• annie29

Tycker ni att det är rättvist att en tjänstledig person får mindre i löneökning än dem andra på jobbet?

Ja,som rubriken säger.......

Tycker ni att det är okej att den person som är tjänstledig ifrån sitt arbete för studier,men hoppar in ibland som timmis,får mindre i löneökningen än vad alla andra fick?
    Och då menar jag ganska mycke mindre, minst hälften än vad alla andra fick?

Är det okej bara för att man är tjänstledig?
    (detta handlar ej om ett privat företag,utan igenom kommunen)

• Svar på tråden Tycker ni att det är rättvist att en tjänstledig person får mindre i löneökning än dem andra på jobbet?
  • Catti41

Det beror ju lite på. Hur mkt jobbar man under sin tjänstledighet, uppfyller man prestationskraven (eller vad det nu kan finnas för mått på väl utfört arbete på den här arbetsplatsen). Får alla andra exakt samma löneförhöjning eller är det individuellt satt lön?

Osv osv.

• annie29

Det handlar bara om några veckor på ett år,ja,det var individuell lönesättning.

• listo

Jag tycker att man som tjänstledig bör få åtminstone den genomsnittliga löneökningen för den arbetsgrupp man tillhör. Sedan kan det bero på hur länge man är tjänstledig o.s.v

Jag vet att en del kommuner har så att om man är tjänstledig ett år eller mindre, då ska man få den lönehöjning som man skulle ha fått om man hade varit på jobbet som vanligt.
    Är man däremot tjänstledig mer än ett år så ska man få den genomsnittliga höjningen.

Det finns ju lönekriterier som talar om vad som krävs för en viss lön. Kolla på dem!

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • sistersledge

Jag tycker faktiskt att det är rättvist att en person som är tjänstledig får mindre löneökning. Varför ska en person som inte är på jobbet (av olika anledningar) få samma löneökning som de som jobbar just nu? Det är väl orättvist om något.

• Peggie

Ja det tycker jag absolut! Individuell löneättning baserar ju på prestation. Och om du inte är där så kan du ju inte prestera. Vänd på det, tänk om du får en löneförhöjning för att du gör ett bra jobb, skulle du då tycka det var rimligt att någon som inte jobbat ska ha löneökning?
    Dessutom är det i regel inom kommun (och även många privata företag) att man har kollektivavtall. Det innebär att att det finns en viss % avsatt till löneökingar vid lönerevision, alltså "en påse pengar". Det innebär alltså att om du ska ha mer så ska nåon annan ha mindre och det är ju inte rimmligt om du inte ens varit där...

• JLS

Svår fråga, personen ska i varje fall få löneförhöjning med. Men en mammaledig ska få samma löneförhöjning som alla andra utan snack.

• rasajj

ja. Om loneokningen ar baserad pa prestation, sa maste man ju vara pa jobbet for att visa vad man presterar.

It's easy to be pro-choice when you're not the one being killed.
  • Lurvenpajsaren

Man kan få det som ingår i kollektivet, men inte en mer.

• Lurvenpajsaren

En enda spänn mer, ska det stå.

• svårt att vara unik

För mig skulle det vara väldigt konstigt att få lika stor löneförhöjning som mina kollegor om jag varit tjänstledig OAVSETT ANLEDNING. Däremot förutsätter jag att skillnaden raderas när jag kommer tillbaka och visar att jag utvecklats lika mycket som alla andra trots att jag varit borta.

Jag får ju lön efter hur JAG, och inte mina kollegor, presterar.

Svar på tråden Tycker ni att det är rättvist att en tjänstledig person får mindre i löneökning än dem andra på jobbet?