sadeltvång
nån med erfarenhet som vet ifall sadeltvång kan visa sig enbart vid uppsittning, ej vid sadling el när man spänner gjorden?
nån med erfarenhet som vet ifall sadeltvång kan visa sig enbart vid uppsittning, ej vid sadling el när man spänner gjorden?
Menar du att hon blir som halvtokig när du ska sitta upp men är jättesnäll i övrigt?
ja och håller på i nån minut (försöker bock och kastar sig framåt) efter det, hur snäll som helst!
Det gjorde mitt sto oxå när man skulle sitta upp, man fick va två till att hålla henne för hon blev knäpp men så fort man kom upp blev hon cool lugn.
blev det någonsin bättre?
?
Visst kan det visa sig på det sättet.
kanske kan du testa att spänna lite-gå ett varv-spänna lite till-gå ett varv osv innan du sitter upp.
Oftast så drar man ju bara åt och hoppar upp!
Om det inte funkar kasnke man får testa att hänga lite på henne och sen hoppa ner några gånger och se om det hjälper.
Mini-inridning liksom.
Oftast blir sadeltvång bättre om man är försiktig och lyhörd mot hästen.
har man ridit en stund, hoppar av och upp igen är det inga problem... skumt!
Kan man inte börja om från början då? Med inridningen (jag fattar att hon är inriden, men tänkte att man kanske måste "göra om det?).
Jag känner igen det där från tiden med min häst. Det var inga större problem att sadla, men hon var jättespänd vid uppsittning och kunde fara iväg och bocka. När man väl suttit på henne en stund så lugnade hon ner sig. Tyvärr har jag inga uppmuntrande ord eller tips att komma med, mer än jag tycker att du bör ta problemen på allvar. Om det inte beror på att sadeln klämmer någonstans och du inte får ordning på problemen så tycker jag du ska kolla upp hästens rygg.
Jag vet ju själv om jag har ont någonstans, det gör mest ont i början när jag gör något, efter en stund blir man lite bedövad, då känns det inte lika mycket längre.
Min häst hade kissing spines, ryggkotorna satt lite för tätt på ett ställe i ryggen, vilket gjorde att några ligament kom i kläm, det är tyvärr ingenting man kan göra något åt .
Jag hoppas förstås att det inte är något allvarligt fel på din häst, utan att det är ett enkelt problem som går att lösa.
Kolla sadeln! Det kan vara den som är problemet. En illa tillpassad sadel kan ju skapa ganska mycket obehag. Kan du sitta upp barbacka?
TILL TS!!
Vi hade ett sådant sto på stuteriet där jag jobbade i 10 år..
Hon hade inget fel på ryggen och sadeln passade super fint..
Så vi longerade alltid henne en liten stund innan ridningen så att hon kunde spänna av och på så sätt kunde vi hoppa upp uatn att hon var spänd...
Sadeltvång kan bero på mycket men självklart ska du kolla upp så att hon inte har ont någonstans, men mitt tisp är till dig att longera en stund innan så hästen blir lugn så slipper både du och hästen obehag
BERÄTTA GÄRNA HUR DET GÅR FÖR ER
ska prova ponnyputa, den kan ju inte ligga fel.
kollat tornutskotten? undrar om det heter kissingspines (vet inte hur det stavas)
jag höll på att rida ett hbl sto som höll på som du beskriver,det visade sig sedan att tornutskotten växt ihop tyvärr gick det inte att göra ngt åt det.
MEN det behöver absolut inte vara det!! vill inte skrämma dig!!