• Solbina

Blir brösten mindre igen efter graviditeten??

Hej

Jag har i samråd med min barnmorska kommit övernes om att det jag inte ska amma då den tiden kommer. Jag är nu i vecka 11 och börjar få panik för brösten har vuxit en bit och jag undrar nu kommer de bli mindre igen efter förlossningen trots att jag inte ammar? Jag ska få något som gör att mjölken stannar upp.Så jag ska inte heller pumpa. Kan det vara så att det bara är om man ammar som de går tillbaka?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Blir brösten mindre igen efter graviditeten??
  • InaLo

De skal de väl göra! Min bröst har gått från C till DD nu även om jag bara gå upp 6,5kg n(v26). så blev det med min dotter med men så fort jag slutade amma så gick de när.
    till C igen!
    MEn om du åter går till din normala vikt igen så kommer dina bråst att återgå till sin normala storlek, Men kanske inte till sin gamla form.

• Noning

Varför inte amma, det är bäst för barnet & mamman.
    att oroa sig för att få mindre bröst är ju ovissentligt.

• Lilja84

Brösten brukar bli mindre eller återgå till den normala storleken .. brösten har även en tendens att bli hängiga och tomma(inte lika fylliga) oavsett om man ammar eller inte .. däremot så funkar vi alla olika så det är ingen garanti att dom blir mindre än orginalstorlek .. men kommer bli mindre än under graviditeten eftersom mjölksäckarna(eller vad dom nu kallas) inte längre kommer svälla upp för att kunna innehålla mjölk

• Åke Vilse

Mina har inte krympt tillbaka till sin ursprungliga storlek trots att jag slute amma för 3,5 månader sedan.
    Fast hos mig beror det kanske på att jag inte har gått ned alla extra kilon än

• Sunshine81

Hahah usch gud ja, vilka bröst man får sen efter man ammat. Jag ammade sonen i 14 månader och sen var dom mindre än innan och hängde som små tax öron. Ingen vaker syn. Ska amma nu igen förhoppningsvis och sen när jag e klar med barn blir det operation. Har jag alltid velat göra ändån och nu när dom blir så fula efter ammning så är det dax.

• nouva

Jag kommer inte heller att amma, i samråd med min barnmorska...jag ska eventeullt försöka göra det 3-4 veckor, men är inte säker på det ännu. Startade en tråd på FÖRÄLDER och där har många skrivit. En del tokar oxå som bara tjatar om att man ska amma, men läs inte de inläggen....för sådana människor verkar finnas överallt. Men några andra kloka råd och tips finns i den tråden...samt andra som varit och är i samma situaiton.

• LinaFina

Före min mormor fick min mamma hade honsmåa bröst och efter hon fick min mamma fick hon GI GANTISKA å det gick aldrig bort

• lillith

Mina blev gigantiska efter förlossningen och det har suttit i rätt länge. Nu har jag i ofs haft överskottskilon kvar. När jag började på viktväktarna och gick ner till min normala vikt så blev brösten mindre än vad de var före graviditeten vid samma vikt om du förstår vad jag menar.

• lillith

Jag vågar inte ge mig in i amningsdiskussioner. Innan jag blev förälder var jag helsåld på alla amningsfantasters ideér - men efter att själv kämpat som ett djur med amning kan jag nog ärligt säga att det är INTE lika lätt för alla att amma... det finns OLIKA sätt att amma på, problemen med amning bagatelliseras med ett mantra "ALLA KAN AMMA" vilket inte stämmer... och hur bra mamma man är sitter faktiskt inte i brösten, det går att ge närhet med flaska oxå.

Är gravid igen och kommer visst att ge amningen en chans men jag kommer nog att släppa tidigare vid problem eftersom mitt slit med det förra gången förstörde mitt första halvår med min dotter.

Fast detta var väl inte en diskussion om att amma eller inte egentligen utan hur brösten blev efter.

• lillith

Solbina... man får tabletter som gör att mjölkproduktionen inte kommer igång efter förlossningen om man inte bestämt sig för att amma. De ska vara rätt så effektiva har jag hört.

Svar på tråden Blir brösten mindre igen efter graviditeten??