• Flissi

Nån som har en Riesen Schnauzer?

Sitter & gräver info om hundraser jag funderar på...
    Är nu inne på Riesen, men efter sutit halva dagen på alla internetsidor undrar jag om nån här har en/flera själv?!

Hur är efterfrågan på denna ras?
    Jag har tänkt skaffa den till sommaren så det är ju ett tag tills dess, men vill vara 100% på uppfödare/föräldradjuren osv innan jag bestämmer mig.

• Svar på tråden Nån som har en Riesen Schnauzer?
  • Ila

Japp, jag är inne på min andra Riesen nu (har en hanne nu, hade tik förut).
    En underbar ras med mycket fart i, men som i unga år kräver en fast hand och vettig aktivering.

Jag har tränat lydnad och spår med mina samt haft med hannen på en veckas fjällvandring runt Kebnekaise.

Är det något speciellt som du undrar över?

• Ila

Oj, ja, nu såg jag att du undrar över efterfrågan på rasen...tja, det vet jag inte så mycket om, men det är ju en ganska liten ras (till antalet, menar jag). Det finns inte obegränsat antal uppfödare så om du vill ha hund från någon speciell kennel så bör du nog ta kontakt med den redan nu.

• sinkadus

Jag har haft en, världens bästa, mysigaste, roligaste men också jobbigaste hund! Kräver mycket av sin förare, älskar dig in i döden, otroligt familjekär men envis som synden och har ofta jobbig unghundstid med trots i oändligthet. I gengäld har du en fantastisk hund när den väl är vuxen!

Var noggrann när du letar uppfödare och hör med AfRs valpförmedlare. Det registreras mellan 200-300 valpar per år, så var ute i god tid! Jag kan rekommendera bra uppfödare om du vill... jag kan inte nog betona att välja föräldradjur med bra mentalitet!

Lycka till!

• cruZZe

Är uppvuxen med en riesentokig mor och har alltid haft minst 1 riesen runt omkring mig. Kan bara instämma med envis, egensinnig och trotsig hund. Men som sagt är de väldigt familjekära (oftast barnkära också). Hannarna kan dock vara jobbiga med revirtänk gentemot andra hanhundar, och en vältränad riesen på 50-55kg är svår att hålla. Dom finns inte i några överflöd, vilket jag personligen tycker är bra. De är inte lika sönderavlade som många andra populära raser. Dock ska du se upp med ljumskar och höfter på dem, även tassarna tar en del stryk då det är en tung hund.

Överlag är det en bra familjehund, men den kräver en hel del jobb och jag kan INTE rekomendera den som en första-hund om du inte har bra hjälp till hands.

Lycka till och hoppas du hittar en fin riesen.

• Flissi

Jag har haft en Berner Sennen i 10,5 år.
    Har under flera år funderat på Riesen, men som första hund valde jag en berner.
    (ja, det är ju inte alls samma mentalitet i dem)

Jag tränade ganska mycket med min berner första 4 åren. Han var riktigt duktig men saknade "drivet" & den riktiga viljan att jobba.
    Fick ju muta & träna i all oändlighet innan det "passade" honom.
    Redan då bestämde jag att nästa hund troligen skulle bli en brukshund.
    (funderat mkt på Briad, men vill inte ha den långa pälsen & har hört att Riesen passar mer med familj än Briard ?!)

Jag har börjat kolla på hemsidorna, och tar jättegärna emot tips på kennlar ni tycker är bra. Helst i södra Sverige. (Bor i Nässjö, Småland)
    Vill ha god kontakt med uppfödaren första 1-2 året.

Det jag undrar är hur "jobbiga/aktiva" valparna i regel är? Håller det i sig tills de blir könsmogna?
    Min mamma har frisörsalong & har senaste åren haft min berner där under dagarna.
    (han har då själv valt om han ville vara i salongen/på trädgården/inne i huset.)
    Funkar detta med en Riesen också? Den träffar då ganska mkt folk & får inte visa vakt eller agg mot hennes kunder.
    (hon har hämtat hunden varje morgon, sen har jag/sambon hämtat efter jobbet)

• cruZZe

Just som valp är riesen inte mycket jobbigare än andra hundar, de har bara lite svårare att lyssna tikrigt Det jobbigare kommer när de börjar bli unghund och könsmogna. Helst då hanarna. De är mycket egensinniga och viljestarka, men intelligenta. Så de kräver en del job och en hel del motion. De gillar oftast ganska tuff träning (ej löpa långt på asfalt) som spår och andra ganska typiska bruksövningar.

Att ha hunden i salongen borde gå bra, riesen är oftast en ganska lugn hund, men tänk på att de är avlade som vakthund och för fågeljakt så visar dom skyddarbeteende får ni träna bort det omgående. Vi har haft en riesen som vi fått avliva just pga vakt och nervöst beteende.

Totalt sett är det som sagt en mycket modig, stor, familjevänlig och arbetsvillig hund.

Ett tips är dock att ha med din mamma lite då och då när ni tränar lydnad och tar promenader. På så vis blir hon en naturlig del av hundens familj.

• cruZZe

de har bara lite svårare att lyssna riktigt

ska det stå.

• isisisis

Min sambo har haft 2 Riesen.
    Det är en mycket fin ras.Om man behärskar den.
    Det är ingen "förstagångshund"!

Den kräver att du verkligen är herre över den,annars kan den ta över.
    Ståtlig,pålitlig och intelligent.

Satsa på en riktigt bra uppfödare.

• Ila
    cruZZe skrev 2007-11-28 15:27:14 följande:
    Just som valp är riesen inte mycket jobbigare än andra hundar, de har bara lite svårare att lyssna tikrigt Det jobbigare kommer när de börjar bli unghund och könsmogna. Helst då hanarna. De är mycket egensinniga och viljestarka, men intelligenta. Så de kräver en del job och en hel del motion. De gillar oftast ganska tuff träning (ej löpa långt på asfalt) som spår och andra ganska typiska bruksövningar. Att ha hunden i salongen borde gå bra, riesen är oftast en ganska lugn hund, men tänk på att de är avlade som vakthund och för fågeljakt så visar dom skyddarbeteende får ni träna bort det omgående. Vi har haft en riesen som vi fått avliva just pga vakt och nervöst beteende.Totalt sett är det som sagt en mycket modig, stor, familjevänlig och arbetsvillig hund.Ett tips är dock att ha med din mamma lite då och då när ni tränar lydnad och tar promenader. På så vis blir hon en naturlig del av hundens familj.
    Fågeljakt?????
  • Flissi

Jag är ju väl medveten om träningen & att jag ska vara ledaren & att det är mer viktigt med en bruksras än en vissa andra.
    Alla raser har ju sina egenheter :0)
    Jag älskar att träna spår/sök, gjorde det rätt mkt med min berner tills han (jag?) tröttnade efter 4 år.

Lite känns det som skaffa förstahund, då min berner inte krävde mkt lydnad när vi var hemma. När han var 2-3år slutde han helt dra i kopplet, stannade alltid själv innan vi gick över vägen, rymde under alla år 3-4ggr från tomten, brydde sig ej om andra hanhundar.
    Hans vardagslydnad var helt exlemplariskt.
    Sen stängde han av öronen för fot/sitt/ligg/hit hemma, men perfekt på klubben.
    Alltså har jag bara haft "en möbel som lyder, låter & äter" (min sambos utryck) de senaste 6-7 åren.
    Glömmer ju lätt hur mkt tid det egentligen tar med en ny hund i huset.

Vi ska få en bebis till också i juni.
    Är alltså nån hemma sen i 2 år.
    Ska jag skaffa hunden strax innan bebisen, eller vänta nån månad/två?

Svar på tråden Nån som har en Riesen Schnauzer?