Hur gör man kristyr ?
Eller är det glasyr ? Aja, det vita man kan spritsa på pepparkakor.
Eller är det glasyr ? Aja, det vita man kan spritsa på pepparkakor.
Brukar oftast misslyckas med det där....
Sista åren har jag köpt färdig på tub!
Annars så slå på kristyr å välj den med ättika och äggvita, den stelnar snabbast!
Lycka till!
blandar flosocker, vatten och lite ättika. Jag brukar inte följa något recept, bara lite vatten och mkt florsocker, sedan håller man på och blandar tills man tycker man har fått bra konsistens. Så gör jag i vilket fall men det finns säkert nån form av formel för hur mkt man ska ha av varje...
JUSTE äggvita också... hm..kanske dumt att jag svarar som bara experimenterar...men jag har ALDRIG misslyckats
Kan man köpa färdig ? Vaaaaar ??
Det är lätt att göra.
På de flesta butiker, såg på kvantum i lördags, de hade färgad oxå....
Lovar att du inte ångrar detta köp då du även slipper slabbet med att tillverka en bra sprits oxå.
Den färdiga är i tub!
Kan inte annat än att hålla med, kristyr på tub är toppen!
brukar ta en äggvita, några droppar ättiksprit och sedan häller jag bara på florsocker tills det blir en väldigt seg massa. Funkar kanon.
Ja efter 25 år med eget hushåll så har man lärt sig vilka grejjer det är dum-snålt att inte köpa!
Kristyr på tub är en typisk sån produkt!
Jag tycker det är lättare med egen kristyr, men då har jag bara testat med riktiga tyllar och inte enbart lippt hål på en platspåse (då är nog tuben bättre).
Använder detta recept:
http://www.dekoreramera.se/index.php?avd=receptochtips&sid=recept#Recept%20på%20kristyr
Har testat med citron i istället för ättika men det blev bara äckligt! Trots att jag trodde tvärtom...
lippt=klippt
Ta i princip vilket recept som helst. Trixet är att vispa med elvisp länge! Det gör susen. Vi brukar skriva hela dikter på pepparkakor. Lägg i plastpåse och klipp ett pyttehål i. Det blir toppen!
Jag var ironisk....
*skrattar*
det fanns FÖR många goda recept som en sockergris som jag inte borde frestas med!
Okey, tack. Då blir det på tub. Orkar inte krångla.