• MartinaJ

Tips till annorlunda gillestuga,

Vad ska jag göra med min Gillestuga?
    Fungerar just nu som förråd, men nu på vintern är det dags att ta tag i det mesta inomhus.. =)

Tänkte måla tak och väggar vita, lägga in ljus ekparkett.

Men vad ska jag ha rummet till???
    Det första man tänker är ju TV, en go soffa och en stor tv + Dvd
    Men varför? Det har jag ju i vardagsrummet!

Nej jag vill göra något annorlunda och kul och användbart i min gillestuga.
    Frågan är bara vad,
    Tipsa mig plz

• Svar på tråden Tips till annorlunda gillestuga,
  • frulan

Vet ju inte hur du har det annars eller hur stor gillestugan är:

Gästrum
    Byta med något annat rum i huset (t ex ha vardagsrum där och matsal i vardagsrum)
    Mysrum/spelrum... inred skönt och ha en massa sällskapsspel, goda viner m.m.

Ja, lite förslag i alla fall men kanske inte så annorlunda
    Mysigt att ha ett rum man inte vet vad man ska göra av

Annorlunda:
    Kuddrum
    Terrariumrum med en massa sköna kryp
    Massor av stora akvarium längs väggarna och sköna sittprylar så man kan snurra runt och drömma sig bort (fast det gäller ju att ha intresse oxå)
    Walking closet (kanske inte så kul men annorlunda i en gillestuga)
    Hobbyrum (massa instrument eller liknande)

• frulan

Jag avskyr att se böcker, så jag skulle offra ett mindre rum till bibliotek och flytta det mindre rummet till gillestugan.
    Eller ha bibblan där och ett gäng mysiga fåtöljer

• MartinaJ

Tack för förslagen!
    Gillade terrarie-idén ;)

Nej men jag har ett litet kontor på övervåningen, kanske skulle flytta ner det och få en walkincloset istället=)

Annars får det nog bli klassiskt sällskapsrum, med tv, spelhörna OCH bibliotek =)

Tittar just på Roomservice, de har ett tomt rum till övers, ungefär i samma storlek, undrar vad de gör med det...

• Lola Jämtland

Vi ska göra ett 50-talsrum av våran gillestuga.

Vi har en massa möbler nu o lite delatjer o så.
    På sikt ska vi göra en fondvägg i nån cool 50-talsinspirerad tapet o måla de övriga väggarna.
    O så fixa öppna spisen o så.

Vi har bara tänkt att vi ska sitta där o mysa vid brasan typ.
    Kanske inte så annorlunda o användbart men det kommer att passa oss iaf.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Lola Jämtland
    Lola Jämtland skrev 2007-11-28 20:07:06 följande:
    Vi ska göra ett 50-talsrum av våran gillestuga. Vi har en massa möbler nu o lite delatjer o så. På sikt ska vi göra en fondvägg i nån cool 50-talsinspirerad tapet o måla de övriga väggarna. O så fixa öppna spisen o så. Vi har bara tänkt att vi ska sitta där o mysa vid brasan typ. Kanske inte så annorlunda o användbart men det kommer att passa oss iaf.
    detaljer såklart
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • MartinaJ

Ja, låter mysigt.. Det är kul att ha något användbart, det är faktiskt gott att vara i källaren, hellst på sommaren då är där så svalt.

• Jalapeno

vi har precis rivit ur vår gillestuga så det är ren betong på golv och väggar. Träpanel, isolering och plastmatta är borta.

Har du TS en klassisk gillestuga i källaren ska du tänka dig för innan du lägger in parkett. Det finns alltid fukt i källare och betong ska inte vara nudda trä utan metall eller plast mellan.

planen för vår gillestuga som har fönster på båda kortsidor och dörr mitt på långväggen:
    putsade väggar målade med genomsläpplig färg, utom ena halvan av ytter-långväggen där det går för mkt rör. Där ska vi regla upp och sätta fototapet. Där ska också projektorduken upp. Till höger om dörren ska den gröna mastodontsoffan ner för biokänslan. Till vänster vill vi ha alla böcker, ett par läsfåtöljer och ett utdragbart bord för pyssel. Det kommer att bli kvar en hel del golvutrymme för uppblåsbara gästmadrasser vid behov och soffan är 120*220 och passar strålande som gästsäng.

• Jalapeno

tryckte för snabbt på knappen där

inte så orginellt med gästrum/biorum/bibliotek/pysselrum men det är vad vi behöver

fundera genom vad ni behöver. kanske går det att få till allt ni önskar i ett och samma rum

• MartinaJ

Ja, det är ju det som är det värsta, vi behöver lixom inget, Det är därför det är svårt, Kommer i vilket fall göra i ordning rummet men man vill ju att det ska komma till användning. Kan göra det till ungdomsrum om nååågra år, dottern är ett nu =)

• MartinaJ

Och ja det där med golvet, tack för tipset. det finns en slags ventilations-matta som man lägger under -det gör att man kan lägga vilket golv man vill.

• svårt att vara unik

Vi gjorde vårt till ett FEST-rum!
    Vi har
    - en bardisk längs ena väggen
    - diskho med vatten framdraget och några köksskåp längs en annan vägg (med sprit, glas, tillbehör etc i)
    - projektor med duk
    - hemmabiosystem och karaokeanläggning
    - stora soffor
    - heltäckningsmatta (varmt utan värmegolv)
    - vitmålade putsade väggar och tak

Vill köpa en liten kyl också, men det får vänta ett tag.

• Jalapeno

absolut
    meeeen vänner till oss fick fukt trots platonmatta och varenda besiktningsprotokoll jag har läst har de gnällt om det inte varit mekaniskt ventilerade källargolv eller klinker. Det beror helt enkelt på hur säker man vill vara.

MartinaJ skrev 2007-11-28 20:32:27 följande:
    Och ja det där med golvet, tack för tipset. det finns en slags ventilations-matta som man lägger under -det gör att man kan lägga vilket golv man vill.
    vi ska faktiskt också ha heltäckningsmatta vilket låter vansinnigt men passar med nintendo wii/biorumskänslan. Om mattan är av syntet och ligger löst har man bra koll på fukten plus håller sig varm om fötterna.

om du, TS har en ettåring - gör gillestugan till ett upphållsrum för besökande släkt så länge i väntan på att barnet ska bli tonåring. Det är mkt smidigare om barnvakterna kan dra sig tillbaka om de så önskar. Vi märker direkt skillnaden nu när gillestugan är obeboelig. Det är skönt att slippa nöta på varandra när man har gäster.
  • svårt att vara unik

Tyras föräldrar - Vi är jättenöjda med heltäckningsmattan (i syntet)! En billig lösning för att få ett varmt skönt golv även i en källare. Vår ligger löst, så det är enkelt att kolla ev fukt (ingen än så länge och den har legat i ungefär 1 år).

I ett annat rum i källaren har vi platonmatta - träreglar - spån - billig parkett, med rejäla luftspalter längs alla väggar, och vi tänkte som så att det håller så länge det håller. Vi har iofs väldigt torr källare, hade vi inte haft det hade vi kanske resonerat annorlunda.

• Jalapeno

svårt att vara unik skrev 2007-11-28 20:55:31 följande:

Tyras föräldrar - Vi är jättenöjda med heltäckningsmattan (i syntet)!
    kul!!
    jag får mest underliga blickar när jag berättar om våra mattplaner...
  • MartinaJ

Jag är såå sugen på heltäckningsmatta! Men sambon är inte med mig.. Vart köper man en billig? Jag får visa lite bilder och priser och försöka övertala honom igen =)

Ja, hur vi än gör så blir det nån slags bäddsoffa, gästrum är det enda vi saknar (finns dock bäddsoffa på kontoret)

• Jalapeno

jag är fuktfobiker och ville ha klinker - vilket min man vägrade. Han ville regla upp golvet men då hade vi varit tvugna att även fixa dörren och få en underlig nivåskillnad till vöriga rum. Han gick med på heltäckningsmatta för att det är varmt, enkelt och BILLIGT. Lycka till med argumentationen TS

• MartinaJ

Tack! Det kan jag behöva. Ville haft i sovrummet men det fick jag inte. Hur argumenterar jag för renligheten? Han tror ju att det blir som alla gamla heltäcningsmattor från 70talet -stinkiga bakterie-bomber..

• MartinaJ

Linusina: Tack, Jag var inne och kollade, jättefint! Det är så jag har tänkt mig färgmässigt iallafall, kul att se en fräch ljus gillestuga, våran är än så länge brun väv i taket och furu-panel på väggarna och mörkbrun mönstrad plastmatta =)

• Linusina
    MartinaJ skrev 2007-12-01 14:55:46 följande:
    Linusina: Tack, Jag var inne och kollade, jättefint! Det är så jag har tänkt mig färgmässigt iallafall, kul att se en fräch ljus gillestuga, våran är än så länge brun väv i taket och furu-panel på väggarna och mörkbrun mönstrad plastmatta =)
    Låter som vår var innan
Svar på tråden Tips till annorlunda gillestuga,