• Kristin24

När börjar man med sittvagn?

Undrar när ni börjat med sittvagn till era småttingar.

Elsa är nu 4,5 månad och blir mer och mer nyfiken på vad som händer runt omkring henne...Vi har en vagn som är kombinerd ligg o sitt vagn, är rädd att det är för tidigt att sätta henne upp.

När började ni med sittvagn?

• Svar på tråden När börjar man med sittvagn?
  • atelli

Vi började vid 6 mån ungefär, men det är nog olika hur intresserade bäsen är och hur mycket vagn man åker....

// a

• J o E

Vår Elsa började med sittvagn när hon var ca 5 månader. Då halvlåg hon mest i vagnen, men det var alldeles för tråkigt att ligga ner! Jag tror absolut att ni kan prova att ha henne sittandes korta stunder och se om hon gillar det. Vår vagn har 3 lägen där det ena är helt liggandes och ett helt upprätt och så ett där barnet liksom halvsitter. Det var jättbra att ha i början!

Barn utvecklas ju olika så jag tror inte att man kan säga att det är för tidigt, så länge ni inte har henne sittandes flera timmar i sträck.

• väntar o längtar

Sonen är 3,5 månad och vi har tagit bort plattan i botten på mjukliften. Då kan vi (har inte gjort den ännu) sätta honom upp lite när han opponerar sig mot att ligga ner.
    Däremot har vi tagit en liten premiärtur i resesulkyn när vi var på jobbet och hälsade på och det gillade han skarpt.

• Kristin24

Vad bra, då ska vi prova lite med det snart

• Nova81

Tilde är 4.5 månad o hon har just börjat sitta i sittvagnen, hon är så nyfiken på vad som händer runtomkring henne.

• lucasmama

vi tog bort hårdliften när lucas var ca månader... han tyckte det var så tråkigt att ligga ner och sittvagnen i kombivagnarna går ju att lägga helt ner.. så när det är dags att vila så bara fäller vi den...

• Carro Å

Jag har oxå tagit bort plattan i mjukliften så han kan få sitta upp när han e vaken för annars blir han jättearg..han e så nyfiken på allt nu och det funkar jättebra.
    / Carro o Nicholas 3 månader

• gia

Vi började med sittvagn vid ungefär 4 månader! Han är för stor för liggvagn samt har Maximiliam aldrig riktigt tyckt om liggvagnen...så när vi tog bort liggdelen och han fick sitta och utforska världen är han inte längre lika mycket emot att ligga/ sitta i vagnen längre!

Ett tips är att ta ur allt som ligger i liggdelen och lägg ner bebisen där...är det fortfarande gott om plats kan man använda liggdelen fortfarande...men ser det trångt ut så är det dags att börja med sittvagnen....

• bebben Elias mamma

Jag fick höra att det inte är bra för bebisen att sitta innan den fyllt 6 mânader, att ryggen inte är redo. Min läkare i Spanien där jag bor sa det. Min bebis hade ocksâ lust att sitta men jag vántade iallafall, pâ barnvagnsinstruktionen stod det ocksâ samma sak frân Chicco.

• Skytten

Vår lillis älskar att snarka ute i vagnen och var därför supernöjd med liggvagnen fram till 8 månader! Sedan blev det sittvagn och en helt ny värld uppenbarade sig.

• Veladis

Alltså...
    När man kan ha barnet sittandes i barnstol uppallad med kuddar korta stunder, (4- 5 mån) då kan man ha det sittande i vagnen med kuddar också en liten stund.
    Min dotter satt själv när hon var knappt 6 mån, det där är enormt olika...
    Men kalvsitta lite i vagnen kan de alltid göra, de kan ju göra detsamma i babyskydd och babysitter, så..

• minime

Vi bytte till sittdel när vår dotter var tre mån. det var en omöjlighet att få henne att ligga i vagnen från att hon var 2 mån.

hon satt själv innan 5 mån....

• Böckling

Min lilla är 4 månader i dag. Jag tog ut den hårda plattan i mjukliften för en vecka sedan. Nu är det fritt fram att dra upp ryggstödet. Hon tycker det är underbart att komma upp och se lite. Varför ska man vara rädd att sätta dom upp? Förstod aldrig riktigt det.

• memlan

Min son var på dagen 16v när jag ängsligt satte honnom i sittdelen på våran duo, på prov bara han var ju så liten. Det gick jätte bra. Plötsligt gillade min lilla kille att åka vagn igen. (Hade gnölat i ett par veckor) Lycka till.

Svar på tråden När börjar man med sittvagn?