Förslag på småplock till glöggkväll!
Ska ha lite folk hemma på glögg och behöver tips på lite plockmat. Sötsakerna är redan klara,men jag har kört fast när det gäller lite matigare tilltugg. Kommer bara på dadlar fyllda med feta! Tips tack!
Ska ha lite folk hemma på glögg och behöver tips på lite plockmat. Sötsakerna är redan klara,men jag har kört fast när det gäller lite matigare tilltugg. Kommer bara på dadlar fyllda med feta! Tips tack!
baconlindade dadlar är också goda!!
pepperakakor med mögelostm kanske
vörtbröd med ost/skinka?
fyll dadlar med grönmögelost och rulla dom sen i pepparkakssmulor. dögott!
Små snittar med lite paté och rödlöksmarmelad på
Färskostfyllda parmaknyten
Cocktailtomater fyllda med fetaoströra
Små saffranskorpor. Mums!
fröken sol skrev 2007-11-27 17:32:10 följande:
Mmmm,nu fick jag massor med goda tips! Mer mer! ;)
En liten puff!
Parmesantwistar
1 förpackning fyrkantig kyld smördeg, ca 275 gram
1 ägg
1 dl finriven parmesanost
salt (gärna gourmetsalt)
Sätt ugnen på 200 gradet.
Skär degen i 18 remsor, ca 1,5 cm breda. Pensla remsorna med det uppvispade ägget och strö på riven ost. Salta.
Skär remsorna tvärs över så de blir 10-12 cm långa. Vrid dem till "twistar" ochlägg på en plåt med bakplåtspapper
Pensla med ägg igen och strö ev över på lite mer salt och ost. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter tills de fått fin färg.
------------------------
Smördegsinbakade oliver
Färdigkavlad smördeg
oliver
uppvipad äggula
sesamfrön
Sätt ugnen på 175 grader
Dela 1 ark färdigkavlad smördeg i fyrkanter, ca 3*3 sm stora. Lägg 1 kärnfri oliv (gärna smaksatt med sardell om man gillar det) på varje fyrkant.
Tryck samman hörnet till ett paket. Pensla med uppvispad äggula.
Strö över litet sesamfrön och baka i ugn i 10-15 minuter-
Gör små, små pepparkakor. Det finns små pepparkaksformar som är bara någon centimeter stora. Lite pilligt att baka på, men roligt att ha framme så små pepparkakor.
Eller små saffransmuffins. Gör dom i knäckformar (pilligt och bör serveras färska annars blir de lätt torra) eller i småbrödsformar
Baka en brietårta i ugnen tills den är mjuk inuti. Ta ut, häll hackade nötter och flytande honung över. Servera med vitt bröd, typ baguette, skuret i tunna skivor.
Någon mer?
Laxröra på pepparkakor är suveränt gott.
Man blandar bara rökt lax skuren i små bitar med creme fraich och lite salt och peppar