• ÄnglaTwins

Finns det gröt/välling som är lösande???

Hej hej!!

Mina tjejer blir hårda i magen av allt. Dom har inte ont i magen men bajset är stenhårt....Jag lägger i katrinplommon i göten (det hjälper) MEn min fråga är finns det gröt och välling som är framställt för just lösande effekt??

• Svar på tråden Finns det gröt/välling som är lösande???
  • Rebecca

Päron är bra, och vad jag vet så ska det dra igång systemet med fullkorn? + se till att de dricker mycket..

• Blå Flygare

Inte som är lösande, all gröt är stoppande men vissa mer än andra. Mild havregröt är bra. Ge inte fullkorn innan året, det är stoppande! Gör inte gröten för fast, vattnet är viktigt. Ge vatten att dricka till. Ha i en skvätt olja (eller messmör), det hjälper också.

• ÄnglaTwins

Tjejerna äter mild havregröt och mild havre välling...Jag ger dom alltid vatten att dricka till maten. Hur många ml borde dom dricka vid en måltid det varierar mellan 10- 30 ml sen tokvägrar dom att dricka mer....Olja har jag i vällingen men jag kan ju testa mesmör istället...

Tack för era svar!!

• Blå Flygare

TS: Låter som lite. Jag hade samma problem, så jag hade i lite extra vatten i vällingen. Det gick ju bra att göra så så länge hon gick upp bra i vikt. Hur många gröt/vällingmål ger du per dag? Du kanske måste skära ner och ge mer mat eller ersättning istället. Undvik även stoppande mat som majs och morot, blåbär och banan.

• Miniigirl

Finns det inte någon ersättning på apoteket? en kompis köte den, men jag komemr inte ihååg vad den heter=) måste fråga! Den fick igång magen på min son, fick lite att prova!!så jag tänker ta mig til lapoteket att köpa en egen någon dag=) det är ju bra at ha hemma=)

• danitra

Kan ju skvätta i lite Laktulos.

• ÄnglaTwins

Dom äter så här:

7.00 Välling
    10.00 Mellis (mosad frukt eller burkfrukt eller kall gröt/yogurt från semper) + vatten
    13.00 Lunch (En burk) + efterätt + vatten
    16.00 Gröt + vatten
    19.00 Välling ...Godnatt...

Det var bra tipps att ta i lite mer vatten i vällingen!!

Helst vill jag inte börja med ersättning igen då tjejerna kräks massor av ersättning....

Är det dumt att ge katrinplommon i gröten? Tänkte om det inte är bra för magen att få i sig det varje dag?? (dom får kanske 2tsk i gröten)

• ÄnglaTwins

kanske bör tillägga att dom är 7 månader...

• CamillaG78

Testa att ge dem mild fullkornsvälling(8 månaders välling). För min dotter var det lösande.

• Miniigirl
    ÄnglaTwins skrev 2007-11-28 11:55:13 följande:
    Dom äter så här:7.00 Välling10.00 Mellis (mosad frukt eller burkfrukt eller kall gröt/yogurt från semper) + vatten13.00 Lunch (En burk) + efterätt + vatten16.00 Gröt + vatten19.00 Välling ...Godnatt...Det var bra tipps att ta i lite mer vatten i vällingen!! Helst vill jag inte börja med ersättning igen då tjejerna kräks massor av ersättning....Är det dumt att ge katrinplommon i gröten? Tänkte om det inte är bra för magen att få i sig det varje dag?? (dom får kanske 2tsk i gröten)
    Det som är är ju ifall dom får varje dag, då försämras effekten på katrinplommonen!men annars tror jag nog inte att det är något som är farligt=)
  • CamillaG78

Ett annat tips är att riva ner ett riktigt moget päron i gröten. Det sätter fart!

• Blå Flygare

Jag skulle ta bort grötmålet och byta ut mot mat. Och kanske ge gröt till rukost istället för välling om gröten känns viktig. För om du ger så få mål mat per dag lär de vara desto större, och då blir det mycket spannmål för en liten mage. Då blir de lätt hårda.

• ÄnglaTwins

Det var bvc som avrådde mig att ge ett mål till med mat då dom sa att dom bara ska ha ett mål med mat innan dom blev 8 månader...Måste tillägga att våran Bvc var inte den bästa....

Ska åka o köpa mogna päron. Men det känns "jobbigt" att alltid behöva tänka på vad man ger dom..En banan går inte magen klarar absolut inte det och det är ju banan i ganska många burk mellis...

Hur äter/åt era 7 månaders??

• saaandra86

Min dotter var jätte hård i magen när hon åt risgröt. Nu har jag börjat ge henne fullkornsgröt med päron och banan istället och nu är hon aldrig hård i magen längre.

• danitra

När vår son var 7 månader så fick han äta hur mycket han ville när han ville. Dvs. vi serverade mat när vi märkte att det var dags. Inte mycket gröt utan mer pasta, potatis och grönskaer.

• ÄnglaTwins

nu har jag köpt hem päron och ett nytt lass med katrinplommon samt att jag ikväll ska testa att blanda vällingen på mer vatten. Hoppas det hjälper!!

• katten janson

Ge mer katrinplommon. Och blanda det inte i gröten utan ge det efter maten och gröten istället. Jag ger sammanlagt 1/2 burk katrinplommon under en dag. Och det håller igång magen!!

Svar på tråden Finns det gröt/välling som är lösande???