• Primör

Bonusmamma-får inte vara med för biomammam

Hej! Är bonusmamma sedan 1,5 år tillbaka. Biomamman har aldrig varit glad över min närvaro och mitt bonusbarn är väl medveten om att hans mamma inte gillar mig.
    Jag och barnet har det dock jättebra tillsammans, han accepterade mig från första stund och jag och in sambo har barnet varannan vecka.

Problemet är att biomamman inte gillar mig. Hon vill inte ha med mig att göra, hälsar inte på mig om jag är med vid något möte, vägrar ringa hem till vår hemtelefon...kan ju vara jag som svarar. Barnet har till och med uttryckt att "min mamma tycker inte om dig"

Jag gör allt för att uppmuntra barnet att prata om sin mamma hemma hos oss, jag uppmuntrar till att måla teckningar osv till mamman. Biomamman påstår att barnet aldrig nämner mig hemma hos henne-vilket kanske inte är så konstigt om barnet känner att mamman ogillar det.

Kan barnet ta skada av denna konflikt? Jag är rädd för att biomamman dessutom kanske inte pratar så gott om mig inför barnet, kan detta ge barnet ångest då han tycker om mig men känner att mamman inte gör det?

dessutom vill biomamman att min sambo och barnet ska hitta på något en gång i veckan som en familj (dock är inte jag välkommen)känns inget roligt men vill ju barnets bästa men undrar om det är det? vad får han föruppfattning om jag inte är inkluderad i detta men mamman och pappan och han är det. Rädd för att de ska ge signaler om att jag inte tillhör familjen:(

Någon som har tips/råd på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Bonusmamma-får inte vara med för biomammam
  • holy

Jag tycker du ska strunta i att försöka ha kontakt med den biologiska mamman. Vill hon inte så är det bara så!
    Jag tycker definitivt att de biologiska föräldrarna ska göra saker tillsammans med barnet utan att du följer. Barnet behöver se och göra saker tillsammans med sina föräldrar!

• viseversa

vilken omogen tanta bio mamman är! fy så kan man väl inte bete sig som en vuxen människa.Klart det går ut över barnet.Han tror ju att han inte får tycka om dig bara för att hans omogna mamma inte gör det.Tror hon är svartsjuk kanske har hon fortfarande känslor kvar för barnets pappa och tycker då att du inkräcktar och förstör deras familj!!

• Birgitta2

Det kan vara helt ok för de två och barnet att tillbringa tid ihop utan dig. Under förutsättning att det är ok för dig! Är det inte det, så skall din mans lojalitet vara hos dig, och helt enkelt säga att nej, det går verkligen inte för sig. Det är ni två som gäller i just er familj, och pojken har sin plats i er tillvaro. Inte mamman.

I övrigt kan du inte göra så mycket. Det är urtrist när det är så här. Det enda du kan göra är att stötta pojken när han är hos er. Hur det är hemma, och om pojken tycker det är jobbigt med mammans "konflikt" med dig, kan du inte göra mycket åt.

• Friiidaa

Nej men herregud. Ni har gått vidare. Barnet måste lära sig att mamma och pappa inte är tillsammans längre och ska de hitta på nåt som "familj" (fejkad sådan) Så är de SJÄLVKLART att du ska följa med isåfall.

Nä barnet kommer INTE må bra av att få göra ssaker med både amma och pappa när han/hon vet att du är utelämnad.

Dom är inte längre en familj, utan ni är två familjer nu och han är lika delaktig i båda. Försök inte strula till det genom att börja blanda!!

• holy

Men vänta nu..menar du att barnet inte ska få träffa sina föräldrar samtidigt och göra saker med dom?

Birgitta2 skrev 2007-11-29 13:15:45 följande:
    Det kan vara helt ok för de två och barnet att tillbringa tid ihop utan dig. Under förutsättning att det är ok för dig! Är det inte det, så skall din mans lojalitet vara hos dig, och helt enkelt säga att nej, det går verkligen inte för sig. Det är ni två som gäller i just er familj, och pojken har sin plats i er tillvaro. Inte mamman. I övrigt kan du inte göra så mycket. Det är urtrist när det är så här. Det enda du kan göra är att stötta pojken när han är hos er. Hur det är hemma, och om pojken tycker det är jobbigt med mammans "konflikt" med dig, kan du inte göra mycket åt.
  • Lilla Hjärtat

Holy; Du missuppfattade nog? TS skrev att mamman ville att pappan och barnet skulle göra nåt själva varje vecka u t a n biomamman
    (så fattar jag det i a f!)
    Då skulle enligt biomamman TS inte få följa med.

Personligen tycker jag att det är helt galet, inget som hon skall bestämma...och när barnet är hos er så är det hos er bägge, även om såklart du inte är barnets mor...men du hör till familjen!
    Tycker biomamman verkar kontrollerande. Jag tror inte att hon är svartsjuk på pappan, däremot så har hon nog svårt med att det finns en annan "mamma" i hennes barns liv. har själv egen erfarenhet som f d plastmamma, där biomamman hatade mig p g a detta.

• Friiidaa

Det är väääldigt svårt att gå vidare och försöka bygga upp två nya trygga liv för barnet om mamman och pappan hela tiden försöker hävda att biomamma + biopappa fortfarande är en familj.

Barnet kommer fortsätta hoppas, och ingen människa som jag känner skulle gå med på att bli tillsammans med nån som levde så.

Barnet måste ju lära sig att mamma och pappa inte är i samma familj längre. Utan att man har två nya familjer.. Då kan jag inte förstå varför man ska fortsätta leka familjelivet.. Mamma och pappa träffas ju ändå vid byterna och skolavslutningar etc.

• Primör

Det sista jag vill är att trampa biomamman på tårna. Vill inte att hon ska känna sig hotad eller utanför. jag vill att barnet ska känna att det är helt ok att prata om sin mamma hemma hos oss, så klart.

• Primör

Du tolka mig rätt lilla hjärtat.

Lilla Hjärtat skrev 2007-11-29 13:24:27 följande:

Holy; Du missuppfattade nog? TS skrev att mamman ville att pappan och barnet skulle göra nåt själva varje vecka u t a n biomamman (så fattar jag det i a f!)Då skulle enligt biomamman TS inte få följa med.Personligen tycker jag att det är helt galet, inget som hon skall bestämma...och när barnet är hos er så är det hos er bägge, även om såklart du inte är barnets mor...men du hör till familjen!Tycker biomamman verkar kontrollerande. Jag tror inte att hon är svartsjuk på pappan, däremot så har hon nog svårt med att det finns en annan "mamma" i hennes barns liv. har själv egen erfarenhet som f d plastmamma, där biomamman hatade mig p g a detta.
  • Birgitta2
    holy skrev 2007-11-29 13:17:32 följande:
    Men vänta nu..menar du att barnet inte ska få träffa sina föräldrar samtidigt och göra saker med dom?
    Ja, det är exakt vad jag menar. Dessa två föräldrar har gått isär, och åtminstone mannen har gått vidare och startat ny fanilj. Att mamman vill att de ska hitta på saker ihop är hennes idé, inte grabbens. Och att "leka familj" en gång i veckan tycker jag är att begära väldigt mycket av mannens nya sambo, dvs TS. Man kan undra vad hon är ute efter. Hade alla varit rörande överens att detta vore jättekul, är det en annan sak. Men när bonusmamman inte alls är välkommen, eller att biomamman har såna känslor för henne att hon inte ens vill ringa hemtelefonen, då anser jag att mannen får välja sin lojalitet här. Man måste inte umgås samtidigt med killen, han har kvar både mamma och pappa, och i det här fallet tror jag inte att den nya relationen gagnas av att de två föräldrarna börjar träffas en gång i veckan. Med bakgrund av antagonismen från mammans sida, kan jag undra om hon inte är ute för att göra bonusmamman svartsjuk eller vad tusan det nu är.

Det verkar lite som om mamman inte kunnat gå vidare.
Svar på tråden Bonusmamma-får inte vara med för biomammam