• Anonym (undrande)

Vad är Subutex?

Har hört om det men fattar inte vad det är och vad det gör? Vad är det för program man ska gå?

• Svar på tråden Vad är Subutex?
  • spiritsinlove

Subutex är ett läkemedel som ska underlätta för en opiatberoende att sluta..

- alla stavfel är medvetna -
  • Anonym

Ja Subutex ska vara medicin till hjälp för ex heroinmissbrukare att sluta. Men det är också ett medel som många missbrukar och köper ute på gatan. Det har tyvärr blivit en mycket vanlig drog.
    Har en anhörig som missbrukat otroliga mängdet Subutex,Subb som han säger, under lång tid.
    Tragiskt att det som skulle vara till hjälp för vissa blir stjälp för andra.

• spiritsinlove
    Anonym skrev 2007-11-29 18:11:39 följande:
    Ja Subutex ska vara medicin till hjälp för ex heroinmissbrukare att sluta. Men det är också ett medel som många missbrukar och köper ute på gatan. Det har tyvärr blivit en mycket vanlig drog.Har en anhörig som missbrukat otroliga mängdet Subutex,Subb som han säger, under lång tid.Tragiskt att det som skulle vara till hjälp för vissa blir stjälp för andra.
    Jo, fast så där är det ju med det mesta. Heroin användes ju från början som ett läkemedel mot morfinmissbruk. Det som kan brukas kan även missbrukas...
    - alla stavfel är medvetna -
  • Anonym

Subutex har varit räddning för min syster som tidigare missbrukdae heroin. Hon har numera jobb, hus och barn. Är så oerhört tacksam över att hon fick chansen att prova. Sen betyder ju inte det att det fungerar så väl för alla, men tack gode gud för att det funkade för min syster!

• Anonym

Subutex är ett preparat som används för nakomaner,då främst opiatmissbrukare, de ställs in på subutex-program som de sedan får för att kunna sluta med sitt missbruk.
    För att få ställas in på ett sådant program så måste man dock haft ett visst antal år med dokumenterat missbruk.
    Tyvärr är det så att Subutex blivit mer attraktivt på svarta marknaden. Men så länge man håller sig i från missbruket och bara går efter sitt subutex-program så är det mycket lyckat för många.
    Ett annat preparat som oxå används för samma mål är Metadon om du hört talas om de?

• Anonym

Sen är ju frågan hur bra det är att bara byta drog?
    Som om jag bytte hemkört mot kronvodka.

• Anonym

Sub är syntetiskt heroin, starkare än herion o mer beroendeframkallande.
    Jag är anhörig till en som tänkte börja med det. men det var när han var mitt i sitt missbruk. Enda som lockade var att få mer drog. Nu är han avgiftad och går på noll, inte ens alkohol. Kan lova att han är glad att han är komplett ren - på riktigt.

• Anonym

Hej !
    Subutex är en medicin som hjälper människor med ett utvecklat opiatberoende, att bryta sitt destruktiva missbruk.
    Buprenorfinet verkar på så sätt att det blockerar de receptorer i vår hjärna som är mottagliga för opiater (Tex Heroin)
    Man kan säga att buprenorfinet står på vakt.
    Tyvärr så finns det en stor del människor som har oerhörda fördomar mot denna behandlingsform.
    Dom menar att man enbart byter från en drog till en annan, men tro mig alla som varit fast i ett destruktivt heroin missbruk, kan nog skriva under på att subutex i den bemärkelsen inte är en drog.
    Det som enligt mig är viktigt att tänka på när man diskuterar olika typer av underhållsbehandlingar, är att det inte är vem som helst som får påbörja en sådan behandling, det finns en rad olika kriterier som ska uppfyllas innan det är aktuellt med subutex behandling.
    Personen i fråga ska ha ett flerårigt missbruk bakom sig, personen ska ha provat andra behandlingsformer (Tex 12 stegs programmet)
    Jag personligen känner många människor som lever ett gott liv tack vare denna medicin, Samt naturligtvis att dessa personer haft en strak önskan att ta sig ur sitt missbruk.
    Vid behandling med denna medicin fastställs underhållsdosen indiviuellt.
    Utdelningen av subutex är noga övervakad, första 6 månaderna måste klienten komma varje dag för att ta sin dos.
    Efter dom första sex månaderna får klienten ta hem två dygnsdoser, över helgerna. (Om klienten skött sig prickfritt- Dvs inga återfall)
    Klarar man detta under sex månader så får man ta hem för tex 5-7 dagar åt gången.
    Klarar man detta (I detta skede har klienten varit inskriven under ca 1-2 år och ej tagit något återfall)
    Får klienten hämta sin medicin två ggr per månad, (Klienten måste dock lämna regelbundna urin&blod prover för att säkerställa drogfrihet)

Sub är syntetiskt heroin, starkare än herion o mer beroendeframkallande

Subutex är inte ett syntetiskt heroin, subutex är en medicin som blockerar dom receptorer i vår hjärna som är mottagliga för opiater.
    Till er som tror att subutex är ett syntetiskt heroin.
    Föreslår jag att ni läser på mer om denna medicin som hjälper oerhört många människor världen över, att leva ett drogfritt och anständigt liv.
    Visst det förekommer subutex på svarta marknaden,
    Men det gör det även med en rad andra mediciner, tex Valium-Rohypnol-Ketogan-Morfin- etc etc,

Mvh / Fred.

Svar på tråden Vad är Subutex?