• emmlin

Någon annan mamma som har ont i handleden?

Jag har en 3-månaders tjej och har fått jätteont i en handled av lyftande, bärande, statiskt hållande i samband med bl a amning samt vid blöjbyte. Har försökt att variera rörelserna men det tycks inte hjälpa. Hur ska det sluta - hon blir ju inte lättare.. Någon som känner igen sig? Vad kan man göra mer för att bli av med värken?

• Svar på tråden Någon annan mamma som har ont i handleden?
  • Meus Veritas

Jag har så ont, fick det inna jag fick barn.
    Visade sig att jag har ett ganglion i handleden på ledbanden.
    Kolla om du inte har nån knöl eller så........inget farligt alltså.
    Annars så kan du köpa handledsstöd på apoteket så får handlederna vila lite.
    Lycka till

• Lilla Ior

Tycker du ska höra av dig till en sjukgymnast. Själv gick jag till en på hälsocentralen för att jag hade sååå ont i axeln. Hade det redan på BB så jag inte kunde sova. Inga tabletter hjälpte, kunde bara sova nån timme efter att jag tagit dem. Visserligen bättre än inget. Så här i efterhand kan man tycka att de borde ha haft nån slags kunskap om sånt på BB också men tydligen inte. Jag fick iaf ett jättebra program att följa och träna. Gick över relativt snabbt.

• underworld

Jag har också ont i en av handlederna.
    Har haft det i ca 2 dagar.. Hoppas att det släpper snart.

• JosefinasFamilj

Fick ett tips av en sjukgymnast som sa att man kan köpa stressbollar att krama i handen, det ska tydligen stärka muskulaturen i handleder o underarmarna...som används hela tiden med våra små. Hör efter på bvc, de kanske har något tips oxå. Lycka till!

• Tovsippan

Jo då, jag känner igen mig! Och jag vet ett antal andra personer som drabbats av samma sak. Ofta är det en senskidesinflammation i handleden som brukar dyka upp och det kan vara bra att kontakta läkare om den inte ger med sig.

För mig har det blivit bättre utan behandling dels pga. att jag har börjat jobba 2 dagar i veckan och då inte bär lika mycket, men också eftersom min son nu är drygt 8 månader och tillbringar mer tid med att leka själv på golvet så att jag inte behvöer konka runt på honom i samma utsträckning.

• lillloppan

ordna en remiss till arbetsterapeut via vårdcentralen. Där kan u få speciella "handskar" som är ett stöd för handleden.Du får också ett rörelseschema för att jobba upp handlederna. VÄNTA INTE , då blir det bara värre!

Jag hade precis samma, men fick det redan under graviditeten. Det fortsatte även efter förlossningen. Det skar som knivar och gjorde så himla ont. Berodde på en inflammation.

Lycka till,och som sagt det finns hjälp!

• astalacasta

Ta tag i det! Fråga på BVC vem du ska kontakta för att få det kollat. Jag har en kompis som fick operera handleden pga mycket bärande av ett tungt barn. Förmodligen inte något som du ska behöva vara med om, men det är värt att kolla upp och inte fortsätta slita på handleden.

• majsanna

Är själv arbetsterapeut och det låter som carpaltunnelsyndrom. Väldigt vanligt sent i graviditeten och även efter förlossningen. Det beror på en svullnad i handleden som gör att det blir trångt för muskelsenorna och nerverna att komma ända ut i fingrarna.
    En arbetsterapeut kan hjälpa till med handledsskydd samt rörelseprogram. I många landsting har man tagit bort remisstvång för att komma till arbetsterapeut. Det brukar gå bra att ringa direkt till arbetsterapeuten och boka tid.

• Chickmum

Hej!

Använder du en aningskudde? annars kan jag VARMT rekommendea det - avlastar jättemycket!

• Elyelle

Jag har ocksa haft problem med det, men mest nedanfor tummen. Lakaren tyckte det var underligt, da hon inte kunde kanna nagon svullnad och inget syntes pa rongten. Just nu ater jag en 6-veckors kur Naproxen, for att se om det hjalper.

Svar på tråden Någon annan mamma som har ont i handleden?