• CMN

Allergisk reaktion på ketchup?

Dottern har fått ketchup till potatismos och korv på dagis idag och blev efter det rödflammig runt munnen och upp på vänster kind. Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Allergisk reaktion på ketchup?
  • blonde redhead

Tomaten? Konserveringen? Tillsattserna?

• Tygtiiger

Det är en vanlig reaktion på röda färgämnen hos små barn. Så länge som det handlar om bara rödhet och ingen svullnad eller klåda behöver man inte oroa sig, men prata för säkerhets skull med bvc eller en läkare.

Ofta kan man se samma reaktion på hallon, jordgubbar, sylt etc. Prova Heinz ketchup, den innehåller mindre rött färgämne och vissa barn tål den.

Om du ser att din dotter får nässelutslag, svullna läppar, svårt att andas eller klåda i hårbotten/handflator efter att ha ätit något speciellt ska du genast ringa sjukvårdsupplysningen eller 112 för då kan det vara en allvarlig allergisk reaktion på gång.

• Tygtiiger

Förtydligande: att bara bli röd är alltså ingen allergi, bara en reaktion som brukar ge med sig när de blir äldre Sonen har samma!

• CMN

TygTiger, jag tror jag hade samma när jag var liten nu när jag tänker efter.

• Tussiluskan

Japp, ketchup kan framkalla allergi, och eftersom det innehåller en massa socker och färgämnen och konserveringsmedel så är det kanske bäst att låta bli?

• Maggis

Min son blev likadan förr. Det blir han inte längre. Han är 4 år gammal.

//Maggis
Svar på tråden Allergisk reaktion på ketchup?