• Kvirre

Gräslök

Förra året grävde jag upp en planta gräslök och slängde ner i en kruka. Den fick sedan stå på balkongen och blev sorgligt misskött. Glömde oftast att vattna den i vinter fick den bara stå kvar som den var. Förra veckan hällde jag på lite vatten utifall att det skulle kunna finnas lite liv i den och idag såg jag att några små gröna strån stack upp bland allt det vissna.

• Svar på tråden Gräslök
  • Pix

Vad kul
    Jag har sått frön i en kruka här hemma (i vanlig blomjord). Ska flytta till hus den 1 maj Då tänkte jag plantera ut det i trädgården. Om det vill bli nåt av vill säga.

• Helenas

Gräslök är ganska tåligt.

För övrigt brukar jag plantera ut alla kryddor i kruka man köper i mataffären. Det står på att det inte går att göra det men oftast fungerar det finfint. Har jättefina bestånd av persilja och gräslök.

• atelli

Butikskryddor som persilja, timjan o gräslök brukar funka bra. Det är värre med basilika o salvia har jag inte heller fått att funka.

// a

• Helenas

Basilika brukar jag lyckas få att leva vidare. Trixet är att inte plantera ut dem på friland utan ha kvar dem i kruka, en större än den man köpte basilikan i. Sen ska man skörda genom att toppa dem, inte ta ända ner till botten på plantan. Lycka till!

Svar på tråden Gräslök