• Beanie

Färgade linser!

Jag e super sugen på o testa en annan ögonfärg!
    Kan man bara beställa färgade linser sådär på nätet utan gått till optikern först nu när man e nybörjare?
    Kollade på www.fargadelinser.com o hittade ett par jag vill prova.

Några erfarenheter/synpunkter?

• Svar på tråden Färgade linser!
  • Älskarlivet

Min kompis har vääääldigt ljusgröna ögon och har mörkbruna linser. Och hon passar skitbra i dom! På något konstigt sätt så är det mer "hon" i mörka linser..... Hon "syns" mer.... med dom görna så försvinner hon liksom...
    Testa!

• Älskarlivet

SJälv har jag ljusblå och testade en kväll hennes bruna... Man såg ingen skillnad...KOnstigt! Kan bero på att den svarta ringen runt det blåa är väldigt bred på mig, vet inte. Men nu vet jag det i varje fall

• CoolJen

alltså när jag provade mina linser första gången så är dom väldigt noga med att mäta å skit, annars passar de inte och skaver, vilket inte är bra för ögonen. Har du tänkt att ha dem bara en kväll så kanske.
    Jag gjorde misstaget att beställa lila som jag inte visste passade(på nätet) och så slängde jag bara ut pengar i onödan

• Nattsaga

ville bara sticka in med ett medelande , man ska ALDRIG prova någon annans linser

• Manda

Jag har köpt ett par bruna på den sidan du kollat på och jag är missnöjd
    Jag har blåa innan och det vart gula med gruna linser

• Beanie

Oj då!... ja man kanske ska göra det riktigt o gå till optikern då (vilket aldrig kommer o hända för jag e för lat för att beställa tid)

• Liselotte

Varför ska man inte prova nån annans linser?
    Jag har precis köpt färgade blåa linser, på nätet. Men hur sätter man in dem? Är det bara att sätta dit dem eller? Det kanske inte är så svårt.

• Linda1976

Man kan föra över infektioner och sjukdomar... Har du aldrig haft linser förut så råder jag dig INTE att experimentera själv, det är int ehelt lätt att få in och ut dem första gångerna. Färgade linser är en medicinteknisk produkt som kräver rigorös hygien!

Jag blir lite rädd när folk köper linser som smågodis. Sen får vi ta hand om dem när de kommer in till oss, rödögda och skaviga.... Färgade linser är månadslinser, och använder du dem på helgerna kanske 2-3 ggr i veckan så måste du ändå slänga dem efter 5-6 veckor även om du inte använt dem i 30 dagar.
    Det är oftast sådan fall som Aftonbladet smäller upp på löpen "DU KAN BLI BLIND AV LINSER". Nä, det kan man inte, men man kan bli blind av dålig hygien i samband med användandet av linser. Var rädda om era ögon, det vänxer inte ut nya om det händer nåt...

Linda - optikerassistent & linsbärare

• Liselotte

Åh tack för ditt svar! Jag har aldrig använt linser. Har inte ens provat de jag köpt än. Det är såna månadslinser jag köpt. En kompis till mig sade att använder du dem bara ibland, typ nån helg, så kan man använda dem 30 ggr och då kan man ju ha dem ett tag innan man behöver köpa nya. Jag har även skaffat linsvätska och linsbehållare (eller vad det heter, som linserna kan ligga i).

Men nu när du skrev så, så vet jag inte om jag vågar använda dem. Ja, man ska ju va rädd om sina ögon. Hade nog varit bättre att få riktigt utformade linser. Jag får testa dem o känna så att de inte skaver i alla fall.

• amathea

När jag hade linser köpte jag ett par mörkgröna.

Jag har grönbruna ögon och skillnaden blev minimal

• Linda1976

Såhär är det: Lägger du dem i vätska, så kan du ha dem i samma vätska i en vecka (utan att använda linserna alltså). Har det gått mer än 1 v sen senaste användningen så måste du decifincera dem igen. Även om du inte använder dem så ofta, så blir det ju bakterietillväxt, de är ju bara helt sterila fram tills det att du öppnar förpackningen. Vill du var aextra säker, så koka linsburken 1 gång i veckan. Men som sagt, har du inte haft linser innan, så testa inte själv! Det är lätt att få panik ifall man inte får ut dem! Dessutom så måste man prova ut rätt stl! Dvs kupning på ögat, diameter osv... Och rent kosmetiskt: Har du väldigt mörka/bruna ögon, så går det inte att få ljusblå så det ser snyggt ut, oavsett vad reklamen säger

• MyFine

Jag har rätt mörkablå-grå-svarta ögon, o jag fick ett par knallblå linser av min moster (som var oanvända) för hon hade fått fel och fått ett par utan styrka. Dom passade faktiskt, inget skav och ser rätt häftigt ut! Finns en bild i galleriet om ni vill kika! :D

• Nattsaga

Håller med Linda1976. Köpt aldrig linser när du inte provat hos optikern förr o.s.v. det är inget att leka med.Själv så har jag haft linser i många många år, men fått sluta ett tag för mina ögon tog stryk av mina linser, fick ont i ögonen och va röd. Jepp jag hade slarvat lite med rengöringen, det var det enda och jag trodde inte det var så farligt, behövs inte mycket. Så ett gott råd är att ALDRIG slarva med rengöringen, trots att det är lätt hänt.

• Linda1976

Har man jobbat i optikerbraschen i några år, så har man sett ett och annat. Visst oftast går det bra även om man slarvar, men varför chansa? Det är ju som att köra bil utan bälte, oftast händer inget..... Ta hand om era ögon!!!

• Beanie

OZZAN: Jösses vilka blå ögon du fick med linser! vad e din vanliga färg?

Svar på tråden Färgade linser!