• Anonym (?)

Ang, huslån

Hej, finns det någon här på fl som vet hur det fungerar att låna pengar till ett hus?
    Vi har en bostadsrätt idag och är väldigt sugna på att köpa hus, min fråga är: Om vi inte får tillräckligt för vår bostadsrätt kan man i så fall lägga in de pengarna på att låna lite mer på huset? Man får ju låna extra om man vill renovera, då borde man ju kunna lägga in det andra lånet också? Eller är jag helt ute och cycklar? Förvånad
  • Svar på tråden Ang, huslån
  • Pikku Enkeli

Man får inte belåna huset över dessvärde. I sådant fall handlar det om andra lån än bostadslån.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Marvinna

Det du lånar extra till renovering går inte upp i bolånet automatiskt utan ni får göra en omvädering av huset när ni renoverat färdigt.

• Anonym (?)
    Banken sa att vi kunde få ett lånelöfte, och då kunde vi låna upp till den summa om vi ville renovera på det. Alltså som jag fattade det, skulle vi få ett lånelöfte på 1.8 och huset kostar 1,6 och badrummet behövs renoveras så skulle det funka att göra så.
  • Pikku Enkeli

Ja, men det blir en högre ränta i sådant fall, för det blir ett annat lån. Byggnadslån tror jag Nordea kallar det.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Puss och Kram

Använd pengar från bostadsrätten till renovering och låna upp det ni kan på huset.

men se till att sktta på reavinsten från lägenheten om ni får det. Det blir ändrade regler from 1jan...

• Puss och Kram

Hur mycket tror ni att ni kan få för lägenheten?

• Marvinna

Ja, fast de 200 000 som blir över går inte in i bolånet förrän renoveringen är färdig och huset är omvärderat. Vad jag har hört iaf.

Om ni får pengar för lägenheten så behöver ni ju inte låna alla 1,8 miljonerna. Det ni betalar av lånet till banken behöver inte vara så mycket men driftkostnaderna för att ha ett hus är större än när man bor i lägenhet. Det är dumt att låna för mycket på en gång

• Anonym (?)
    Jo, men grejen är att vi vet inte om vi får tillräckligt för vår bostadsrätt, vi kan ju inte sitta med två lån
  • Anonym (?)
    Vi tror att vi kommer att få så att vi kan nolla vårt lån, men mäklaren tror mindre eftersom vi bor i en ny lägenhet som aldrig har blivit sålt i vårt område, så han vågade inte lägga så hög ribba. Men vi vågar inte chansa heller
Svar på tråden Ang, huslån