• lakritspipa

Är det helt ofarligt att ge bebisar smörgåsrån?

Vet att de liksom smälter i munnen, men är rädd att massan kan sätta sig i halsen, eller att hon biter av en stor bit som sätter sig. Hon är 5 mån.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Är det helt ofarligt att ge bebisar smörgåsrån?
  • Nickisa

Jag har givit båda mina barn smörgåsrån utan problem.

• axelsmamma

Du kan ta det lugnt det är inget farligt alls men man behöver ju inte lämna barnet ensamt oavsett vad det äter.
    Min son va 4 månader när han började äta smörgåsrån och han älskade det.

• Xara

Ge henne i små bitar till en början. Jo det kan gegga ihop sig i munnen på dem, så man får vara lite uppmärksam som med allt annat... .

• apanache

Jag e orolig av samma anledning min son e 7 månader och trycker in stora bitar i munnen!

• Xara

Förresten så finns det ju en tråd här angående Första Hjälpen för spädbarn: att lära sig Heimlich-manöver (eller vad det heter) på småbarn tycker jag är att rekommendera (de flesta sätter ju i halsen NÅGON gång och andra gör det ofta!). Jag blir helt skräckslagen själv varenda gång det händer, det går så snabbt och är verkligen otäckt...

• Pallas

Självklart är det inte helt ofarligt, man vet aldrig när det händer att de kan sätta i halsen. Att aldrig lämna ett litet barn med mat är en bra regel och jag skriver helt under på Xaras sista inlägg om att man bör lära sig vad man ska göra OM olyckan skulle vara framme.

Röda Korset brukar ha livräddningskurser, kika om du kan gå en sån om du känner dig osäker.

• Emy

Har aldrig hört något dåligt om det... däremot sa en tandläkare på bvc att det var bra eftersom det inte är något/så mycket(?) socker i dom.

Svar på tråden Är det helt ofarligt att ge bebisar smörgåsrån?