• babykaboom

Pappaledighet? När ansöka? De första 10 dagarna?

Hej,

ja nu börjar det närma sig och tankarna inför allt detta nya bara går på högvarv! (BF 6/1).

Någon som är proffs på det här med försäkringskassan, föräldraledighet och pappadagarna?

Jag har själv tänkt ta ut fr.o.m 1/1 - när bör man då anmäla detta? Har redan skickat in det där pappret från lönekontoret...
    Mitt ett-åriga vikariat går ut den 9/12. Men det är väl ett år bakåt i tiden man räknar på, och inte ett år framåt (då jag alltså bara har a-kassa framåt, men anställning bakåt...)

Sen undrar jag när man ska skicka in infon om pappans lön?
    Han ska ju inte ta ut dagar förrän om ca 8 månader, räcker det inte att man skickar in hans info då...
    Eller fk behöver kanske det redan nu inför de där första 10 dagarna som pappan får ta ledigt..?

Mycket att tänka på! Ska ringa försäkringskassan imorgon, men hade verkligen uppskattat om någon kunde förklara lite enkelt här ikväll - så man är lite förberedd inför samtalet imorgon..

tack på förhand!
    K.

• Svar på tråden Pappaledighet? När ansöka? De första 10 dagarna?
  • babykaboom

ingen som har tid att förklara lite kortfattat?

• Losam

Skaffa E-legitimation då kan ni göra allt via nätet. Går att ladda ner från er internetbank.

Först ska man anmäla föräldrarpenning, för din del sköts det automatiskt iomed att du skickar in moderskapsintyget. Om du har skickat in pappret från lönekontoret borde allt vara klart för din del. Bara att börja begära dagar sen nän det är aktuellt.

För pappans del, samma sak skaffa e-legg, sen ska han också först innan barnet är fött anmäla tillfälligföräldrarpenning. När han anmäler skickar de hem blaketter om lön osv. Sen så fort barnet är fött och om när han vill ta ut de 10 "pappadagarna" så ska han begära.

Altså först anmäla sen begära.

Hoppas att du förstår lite ivarjefall, kanske blev lite rörigt:)

• Losam

Detta är från försäkringskassans hemsida:

"I samband med barns födelse kan du som nybliven pappa eller barnets andra förälder få tio extra dagar med ersättning i form av tillfällig föräldrapenning. Vid flerbarnsfödsel betalas tillfällig föräldrapening ut med 10 dagar per barn. Dagarna kan tas ut till och med 60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset och samtidigt som mamman har föräldrapenning."

Om förlossningen gått bra så är det ett tips att pappan kan vänta någon vecka innan han börjar ta ut dessa 10 dagar, eftersom de första dyngnen sover barnet väldigt mycket. Och man får mycket besök första dagarna ändå.

Tillfälligföräldrarpennig är altså det pappan ska ta ut först. Sen när du börjat jobba och han ska ta ut dagar ska han ta ut föräldrarpenning.

• babykaboom

Losam,

tack så jättemycket! Det förklarade mycket!

Jag kan alltså börja begära redan nu då, inför den 1/1!? Har redan e-leg.

Och mannen ska alltså anmäla om tillfällig föräldrapenning?!

Och min föräldrapenning beräknas alltså grundat på det som mitt lönekontor har fyllt i..? Alltså det som jag har jobbat det senaste året?

Har jag fattat allt rätt nu!?

Tack än en gång för svar!

• grav1

Förberedelserna man behöver göra är:
    ?Skicka in moderskapsintyg, innehållande preliminärt födelsedatum
    ?Skicka in arbetsgivarintyg för mamman, innehållande månadslön (skriv att det gäller förberedelse av SGI)
    ?Skicka in arbetsgivarintyg för pappan, innehållande månadslön (skriv att det gäller förberedelse av SGI)
    ?Du behöver skicka in en blankett där du anmäler vilket konto föräldrapenningen ska betalas ut till
    ?Är ni inte gifta måste faderskapet registreras
    ?Skaffa varsin E-legitimation, för att sköta anmälan, planering m.m. på Internet.

Anmälan:
    ?Föräldrapenning måste anmälas senaste första dagen då du börjar ta ut föräldraledigt.
    ?Ändringar måste registreras senast den 10:e varje månad
    ?Pappadagar måste anmälas senast samma dag
    På Internet kan man anmäla och begära både föräldrapenning, pappadagar och tillfällig föräldrapenning. Man kan också planera sitt uttag, se hur många dagar som finns kvar och se hur mycket du preliminärt får ut och när. För detta krävs en varsin e-legitimation.

Utbetalning:
    Eftersom handläggningstiden är 30 dagar är det bra att planera i förväg och sen gå in och ändra före 10:e varje månad.
    Beroende på födelsedatum för barnet betalas ersättningen ut olika datum
    1-10 i månaden, utbetalning 25:e
    11-20 i månaden, utbetalning 26:e
    21-31 i månaden, utbetalning 27:e

• polaris

Ett tips är att mannen anmäler redan nu eftersom han då får hem papper om att skicka in sina löneuppgifter. (Så var det för oss i alla fall). Skönt att allt sådan är klart när man sedan vill begära.

Jag begärde också fp långt innan så att jag inte heller skulle behöva tänka på det när bebis var född. Gick hem 1 vecka före bf och tog fp från och med det datumet.

Din fp grundas på det som ditt lönekontor har skickat in.

Stort grattis och lycka till nu!

• Mistoffelees

En fråga bara, vart registerar man faderskap?

BF med Knodden 2008-01-21
  • Minxy
    Mistoffelees skrev 2007-11-28 09:04:04 följande:
    En fråga bara, vart registerar man faderskap?
    Familjerätten. Ring till ditt kommunkontor och fråga dom, då kopplar dom dig till rätt instans.
    I vissa kommuner uppmuntras man att klara av faderskapsbeviset innan barnet kommer, i andra kommuner ställer dom sig helt frågande till varför man vill göra det innan BF. Bäst är att kolla med dom. Tror att mycket beror på hur pass stor kommun man bor i - har familjerätten mycket att göra så blir dom säkert bara tacksamma för att man ringer innan och vill ordna det, så det inte föreligger någon stress.

Jag har BF 25/02 och ska till Familjerätten den 3/12.
    Gravid i vecka 28!
  • grav1
    polaris skrev 2007-11-28 09:00:06 följande:
    Ett tips är att mannen anmäler redan nu eftersom han då får hem papper om att skicka in sina löneuppgifter. (Så var det för oss i alla fall). Skönt att allt sådan är klart när man sedan vill begära. Jag begärde också fp långt innan så att jag inte heller skulle behöva tänka på det när bebis var född. Gick hem 1 vecka före bf och tog fp från och med det datumet. Din fp grundas på det som ditt lönekontor har skickat in.Stort grattis och lycka till nu!
    Det är nog ännu effektivare att skicka in löneuppgifterna på en gång (utan att de begärt det), så behöver de inte ens be om dem. Man kan nog tjäna lite tid på det.
  • babykaboom

åh tack så mycket för alla era svar! jättestor hjälp!

en fråga till bara?
    hur gör man om mannen har eget företag, samt arbetar med typ 3 månaders kontrakt. Alltså han är ljudtekniker på en teater, men frilansar oxå... Alltså ingen fast anställning?

Svar på tråden Pappaledighet? När ansöka? De första 10 dagarna?