• Thea och Ebba

Lätta saker att sy?????

Hej. ja kan sy ganska bra. men skulle vilja ha lite tips på små lätta roliga saker man kan sy till bebben. har gjort om två par vanliga byxor till mamma byxor... men skulle vilja ha tips på saker till bebben....

• Svar på tråden Lätta saker att sy?????
  • vonkis

nått som är smart att fixa själva med vanliga lakarn som man har över är lakarn till bebben(spjälsängen).
    det är ju ganska dyrt att köpa så vi har sytt mindre lakarn av gamla singel lakarn och påslakarn mm.
    ett tips bara!
    min mamma hade lite barntyger kvar från när mina syskon var små och dom gjorde hon kuddfodral på så nu har v jätte fina kuddar i barnrummet

• mailman

Sy sängkläder! Hur lätt som hellst och supergulligt. Eller så kan du köpa vita bodys och färga eller bara sy på coola applikationer.
    Badlakan med huva e kul(speciellt när man syr öron på huvan)!

• mailman

vonkis: vi tänkte lika=)

• vonkis

mailman, ja men visst är det smart

• Clarice

känner igen det där - det är så mysigt att kunna få sy lite i väntan på sin lilla älskling.. och så kan man ju hoppas på att det känns som att tiden går fortare då

en u-ring/bo-ring - bra att ha när man ska amma och som bebben annars kan ha runt sig och känna sig merra ombonad (när jag fick det tippset så slog jag upp det på Google.se för att se vad som menades och hur den såg ut) väldigt enkelt att göra.
    påslakan, örngott, underlakan är dyrt och dessutom strävt i början om man köper det - så det kan man ju enkelt göra själv med sina egna fina lakan/tyger. det är lättare att matcha och det blir mer personligt
    små söta "spy"-handdukar tippsade också en vän om. något som kan vara bra ha på axeln eller så ifall man får en spyis

lycka till med sy och bebbe!!!!

• Beppan812

Ett litet lapptäcke till vagnen eller spjälisen. Du kan ju använda resttyger.

• Clarice

.. nu kom jag på fler saker. svärmor sa att det kan vara mysigt att sy en mjuk filt/täcke/lakan som bebben kan få runt sig när man plockar upp som ur sängen/vagenen - man vet ju själv hur kallt det är ibland innan man morgnat till sig och innan kläderna hunnit på.
    snutte-trasa/snutte-filt.
    golv-täcke.. eller så. mammor har ofta sina barn på ett litet täcke på golvet verkar det som ...eller så är det bara vi på Gotland som e lite knäppa
    jag klippte söner ett täcke (inte dun-täcke dock) och sydde sömmar runt det - så blev det mindre, sötare och mer inbjudande för en liten liksom

• Thea och Ebba

Puffar.. vill ha fler alternativ.. hur andvänder man en amnings kudde????

• Liten

En ringsjal är lätt att sy..
    Beroende på vilket mönster du väljer så behöver du praktiskt taget bara sy 2 raksömmar.. .-)

• Thea och Ebba

Liten: Hur ska den andvändas o hur mer exakt andvänds den o ser ut??+

• Peztis

Jag sydde en amningskudde i lakansväv, fyllde med stoppning från två gamla syntetkuddar och den använder jag hur mycket som helst även om jag inte ammar så värst mycket! Bebisen ligger och sover i böjen i bland, perfekt att ha under armen vid flaskmatning, stöd för huvudet vid tv-tittandet, skön att lägga huvudet på och sova en stund.

Lakan är en jättebra idé. Använd era mjuka och slitna.

Klipp gamla frottéhanddukar till trasor på ca 20x20, perfekt vid flaskmatning och som kräktrasor. Är du noga så fållar du, jag zickzackade bara och det går bra.

Sydde ett lektäcke med öglor på så man kan samla ihop leksaker, bild finns i mitt galleri. Används varje dag nu på golvet, i sommar kan vi ha det i gräset!

• Thea och Ebba

Puffar på lite igen...;)

• KRAM

Det där med ett lektäcke hade jag också tänkt att göra till bebisen i sommar. Sy på lite olika tyger som känns olika när man rör det (typ sammet, strävare tyg) grejer i olika färger och lite öglor som bebisen kan dra i.

Jag hade också tänkt att göra spjälskydd. För att det ska vara mjukt tänkte jag köpa en billig fleccefilt och sy dit tyg på vardera sidan och sedan ska jag dekorera detta och ha remsor i fina färger att knyta fast den med i sängen.

Hade även tänkt att dekorera lite olika fleecefiltar med blommor osv. och så hade jag tänkt att göra ett täcke (typ överkast) i samma stil som spjälskyddet.

• Sandra H

Hej!

Jag är oxå på jakt efter lätta saker att sy, men till MIG! jag vill sy kjolar. Tänker att det borde vara rätt lätt, med en mudd högst upp. Har köp ett tyg idag, faktiskt som jag vill sy en vår/sommarkjol av. Någon som vet bra, enkla modeeller? Var hittar man enkla mönster?

Nån som vet? Eller kan visa på gena hemsydda kjolar i sitt bildgalleri?

Sandra

• Sandra H

Puffar lite på tråden! :)

• Peztis

Har lagt in mönster på min amningkudde i mitt galleri, för den som är nyfiken.

• boosten

Jag har sytt ett babynest, som talades om tidigare i denna tråd. För Liten att sova i, när h*n sover i vår säng som skydd, eller i vagn eller spjälsäng för att det ska bli trångt, precis som h*n är van vid från livmodern.
    Det var jättelätt att sy, gick på en eftermiddag + kväll.
    Jag använde denna sybeskrivning, men la till 5 cm på alla ledder. Använde plyschliknande teddy, och det blev jättemysigt!

www.fagerlunds.net/trean/BabyNest.htm

• boosten

Jo, just det, bld finns i mitt galleri om nån vill se!

Svar på tråden Lätta saker att sy?????