• ooOälskadetreanooO

laktosfritt julbak

undrar om ngn sitter inne på lysande recept på laktosfri pepparkaksdeg samt lussekattsdeg? sonen tål ju inte den jag brukar göra visst kan man ersätta med laktosfria alternativ, men smakar det samma?
    är det bättre att anv mildas mjölkfria istället för keijus margarin? brukar ju baka med smör annars... atxam för råd i snarrasket 1:a advent tickar på

• Svar på tråden laktosfritt julbak
  • Leons Mami

Det är bara att ersätta med ett laktosfritt alternativ. Jag har en mjölkproteins allergisk son och jag bakar som vanligt men byter ut mjlken mot havremjölk och margarinet mot mjölkfritt, det blir ingen skillnad alls.(utom mjöl mängden i bullar och lussekatter)

• ooOälskadetreanooO

hur då menar du mjölmängd...mindre då? eftersom havremjölken är tjockare?

• Leons Mami

Ne mer mjöl för att havremjölken är "separerad" eller vad man ska säga.

• Knyttet88

Jag bakar mina lussekatter på samma vis som vanligt.
    Tar laktosfri mjölk och flytande Milda som oxå är laktosfri. Smakar precis lika bra som med vanlig mjölk och smör.
    Så det är bara till att baka på.
    Pepparkaksdeg finns det mjölkfri att köpa i butik. Titta bland de laktosfria produkterna i kylen så hittar du den säkert där.

• ooOälskadetreanooO

tack för all hjälp

• förväntansfull förälder

Måste bara fråga...men är alltså flytande milda laktosfritt??
    Finns det mer margarin som är laktsofritt?
    Även smörgåsmargarin undrar jag om det finns laktsofritt`?
    Vilka i så fall??

• MuminMy

Valio har en hel serie med produkter som har mjölk som bas men som ändå är laktosfria, de beter sig och smakar precis som normala mjölkprodukter. Rekommenderas!

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • maggan75
    förväntansfull förälder skrev 2007-12-05 10:54:27 följande:
    Måste bara fråga...men är alltså flytande milda laktosfritt??Finns det mer margarin som är laktsofritt?Även smörgåsmargarin undrar jag om det finns laktsofritt`?Vilka i så fall??
    Carlshamn mejeri har  laktosfritt smör både flytade och bords margarin. Sen har ju keiju både bordsmargarin och smör  har dock inte sett ngt flytande
    Mamma till hulliganerna Vilgot och Vilma
  • maggan75
    förväntansfull förälder skrev 2007-12-05 10:54:27 följande:
    Måste bara fråga...men är alltså flytande milda laktosfritt??Finns det mer margarin som är laktsofritt?Även smörgåsmargarin undrar jag om det finns laktsofritt`?Vilka i så fall??
    Milda culiness är laktos fri men mjuka milda innehåller skummjölk
    Mamma till hulliganerna Vilgot och Vilma
Svar på tråden laktosfritt julbak