• JustUs

Landseer

Hej!
    Undrar lite om någon här har en landseer eller har lite info om den...
    Har vart ute och läst om den på ras sidan men vill ha lite info från er som haft en eller har kontakt med någon.
    Är mycket intresserad av denna hund ras :)

• Svar på tråden Landseer
  • qenzo

Uppvuxen med kennel av bla Landseer i släkten.
    "Vår" kennel tog bla in den första hunden i landet.

Vad exakt är det du vill veta??

• JustUs

Oj vad roligt!
    Undrar lite hur dom är till sättet, om dom är så lugna och snälla som det står på rasinfon.
    Om de brukar ha några speciella problem/sjukdomar.
    Ungefärligt hur gamla de brukar bli (om man nu kan säga så)
    Är väl de jag kan komma på nu som jag undrar över.
    Men gärna lite mera smått å gott om du kommer på något =)

• qenzo

Landseer är lugna ja, men inte alls lika saktmodiga som ex New Foundland. Landseer är ju ursprungligen en högrest (långbent) modell av NF och även NF kan man finna som 2-färgade.
    De är pigga och alerta, ungefär lika temperament som en Leonberger.
    Snälla, ja visst är de det, men de är ju gårdsvarar (dvs vaktar gårdar) vilket KAN medföra problem om man bor i lägenhet.
    Inte pga aggressivitet utan för att de med dovt och mycket ljudligt skall, gärna talar om för alla, att ngn närmar sig.
    Ngt som visserligen går att "ta ur" hunden som liten... Mer eller mindre :)

HD/AD är klara problem som med alla större raser. Och vad jag vet den enda "rasbundna" sjukdom som finns.
    Ålder är ju svårt att säga men som regel blir de större raserna inte alls lika gmala som de lättare och mindre. Dock kliver många många över 10-års strecket, vilket man ju får se som en rel hög ålder.

Liksom NF och Leonberger gillar de vatten, och många tränar sina hundar i vattenräddning, en del lavinhundar finns också, men då vill det ju till att man bor i närheten av områden med lavinfaror.

Pälsmässigt är de rel lättskötta. Några borstningar per vecka och grovjobb ett par gånger per år.
    Med balsam kan man få en mer lättskött päls, men då förlorar man istället tåligheten för kyla och värme.

Slem... Vissa individer slemmar massor, andra inte alls, men det är sannerligen ngt man bör ha med i beräkningarna då man köper en Landseer.
    Man vet ju aldrig vad man får liksom :D

JustUs skrev 2007-11-29 10:58:20 följande:
    Oj vad roligt!Undrar lite hur dom är till sättet, om dom är så lugna och snälla som det står på rasinfon.Om de brukar ha några speciella problem/sjukdomar.Ungefärligt hur gamla de brukar bli (om man nu kan säga så)Är väl de jag kan komma på nu som jag undrar över.Men gärna lite mera smått å gott om du kommer på något =)
  • JustUs

Aha oki tack så mycket!
    =)
    Ska försöka leta upp någon Landseer ägare i närheten av göteborg så vi kan hälsa på någon.

Svar på tråden Landseer