• Piff och Puff

Hur är det nu med att andas in målarfärg?

Hej,

Vi skulle behöva måla om en halv vägg i vår lägenhet och nu undrar jag om det är OK. Självklart blir det min man som målar och jag tänkte försöka vara ute mest hela dagen för att inte andas in färgen. Men till kvällen och natten måste jag ju sova i lägenheten. Jag kommer inte sova i samma rum dock som det målas i. Är det OK tror ni..eller borde jag sova borta några dagar? Det är självklart vattenbaserad färg..men har hört att det kan vara skadligt för fostret ändå.

• Svar på tråden Hur är det nu med att andas in målarfärg?
  • agonist

Hej! Vi målade och tapetserade om våran lägenhet när jag var gravid,och det skulle tydligen inte vara nån fara. Dom rekomenderar vattenbaserad färg, och det är absolut okej, så lycka till med måleriet!

• jap

På vägg målar man med vattenbaserad färg, den torkar på en timme men
    ångorna sitter kvar ett par timmar. Så det är inga problem om du håller dig där ifrån när han målar.

• jagälskarallaminabarn

Efter vad jag hört ska man vara försiktig om färgen har något lösningsmedel i sig (vet inte om vattenbaserad färg har det men kolla). När min kusins man målade deras hus invändigt bodde min kusin hos sin mamma, kanske bäst att ta det säkra före det osäkra och bo hos dina föräldrar, syskon eller en väninna under några dagar efter att din man målat. Lycka till framöver!

• NinaB

Vi målade om och renoverade vårt hus när jag var gravid runt v 25-30. Frågade min bm om vattenbaserad målarfärg och hon sa att det inte var nån fara alls.

• Eolyn

Jag målade om i hela lägenheten när jag var i v. 10-15 nånting....
    men jag hade en halsduk runt hela ansiktet. Förutom kvävningsrisken med halsduken runt ska det inte va nån fara.

• MajaW

Målade om en vägg och en spalje med vattenbaserad färg själv för två dagar sedan. Har hört att det inte sak vara någon fara både av bm och av färghandlare.. Jag litar på att de vet vad de pratar om, men det är upp till var och en att göra det som känns bäst.
    Maja v.34

• Piff och Puff

Tack för allas svar. Jag tror nog att vi sätter igång och målar och så får jag helt enkelt hålla mig borta under dagen. Som sagt man kan ju ha en sjal runt ansiktet

• Kfk

konstigt, jag trodde att man numera ska undvika även vattenbaserad färg, står även det i vi föräldrars senaste gravtidning den där frågaläkarspalten. men man ligger ju inte med näsan i färgburken direkt...

• CoolJen

alla färger är väl vattenbaserade nu för tiden och det är inte farligt alls att andas in!

• MajaW

Känns onekligen jobbigt att höra så olika saker från så många ställen som man ändå tycker att man ska kunna lita på.
    Nu börjar jag ju fundera lite, hur bra det egentligen var att måla!!
    //Oroliga Maja v.34

• Ullis BF 24 Aug

Halloj!

Vi håller på att renovera vårat sovrum. Mycket slipande och målande.... Jag har köpt mun skydd som går upp över näsan, som jag använder när det dammar mycket. Sen så sover vi i ett annat rum för tillfället. Ser man till att vädra ut ordentligt samtidigt som man målar så tror jag att det är ok.

• jessie79

Vi håller oxå på o målar om o grejar här hemma. Jag frågade min BM innan o hon sa att det inte är nån fara med vattenbaserad färg. Du ska givetvis ha bra ventilation när du håller på.
    Det är värre om man jobbar med det o är i det 8 timmar /dag.
    Jag tänker fortsätta måla så länge jag mår bra av det. Lycka till!

Svar på tråden Hur är det nu med att andas in målarfärg?