• Mini liten

hur mycket kostar ett barn ca i mån det första året?

Frågan riktar sig messt till er som inte har jätte bra ekonomi, och som köper bara det messt nödvändiga (mat, billiga men bra blöjor, och dylikt), eller till er som är väldigt noga med ekonomin.

Hur mycket per månad får ni lägga ut på ett ungefär på ert barn det första året.?
    Egentligen, hur mycket har era utgifter ökat med sen nu fick barn? (i mån)

Då tänker jag inte på allt som ska köpas innan, tex vagn, säng och sånt, utan det som behöver köpas in varje månad.

*längtar efter dig*
  • Svar på tråden hur mycket kostar ett barn ca i mån det första året?
  • Me o Mike

Hmm jag tror han kanske kosta mig 500:-/månad i början..

• Mini liten

o d var med blöjor, mat, kläder o allt vad som nu kan behövas?? Förvånad

*längtar efter dig*
  • Me o Mike

japp... visst.. Då kanske jag fick lite kläder från mormor osv.. Men det gick kanske 2 pkt blöjor/månad=230:- Ammade första 5 månaderna. Sen lite ersättning och lite burkmat..

• mmmao

en bilbarnsto ca 2000kr och lite kläder 2000kr (begagnat för att det är billigt och ekologiskt), tygblöjor ca 1000kr. ett par sjalar att bära barnet i 1000kr
    totalt 5000

• mmmao

ja jag missade att du inte räknade med dessa inköp. då säger jag 0kr.

• Mini liten

men då kommer ju fasiken den lill* kosta mindre än katterna Räcka ut tungan Jag trodde d skulle gå på kanske 2000 i månaden. Har inte kollat upp priser alls, man ja hör så mycke överallt att blöjjor är jätte dyrt o d går åt en himmla massa, o kläderna växer dom ur på en gång, så man måste köpa nytt hela hela tiden, osv

Lyckas vi hålla oss inom samma ram som du så kommer detta gå jätte bra ju. Va skönt. Glad

*längtar efter dig*
  • Me o Mike

läs ts..

mmmao skrev 2007-11-28 12:32:31 följande:
    en bilbarnsto ca 2000kr och lite kläder 2000kr (begagnat för att det är billigt och ekologiskt), tygblöjor ca 1000kr. ett par sjalar att bära barnet i 1000krtotalt 5000
  • mmmao
    MulleNuh skrev 2007-11-28 12:34:18 följande:
    läs ts..
    ja, läs mitt andra inlägg
  • Mrs Ray

De första månaderna kostar ett barn inte mycket - om du ammar. Blöjor är faktiskt inte så himla dyrt, ens så kallade märkesblöjor - genom Liberoklubben får man rabatt och sen har nästan alla stormarknader nån typ av kampanj på blöjor.

Sen, när de äter riktiga måltider, kostar ju två burkar banmat per dag kanske 20 spänn (om man handlar på stormarknad), plus välling, gröt och fruktpuré till gröten, alternativt mosad/riven frukt. Gör man egen mat kan det nog bli billigare.

Kläder kan man köpa begagnat, på H&M, Lindex, Kapp Ahl osv, ofta får man en del kläder i present också. Barn upp till ett år behöver ingen stor garderob.

• ploten

Vi gör budget varje månad och har alltså ganska bra koll på pengarna. Även om man får mindre inkomst när den ena bara har föräldrapenning, och även om barnet kostar en del, har det för oss inte blivit någon större skillnad i ekonomin, eftersom vissa kostnader försvinner när man får barn. Jag som är mammaledig äter t ex inte lunch ute varje dag som jag gjorde när jag jobbade. Inte heller köper jag särskilt mycket kläder till mig själv nuförtiden. Jag behöver inte längre köpa buss/tunnelbanekort. Etc, etc.

Svar på tråden hur mycket kostar ett barn ca i mån det första året?