• Litentå

Blod i avföring på 4 månaders bebis

Vår lilla tjej har haft blod i avföringen i några veckor nu.

Eftersom detta även hände med vår äldsta tjej och då sa läkarna att det förmodligen var komjölksprotein intollerans så har vi haft mjölkfrit för vår äldsta tjej och nu även för vår yngsta dotter men det slutar inte o komma blod. (oj vilken lång mening

Är de någon som har gått igenom detta o vad var i så orsaken till att det kom blod för er/ert barn?

Jag var inne hos en läkare som tittade att det inte var någon spricka eller liknande i ändtarmen o jag blöder inte på bröstvårtorna...

• Svar på tråden Blod i avföring på 4 månaders bebis
  • Catchie80

Min son hade blod i bajset en gång, men som sagt det var bara en gång...

Orsaker till att man har blod i bajset (inte bara just bebisar)

hemorojder
    cancer
    invärtesblödningar i tarm eller mage
    intolerans av något

Jag tycker du ska gå tillbaka till läkaren, säga att det pågått i några veckor och inte slutar och du kräver att dom undersöker det noga!

Min son är mitt liv
  • Catchie80
    Här hittade jag på nätet från www.babycenter.com

Vad är inte normalt?

Diarré Symptomen inkluderar väldigt lös avföring som ibland ökar i volym och frekvens och som kan tyckas spruta ut ur ditt barns rumpa. Ammade barn får diarré mindre ofta, eftersom bröstmjölk hjälper till att bekämpa de mikroorganismer som orsakar det.

Flaskmatade barn är utsatta för större infektionsrisk, vilket är orsaken att det är viktigt att
    sterilisera utrustningen och alltid tvätta händerna ordentligt. Orsaken till diarré kan vara en infektion eller alltför mycket frukt eller juice, tandsprickning, någon medicin ditt barn tar, eller en överkänslighet eller allergi mot en viss sorts mat.

Diarré går i de flesta fall över av sig själv inom 24 timmar, men om den inte gör det bör du ta kontakt med sjukvården. Vicky säger: 'Föräldrar tror ofta att det har att göra med en viss sorts bröstmjölksersättning, men det är bäst att prata med sköterskan på BVC eller läkare för att utesluta eventuella andra orsaker.'

Förstoppning Förstoppning är inte bara att ditt barn blir högrött när det krystar för att bajsa. Symptomen inkluderar svårighet att få ut avföringen - som ser ut ungefär som harlortar - smärta och spänning i magen och buken, olustighet, och ibland blod i avföringen som kan komma från analfissurer (små sprickor i huden/slemhinnan) orsakade av hård avföring. Ammade barn drabbas i allmänhet inte lika mycket av förstoppning.

Ta ditt barn till BVC eller läkare om det är förstoppat, särskilt om det finns blod i avföringen. Förmodligen får du rådet att öka ditt barns intag av vätska och kostfibrer (om det börjar äta fast föda). Ett sätt att göra detta är att ge puréade katrinplommon eller aprikoser.

Grönt bajs Vicky Pigott säger: 'Om din bebis avföring är grön och lite skummande kan det vara så att den får i sig för mycket laktos (mjölksocker), vilket kan hända om han eller hon ammar ofta men inte får i sig tillräckligt av den fetare eftermjölken så att mättnadskänslan ökar. Det kan också orsakas av för mycket eller för lite mat, eller av en infektion.'

Låt ditt barn amma färdigt från det ena bröstet innan du ger det andra. Om symptomen varar längre än 24 timmar bör du fråga på BVC för att få reda på orsaken till problemet, eftersom det kan vara relaterat till
    överkänslighet, eventuell medicin eller dina amningsrutiner.

Blod i avföringen Blod i avföringen kan uppstå som en följd av förstoppning om den hårda avföringen orsakar analfissurer, men kontakta alltid sjukvården för att undersöka varför det uppstått.

Min son är mitt liv
Svar på tråden Blod i avföring på 4 månaders bebis