• Pyssilullan

Hur tillagar man dillkött?

Köpte en bit dillkött på ica idag...
    Har aldrig gjort det, ngt recept?

• Svar på tråden Hur tillagar man dillkött?
  • Sencha

Lägg köttet i en gryta med vatten så att det täcker. Låt koka upp ordentligt. Skumma. Tillsätt salt, kryddor (jag skulle ta vitpepparkorn, kryddpepparkorn och lagerblad) samt lite grönsaker (t.ex. en morot och en lök, skalade förstås). Koka upp igen. Koka med lock, uppskattningsvis 1,5-2 timmar beroende på köttets kvalitet. Plocka upp kött och grönsaker, sila buljongen. Gör en bottenredning och späd sedan med buljongen. Tillsätt dill och en liten aning (några tsk) ättika. Servera med kokt potatis och kokta morötter.

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • beibikär

Bryn köttet lätt och låt koka sakta i vatten tills det är mört.
    Reda av såsen med vetemjöl och vatten och krydda med dill!
    Svårare än så är det alltså inte.
    Ju längre det kokar desto mörare. kan väl sätta salt och peppar också.
    Längesen jag gjort dillkött, det är ju inte nån favorit, varför vill du göra den rätten?

Ronjas och Jonatans mamma
  • Sencha
    beibikär skrev 2007-11-27 22:21:22 följande:
    Bryn köttet lätt och låt koka sakta i vatten tills det är mört.Reda av såsen med vetemjöl och vatten och krydda med dill!Svårare än så är det alltså inte.Ju längre det kokar desto mörare. kan väl sätta salt och peppar också.Längesen jag gjort dillkött, det är ju inte nån favorit, varför vill du göra den rätten?
    Du är nog den första jag träffar på som bryner dillkött

Hos oss är det för övrigt en favorit, i alla fall tillagat på vårt vis.
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • ANOF

Har du köpt dillkött? Är det något färdigt?
    Jag köper kött, helst från kalv, sedan kokar jag det tillsammans med buljong, mjöl, mjölk och dill i några timmar för att få dillkött.

• Pyssilullan
    beibikär skrev 2007-11-27 22:21:22 följande:
    Bryn köttet lätt och låt koka sakta i vatten tills det är mört.Reda av såsen med vetemjöl och vatten och krydda med dill!Svårare än så är det alltså inte.Ju längre det kokar desto mörare. kan väl sätta salt och peppar också.Längesen jag gjort dillkött, det är ju inte nån favorit, varför vill du göra den rätten?
    Jo för jag har aldrig ätit det, gillar att prova nya rätter och avgöra själv om jag gillar det
  • Pyssilullan
    Sencha skrev 2007-11-27 22:20:33 följande:
    Lägg köttet i en gryta med vatten så att det täcker. Låt koka upp ordentligt. Skumma. Tillsätt salt, kryddor (jag skulle ta vitpepparkorn, kryddpepparkorn och lagerblad) samt lite grönsaker (t.ex. en morot och en lök, skalade förstås). Koka upp igen. Koka med lock, uppskattningsvis 1,5-2 timmar beroende på köttets kvalitet. Plocka upp kött och grönsaker, sila buljongen. Gör en bottenredning och späd sedan med buljongen. Tillsätt dill och en liten aning (några tsk) ättika. Servera med kokt potatis och kokta morötter.
    OK

Kryddar du med färsk el torkad dill?
    varför tillsätter du ättika? (Blir det liksom såsen det där?)
    Hur skär man upp köttet sen då?
  • Master J

säger bara en sak efter att ha läst första receptet i denna tråd...
    MUMMMMMMMMMMMMS

• Sencha
    Pyssilullan skrev 2007-11-27 22:51:12 följande:
    OK Kryddar du med färsk el torkad dill?varför tillsätter du ättika? (Blir det liksom såsen det där?)Hur skär man upp köttet sen då?
    Färsk eller fryst dill.
    Köttet brukar vi skära i bitar, ungefär som stora grytbitar eller så. Inte skivor. Men det är väl en smaksak.
    Ja, bottenredning+buljong+smaksättning blir sås. Ättikan ger en liten sur touch åt såsen, som gör den jättegod
  • Kenzie
    Pyssilullan skrev 2007-11-27 22:51:12 följande:
    OK Kryddar du med färsk el torkad dill?varför tillsätter du ättika? (Blir det liksom såsen det där?)Hur skär man upp köttet sen då?
    Ja ättika måste man ha i. Hela gejen med dillkött är ju att det ska vara lite söt/surt. Jag kokar köttet i vatten tillsammans med en morot, lagerblad, vitpepparkorn och salt tills det nästan faller sönder. Sen gör jag en vanlig vit grundsås (späder även med buljongen som blir av köttkoket) som jag smaksätter med salt, peppar, färsk dill, socker och ättika. Därefter delar jag köttet i mindre bitar och rör ner i såsen.
  • Lilja84

Läste den här tråden igår och det lät så gott så idag blir det dillkött till mat

Livet går vidare vare sig du vill eller ej.
  • beibikär

Nåja, bryna och bryna, inte så att det blir brunt, bara så man får lite snabbare start på det hela. Och jag skulle alltså skära till bitarna innan jag sätter dem i pannan.
    Sötsur? Nä, jag tror ni har lite annorlunda dillkött i Sverige än vi har här i Finland.
    Här får man det i skolorna hela tiden så det finns knappt vuxna som inte minns den hemska skolmaten sen, vill inte äta dillkött.

Ronjas och Jonatans mamma
  • Sencha
    beibikär skrev 2007-11-28 13:49:11 följande:
    Nåja, bryna och bryna, inte så att det blir brunt, bara så man får lite snabbare start på det hela. Och jag skulle alltså skära till bitarna innan jag sätter dem i pannan.Sötsur? Nä, jag tror ni har lite annorlunda dillkött i Sverige än vi har här i Finland.Här får man det i skolorna hela tiden så det finns knappt vuxna som inte minns den hemska skolmaten sen, vill inte äta dillkött.
    För mig låter det i så fall mer som en köttgryta med dillkryddning
  • Kenzie
    beibikär skrev 2007-11-28 13:49:11 följande:
    Nåja, bryna och bryna, inte så att det blir brunt, bara så man får lite snabbare start på det hela. Och jag skulle alltså skära till bitarna innan jag sätter dem i pannan.Sötsur? Nä, jag tror ni har lite annorlunda dillkött i Sverige än vi har här i Finland.Här får man det i skolorna hela tiden så det finns knappt vuxna som inte minns den hemska skolmaten sen, vill inte äta dillkött.
    Ja det låter ju inte som att det är samma rätt vi pratar om. Svenskt dillkött (tillagat på bra kött, helst kalv) är riktigt gott!
  • Mamma åt Issa

8 portioner

1 kg kalvbog, benfri
    vatten
    2 tsk salt per liter vatten
    1 gul lök, i klyftor
    5 svartpepparkorn
    1 lagerblad
    dillkvistar

Sås:
    8 dl buljong
    4 msk vetemjöl
    2 äggulor
    1 dl matlagningsgrädde
    2 tsk ättikssprit
    2 msk strösocker
    salt och vitpeppar
    1 dl dill, finhackad

1,4 kg potatis
    600 g broccoli
    600 g sockerärter

Lägg köttet i en kastrull med vatten så det täcker. Tillsätt salt, lök och kryddor. Sjud köttet under lock cirka en timme. Låt köttet vila i 20 minuter.

Sila buljongen i en kastrull. Red med mjöl utrört i lite vatten. Koka cirka 3 minuter. Ta kastrullen från värmen och vispa ner äggula och grädde. Tillsätt ättikssprit och socker. Smaksätt med salt och peppar.

Lägg i dill strax innan servering.
    Skär köttet i skivor eller bitar och lägg ner i såsen. Servera med kokt potatis och grönsaker.

• Mamma åt Issa

D där hitta ja på nätet på svensk sida... inte alls som vårt finska dill kött men tänkte lägga in d åt er...

• Sencha
    Kenzie skrev 2007-11-28 14:19:58 följande:
    Ja det låter ju inte som att det är samma rätt vi pratar om. Svenskt dillkött (tillagat på bra kött, helst kalv) är riktigt gott!
    Eller ännu hellre lamm *mums*
  • Thursday
    Kenzie skrev 2007-11-28 10:34:52 följande:
    Ja ättika måste man ha i. Hela gejen med dillkött är ju att det ska vara lite söt/surt.
    Exakt! Det blir gott med kyckling också.
Svar på tråden Hur tillagar man dillkött?