skulle göra! Man shamponerar sitt hår 2gånger under att man tvättar det, eftersom all smuts i hårbotten inte försvinner under första tvättningen, har man långt hår ska man inte hålla på o tok gno i själva håret, de viktigaste är att hårbotten blir ren!

• viseversa

varje dag jag har så tunt hår så det blir fett på en gång! sen har jag nog förstört det nartuliga skyddet också!

• hanna98h

har kort hår och tvättar det varje dag annars skulle jag se för j-vlig ut

• karinagumman

jag tvättar med håret ca två gånger i veckan.. med mjällshampoo sedan i somras då jag helt plötsligt fick mjäll.. efter att alltid haft torrt hår.. tog ut pstaven i maj... kanske påverkade det.. iallafall.. jag har inte ork/tid eller lust att tvätta håret oftare och har alltid hört att man inte heller ska det.. jag tvättar såklart håret oftare om det behövs eller det ska bli fest av ngt slag..

mot äl (2-5/12).. försök 9
  • nallehu

Önskar oxå att jag kunde tvätta håret mer sällan....men för mig blir det oxå varje eller varannan dag! (oftast)
    Det har blivit lite av en ond cirkel....duscha vill jag göra varje dag, men jag har svårt att duscha utan att blöta håret, blöta håret utan att tvätta det och ha i balsam är en mardröm för då ser jag ut som ett skatbo när det torkat....å då blir ju summan av kardemumman att jag tvättar det varje dag!

• Vitsippa75

Jag tvättar håret 1 gång i veckan..Tvättade håret varannan dag ibland varje dag förut..Håret blev fett och konstigt..Nu har jag fint hår som aldrig känns smutsigt..
    [/citat]

Det låter ju helt otroligt. Hur var övergången från att ha tvättat det ofta till en gång i veckan? Var det inte fett ibörjan? Vad fick dig att tvätta det en gång i veckan?

• nuedetdax

Jag tvättar oxå en högst två ggr i veckan. Jag har tjocka hårstrån så håret blir typ aldrig fett Sparar massa på schampoo o balsam

• shelbo
    Vitsippa75 Vitsippa75

när du tvättar håret så shamponera det 2gånger! du kan sedan öka antal dagarna för att behöva tvätta håret! håret vänjer ju sej vid att tvättas varje dag och det tar tid att vänja tillbaka det.. allt handlar om hårbotten och dess naturliga fetter...
  • Vitsippa75

ok. Tack. Ska försöka. Man vill ju inte se ut ofräsch ut på jobbet, eller på en fin bjudning...

shelbo skrev 2007-11-27 15:42:20 följande:
    Vitsippa75 när du tvättar håret så shamponera det 2gånger! du kan sedan öka antal dagarna för att behöva tvätta håret! håret vänjer ju sej vid att tvättas varje dag och det tar tid att vänja tillbaka det.. allt handlar om hårbotten och dess naturliga fetter...
  • Kwela

Å jag känner igen mig. Jag tvättar mitt hår varannan dag. Samma dag som det är tvättat är det lovely, andra dagen har det redan hunnit bli fettigt så jag måste sätta upp det. Jag har testat ALLT! Under ca 6 månader försökte jag att vänja av håret att tvättas varannan så jag tvättade bara en gång i veckan. I mellan körde jag med torrschampoo. Kände mig äcklig och såg hemsk ut i 6 månader. Trots detta kämpande så blev det aldrig bättre. JAG GAV UPP!!!

Jag har tunt hår- blä!

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • MrsNelson

lite olika beroende på vad jag gör, men oftast 1-2 gånger i veckan

• Piastowska

Tvättar varannann dag!
    Håret är så oljigt så det ser inte klokt ut annars.
    Men!!!!! det finns ett underverk för oss som inte "orkar" eller vill tvätta för ofta.
    Mjällschampo - hårspray som tar bort det glansiga i håret.
    Finns på Kicks som Toni & Guy, Lee Stafford m.m.
    En sorts spray som mattar ner håret.
    Värt att testa!

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni håret och varför?