• tittar

Babyskydd i volvo

Hur har ni som har en volvo med "korta" bilbälten löst det med babyskydd? vad har ni för sorts bilstol? Jag har en volvo 945 -95 och bältena räcker inte runt min maxi cosi... Har hört att en rock-a-tot ska gå att ha i volvon, är det någon som har erfarenhet av detta?

Blir lite frustrerad när man har en riktigt "familjebil" och inte babyskyddet går att få in :(

• Svar på tråden Babyskydd i volvo
  • lovve

vi har en volvo 940 (ej kombi) och där räcker bälterna till vårat babyskydd. Vi hyr ett babyskydd från BB.

• tittar

*puffar*

Någon mer som har ett babyskydd i sin volvo som passar??

lovve: vad är det för märke på babyskyddet som ni hyr?

• Cia o krabaten

Jag hade precis samma problem.
    Har en V70 som ju ska va en av de bästa familjebilarna osv och så går inte babyskyddet att sätta dit

Var på Volvo och frågade och de sa att man skulle ha deras bakåtvända stol 0-4 år. Jag vill inte ha det till lillan som knappt kan sitta i babyskydd pga ryggen ju. Och dessutom sover hon ju så gott som alltid i bilen och då vill jag inte behöva lyfta ur henne utan bara ta babyskyddet så sover hon vidare.
    Har hört talas om bältesförlängare men inte hittat nån och på volvo skrattade han åt mig och sa att det har de inte och det är inte säkert.

Lösning: Akta Graco är tydligen det minsta så det kör vi med och får in precis, men man får pressa på ordentligt. Underlättar lite om man sätter det i en ganska upprätt position när man spänner fast och sen vickar ner det efteråt.
    Finns en tråd som handlar om detta där en duktig tjej som jobbar med sånt svarar på 1000 frågor.

www.familjeliv.se/Forum-2-11/m2099283.html

Lycka till!!

• tittar

Ok! Tack för svaret cia och krabaten. Har precis samma tankar om volvos egna stol.

Ska kolla in tråden du tipsat om!! :)

• Cornflakes

När vi var på babyland för att titta på babyskydd så sa dom att det enda som passar i en volvo är akta graco, så vi beställde det.

Har fö en volvo 945 (tror jag, det är kombi vá, jag är inte så bra på bilar )

• live4him

Vi har en Acta Graco med bas och det fungerar utmärkt i vår v40. Dessutom slipper man ju spänna fast stolen varje gång, man bara klickar fast den i basen så är det klart! Vi är jättenöjda!

• pysis

Vi hade en rock a tot i våran v70.......den vanliga dragningen funkade bara i framsätet och inte i baksäterna

Om man drar alternativ dragningen så satt stolen löst!

Det du ska göra är att åka till tex. babyland, ta en massa stolar och prova i din bil!!!!

Lycka till!

• Monstermamman

Hallå!
    Vi löste det genom att köpa en Akta Graco med bas, Aktas vanliga babyskydd funkade inte i vår eftersom vi har sonen sitter bakom bakåtvänd så sätet är framskjutet.

Läste på NTF att dom bältesförlängare som finns är bara godkända för last och inte för bilstolar.

Blev lite sur när vi märkte att bältena inte räckte till i Volvon då vi köpte den enbart för att vi skulle få ett barn till och ville ha en bra familjebil. Skulle vi vetat det skulle vi aldrig köpt den öht.
    Hörde med Volvo och det finns längre bälten att köpa till den men dom kostar 2-3000 kronor så då blev det billigare att köpa ny bilstol istället.

• Marre

Pysis
    Hos oss är det helt tvärtom! I framsätet måste vi dra bältet under stolen medans det funkar bra där bak. Både i mitten och på sidan går det bra. Vi har en v70 och två Britax rock-a-tot...

Svar på tråden Babyskydd i volvo