• Anonym (Positiv)

Positiv erfarenhet av medicinsk abort

Hej!
    Efter att ha läst så mycket negativt om medicinsk abort här på forumet, vill jag bara kort berätta hur jag upplevde min.
    Fick veta att jag var gravid i v.4, redan då visste vi att det enda rätta var abort, då vi har en liten 5månaders hemma som vi inte är beredda att ge ett syskon till på ett bra tag.
    Svalde de 3 abortpillrena i måndags (märkte inte av de ssa på något sätt, ingen blödning och inte ont) och var tillbaka på sjukhuset idag på morgonen (gravid i v.6).
    Fick en lugnande och en smärtstillande tablett och därefter två slidpiller. Efter det fick jag ligga ner i två timmar och då kände jag värk, som går att jämföras med svårare mensvärk. Abslout inget jättejobbigt, utan snarare lite småont.
    När de två timmarna hade gått gick jag på toa med jämna mellanrum. Fick kissa i en potta så de kunde se vad som kom ut. När jag kissade kom det mest blod och småklumpar. Utan det var när jag stod upp som jag kände att en stor klump bara ramlade ut, och det var nog i stort sett det som skulle komma ut i klumpväg.
    Var på sjukhuset i drygt 5 timmar, och mådde jättebra hela tiden. Har nu ikväll inte ens ont i magen och blöder som en vanlig mens ungefär.
    Nu kan jag ju inte med säkerhet veta att allt gått bra och om allt verkligen kommit ut, får se om gravtestet är negativt om en vecka.
    Självklart vet jag att smärta upplevs olika från person till person och att ingen abort är den andra lik. Men att smärtan vid en medicinsk abort kan jämföras med förlossningsvärkar, har jag mycket svårt att tro. För mig var det absolut inte så!
    Idag mår jag bättre än på två veckor, graviditetsillamåendet släppte direkt.
    Ni som ska göra en medicinsk abort, hoppas ni får något positivt med Er och lycka till!

• Svar på tråden Positiv erfarenhet av medicinsk abort
  • Anonym

Likadant för mig! Förutom att jag kräktes upp första omgången av tabletter. (enbart pga hormoner) Hade mensont men inget mer! Alla symtom försvann efter kräkningen och ångrar inte idag att jag gjorde aborten.

• Anonym (jag med)

Jag har varit iväg idag med...

Var i vecka åtta och hade inte heller några alternativ, tyvärr.
    I måndags fick jag min första tablett. Efter den frös jag, hade mensvärk och var trött. Igår kväll och inatt har jag haft blödningar. I morse var jag hos mottagningen här och fick fyra tabletter att föra upp i slidan. Låg i sängen i några timmar och efter nästan fyra timmar satte det igång ordentligt. Men allt kändes ungefär som mensvärk.

Nu hoppas jag bara att allt har kommmit ut och om det inte var "värre" än så här så är jag tacksam. Visst gjorde det lite ont, men inte alls som jag var rädd för. Blödningarn verkar minska lite också nu så det blir nog bra. Skall på återbesök om tre veckor. Hoppas allt är ok då.

• MansonDust

"Men att smärtan vid en medicinsk abort kan jämföras med förlossningsvärkar, har jag mycket svårt att tro."

Underskatta inte andras smärta, TS. En del HAR jätte ont. En del har det lätt, som du.

Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Anonym

Var inför min medicinska abort ganska orolig för just smärtan, hade läst endel här på FL och vägde det emot att ligga på sjukhus och sövas och skrapas som jag oxå gjort och som jag upplevde som hemsk och förnedrande;

Gjorde aborten hemma och kände nästan ingenting. Till saken kanske hör att jag inte i vanliga fall har några menssmärtor att tala om, men jag väntade och väntade men allt som hände var just klumparna i toaletten och sedan var det som en vanlig mens ungefär.

Så för er som inte har extrema menssmärtor varje månad och som måste göra abort; ge det en chans! Möjligheten finns ju att vara på sjukhus under tiden. Jag var som sagt hemma i trygg miljö och kände bara lugn.

• Cappuccina

Vad bra att du inte tyckte att din abort var så farlig.... min var hemsk, den gjorde precis sådär fruktansvärt ont som en del har varnat för här på forumet... Jag blev arg på barnmorskan och sköterskan sedan, alla sa till mig att det var som lättare mensvärk, men lättare mensvärk my ass.... Det jag upplevde var förlossningssmärtor, det kändes som jag slets sönder inifrån, och det var utan tvekan den värsta smärta jag upplevt i mitt liv.... Det tog 9 timmar innan allt var över, och jag så slut i kroppen efteråt att jag svimmade när jag gick ut ur bilen hemma, min pojkvän fick bära mig in i huset för benen bar mig inte.

Jag kan tillägga att jag inte är speciellt smärtkänslig eller gör en stor sak av saker och ting när jag är sjuk, jag trodde verkligen att det inte skulle vara någon fara alls. Men som sagt, smärtan och upplevelsen är nte lika för alla.... Jag var iofs i vecka 9, men det borde inte ha spelat någon större roll...

Anonym (Positiv) skrev 2007-11-28 19:47:44 följande:

Självklart vet jag att smärta upplevs olika från person till person och att ingen abort är den andra lik. Men att smärtan vid en medicinsk abort kan jämföras med förlossningsvärkar, har jag mycket svårt att tro. !
  • cassandra86

Min medicinska abort var fruktansvärd.
    Riktiga krampor i magen, kunde inte ligga, inte gå ingeting. Hade ren panik o bara grät samtidigt som jag kräktes med jömna mellanum.
    Kände mig helt tom och utmattad efteråt.
    Skulle ALDRIG göra om det.

• cassandra86

Min medicinska abort var fruktansvärd.
    Riktiga krampor i magen, kunde inte ligga, inte gå ingeting. Hade ren panik o bara grät samtidigt som jag kräktes med jömna mellanum.
    Kände mig helt tom och utmattad efteråt.
    Skulle ALDRIG göra om det.

• Merenwen

hade jätteont första ggn, andra ggn gick jättebra. Man vet aldrig vad man får...

• anneliesb

Min var hemsk, men det var innan de ändrade antalet tabletter man skulle svälja, min dos jag fick räckte in till rikigt, så jag var ff gravid efter 4 v, trorts att jag tjatde på dem om att få komma på återbesök, då fick ja skrapas utan bedövning, ingen härlig upplevesle.

• Anonym

Jag hade flera kompisar som gjort medicinsk abort innan mig, de hade inte tyckt det var särskilt jobbigt, så jag var inte så orolig.
    Det var inte en smärtsam upplevelse för mig, det gjorde faktiskt inte ont.  För mig är det helt absurt att ens prata om förlossningsvärkar och aborten på samma dag ens. Det går inte att jämföra på något sätt, förlossningen gjorde fruktansvärt ont och skrämde nästan livet ur mig.
    Men om andra som både fött barn och gjort medicinsk abort tycker att det går att jämföra, så är det väl så de upplevde det. Det kan vara väldigt individuellt har jag förstått när jag läst här på fl.

• Anonym

Jag gjorde min i fredags. Och det värsta för mig var inte smärtan, den upplevde jag som menssmärta ungefär. Däremot så blev jag oerhört illamående och kräktes. Men det hela var över på fyra och en halv timma. Vill aldrig uppleva det igen men det var inte så farligt som jag trodde. Allt kom ut helt och jag behöve rinte komma på något återbsök. Men jag måste säga att jag tyckte det var skönt att göra det där och få hjälp av barnmorskan.

Svar på tråden Positiv erfarenhet av medicinsk abort