När börja ge vatten i nappflaska?
Jag undrar när man kan börja ge bebisar vatten i nappflaskan?
Ska man koka upp det vattnet först isåfall?
Jag undrar när man kan börja ge bebisar vatten i nappflaskan?
Ska man koka upp det vattnet först isåfall?
Jag började ge lite vatten i smband med smakisarna i 4-5 månaders åldern. Jag kokade inte vattnet, men det kanske man skulle gjort?
sicksack: Jag vet inte om man måste koka det, eller om man är alldeles för noga då...så lite bakterier det är i vårt svenska vatten borde ju inte vara nån fara. Dessutom måste de ju vänja sig vid baciller!
Ja, det tror jag med. Jag kokade som sagt inte vattnet och Isak överlevde...Har för mig att jag frågade BVC också och att de sa nej. Om man har egen brunn däremot så ska man nog koka tror jag att jag hört...
jag kokade vattnet till lillan fram tills nyligen när hon blivit 6 månader, nu klarar hon av de få bakterier som finns i vårt vatten.. gav henne även ersättning så jag kokade ju vatten som stod i kylskåpet alltid.. men nu får hon som sagt direkt från kranen tror d e ok att ge så efter 6 månaders ålder innan bör man koka..
Det beror på tyckre jag. Om man ammar eller ger ersättning är det inte nödvändigt alls. Dessutom är det ingen nödvändighet med flaska heller, min son började dricka ur en vanlig mugg direkt när vi började ge vatten.
Under de första månaderna när man helammar eller -flaskar så bör man inte ge vatten i flaska utan att tänka på att det kan göra bebisen mätt så att h*n int väill äta så mcket som behövs. Det är alltså onödigt då. Inte ens heta sommardagar behöver mn ge vatten om man ammar/flaskar helt fritt. Visst kan man ge en tesked vatten, men det finns ingen anledning alltså.
När man sedan börjar med mat kan det vara läge att börja ge vatten och då behöver man inte koka det.
Just det, sicksack hade en viktig poäng där med kokningen och egen brunn! Kommunalt vatten behöver inte kokas.
Ytterligare en tanke angående egen brunn och vatten till små barn: lämna in ett vattenprov till kommunen innan du ger barnet vatten från den egna brunnen. En del har en alldeles för hög fluorhalt och på små barn kan det orsaka skador på tandanlagen. För oss "stora" är hög fluorhalt bara nyttigt
Fick höra att barn inte är törstiga på riktigt först att som är 4 månader då när dom börjar äta mat.... men min son har fått vatten tex när han är sjuk ..
Jag har gett min lille vatten sedan han var ett par månader gammal. Kommunalt vatten direkt från kranen. Ingen fara. Men det har inte varit några massor och bara då han varit sjuk eller varm. Gjorde samma med storasyster och hon har klarat sig bra.