• tornedarling

    ha flickan hemma pga mobbing ?

    i morse här hemma hos oss var det en del tårar och tandagnissel hemma.
    min älsta flicka går i tredje klass och jag tror inte vi haft en lugn dag sedan första skoldagen i augusti
    är det inte den ena elkaheten så är det dena andra.
    jag har haft kontak med klassläraren och hon har tagit upp detta i klassen och det har kommit skoldagar där flickan tyckt det varigt riktigt roligt i skolan.

    i skolan umgås hon mest med tjejerna i klassen och leker med dom på rasten men det är dom tjejerna som inte är så trevliga i mot henne heller dom säger saker som att hon har fula och skitiga kläder och även då att hon luktar rök ( jag är rökare själv) och även då att hon har skitigt hår och har löss i håret.

    vi har tre hästar på gården och detta skapar ju en heldel osämja och avundsjuka och jag har talat om för min flicka att hon inte ska "retas" med sina kompisar genom att berätta om hästarna i och med att det skapar en heldel osämja och på den fronten har vi fått det lungt.

    i morse handlade diskutionen om en jacka men hon kunnde inte ha denna jacka för den var smutsig och jag ska ta och tvätta den
    givetvis blev flickan arg och jag fick då veta av hennes yngre syster att flickorna i klassen inte är så trevliga mot henne och säger saker till mina älsta flickan som jag räknat upp.

    detta tog sjuhus i h-vetet och jag plitade ner ett par väl valda ord i kontaktboken
    min flicka berättade för mig att hon sagt åt fröken vad som hänt och att fröken skulle ta upp detta men inte gjort detta.

    jag förstår ju att inte rastvärdarna/ klasslärarna kan ha ögon i nacken och inte heller befinna sig överallt för det finns ju andra barn på skolgården men det som gör mig så arg är väll att man lär väll ungarna precis som jag lär mina ungar vanligt folkvett att man säger inte vad som helst, eller säger det på ett sådant sätt att du inte sårar motparten.

    jag avslutade min diktering i vredesmod (i kontaktboken) där
    jag skrev att upphör inte detta så kommer jag att behålla min flicka hemma.

    ja nu vill jag ha nya infalls vinklar är det rätt att behålla flickan hemma om detta inte upphör eller ska jag strunta i det?

  • Svar på tråden ha flickan hemma pga mobbing ?
  • linjes

    Ta det med rektorn om inte läraren gör det hon ska..Våran pojk (4an) har det lite svårt i skolan o det gör det inte bättre med en lärare som är ett mähä och som bara kan hanterar barn som tycker om skolan.Vi gick direkt till rektorn o har nu regelbundna träffar så att allt går som det ska

  • Iorlover

    Ååååå! Jag gråter när jag läser vad du skriver! Blir så upprörd och ledsen! Min flicka är också 8år och har blivit mobbad sen första dagen i skolan. I år (trean) har hon det bra varje dag. Tack vare att vi bytte skola i samband med en flytt! Kämpade o kämpade vi med. Lärarna pratade o tog tag i saken, föräldrar informerades men ingenting blev bättre för mera än någon dag. Vad gör man? Var själv mobbad i nio år, så jag känner verkligen för dessa barn! Å jag blir så arg på dessa situationer! Jag tycker du gör rätt i som står på dig o kämpar för din dotter!!! Hoppas det löser sig! Ge dig inte o försök vara stark!!!!!!!

    Kram

  • tornedarling

    tack för all stöttning behövs verkligen

    jag har själv varit mobbad där dom barnen var så pass elaka att dom både sparkade och slog mig
    kommer ihåg förnedringen änn idag när dom spottade på min jacka och jag skulle ju ha denna jacka på mig på rasten för det var vinter och kallt lärarana såg att jag stod ute i minus 20 grader utan jacka men frågade aldrig VARFÖR på det glada 80-talet snackade vi ju om klass skillnader vilket vi än idag gör men vi var bönder och luktade illa fast dom drack den mjölken vi producerade på vår gråd

    jag är välldigt anti i mot mobbing och vill verkligen inte att mina barn blir utsatta för det jag blev och tar tag i saken på engång och har fått gehör men på något sätt så stannar det på skolan det pratas inte med föräldrar

    vi får väll se här när flickan kommer hem från skolan om jag fått något gehör annars så stannar hon hemma från och med måndag

  • SaramedM

    Byt skola!

    Jag var mobbad hela skoltiden, skolan gjorde ingenting och till slut så flyttade mina föräldrar på mig.

    Det blev inte bra men mycket bättre.

  • Pojkmamma

    Kan du inte gå med henne till skolan i morgon? Prata med läraren. Om inte det blir omgående bättre så tar du det med rektorn. Säg detta till läraren.

  • Maddiz W

    Detta är tyvärr ett problem som ofta förekommer har jag märkt.

    Jag tycker att du ska kontakta både rektorn och föräldrarna till de berörda barnen så att ni kan samtala om detta.Tyvärr är det många vuxna som inte tar tag i problem utav olika anledningar och ser mellan fingrarna men vi måste stå upp för våra barn och inte acceptera kränkningar i någon form.Lycka till!

  • Pojkmamma

    Det kanske är läge att kalla till föräldramöte? Eventuellt kan det finnas fler barn som lider av detta. Antingen någon mer som blir mobbad eller som kännder sig tvingad att delta i mobbningen.

  • mirresmamma

    Personligen känner jag att det är skit med mänskligheten egentligen, varför ska vi människor vara så förbannat elaka?

    På det praktiska planet så är det så att skolorna måste ha åtgärdsplaner för hur de ska agera när något sådant inträffar, om de inte gör något/försöker göra något så begår de ett fel...se till att rektorn (som är den ytterst ansvariga för barnens väl) blir informerad och se till att få veta vad som ska göras. Se också till att få allt dokumenterat.

    När det gäller att hålla barn hemma så känner jag förstås att det skulle jag ha gjort, men tänk på att du som förälder är skyldig att se till att skolplikten efterlevs...tråkigt, men sant...

    Lycka till till er!

  • Annan33

    Sänder en tanke till din flicka och hoppas hon får det bättre.

  • zaaga

    Du bör ta upp det med någon annan på skolan så snart som möjligt. Rektor allra helst. Alla skolor ska ha planer för vad som kan göras. Men av egen erfarenhet (är lärare själv) vet jag att många lärare drar sig för att ta tag i mobbning-frågor. Händer sällan något innan rektor kontaktas! Rent fruktansvärt men tyvärr ofta sant.

    Sen angående att hålla din flicka hemma. Det är tyvärr ingen bra lösning såvida din dotter inte mår extrem dåligt just nu så hon behöver vila. För det första blir det ofta värre för henne när hon sen ska komma tillbaka. Och någon längre stund kan hon inte vara borta för då räknas det som att du motarbetar din dotters skolplikt.

    Så reagera starkt. Kalla till möte med rektor och kurator - redan på måndag! Så här ska det INTE behöva vara, men undvik som sagt att hålla din dotter hemma "bara" för att skolan ska reagera. Kan få helt fel effekt tyvärr.

Svar på tråden ha flickan hemma pga mobbing ?