• Anonym (drömmer)

Är man egoistisk om man vill fira jul hemma hos sig själv?

Jag vill gärna göra det men är rädd för att svärföräldrarna bli lite sura även fast dom är välkomna hem till oss...

• Svar på tråden Är man egoistisk om man vill fira jul hemma hos sig själv?
  • azofia

Nä varför skulle det vara egoistiskt?
    Det är väl i sådana fall lika ego av dem om de inte kan tänka sig att fira någon annanstans än hos sig själva?

• LiindaE

jag tycker inte att det är egoistiskt men man får vara bered på att det kan bli lite känslo stormar och besvikelse jul är ju ändå jul

• CEMA

Äsch!

Klart du ska stå på dig! Du har lika stor rätt att vilja fira jul hemma hos dig och din man som dina svärisar kanske vill fira jul hos sig.
    Vem vet, de kanske bara VÄNTAR på en inbjudan hahaha...

Kram och GOD JUL i förväg

• Anonym

Är de egoistiska om de begär att ni ska fira hos dem trots att ni vill fira hos er själva och bjuder in dem

Nej, det är inte egoistiskt. De kan naturligtvis bli sura/besvikna ändå, men de kommer över det.

• ELJEN

Inte då!!! Det ska vi göra iår och dom som vill dyka upp här kan får komma om dom vill :=) Alla andra jular har det varit slit å släng med tider och besök hos släktingar. Föräldrar, svärföräldrar, mormödrar och farmödrar, vänner. Alla vill att man ska vara just där just på julafton.

• Siriva

Absolut inte!
    När vi fick vår son förra året så firade vi julafton själva hemma. Sedan var det släkten både juldagen och annadagen.
    I år firar vi julafton själva på vårt sätt.

Har ni barn så är väl det ett utmärkt argument för att det är bäst för barnen att vara hemma.

Naturligtvis har man rätt att fira julen så som man själv önskar. Kan man kompromissa är det ju bra men man ska inte må dåligt över att det finns konflikter som hotar etc.

• Asra

Ja, det är egoistiskt :)
    Men definitivt på en fullt rimlig nivå. Ibland måste man få vara egoistiskt och prioritera sig själv och sin kärnfamilj.

Vi ska fira jul hemma, bara vår kärnfamilj. Och mor o far föräldrar är välkommna en annan dag. Egoistiskt, ja visst och precis vad vi behöver just nu :)

• olympia71

vi har bestämt oss för att skapa egen jultradition och är hemma med barnen. vi har önskat både min och makens familj välkomna. makens familj kommer...medan min egen mamma prioriterar sina syskon och deras familjer istället. jättetråkigt tycker jag men känner samtidigt att jag har valt det jag vill och då får jag respektera om det inte är vad hon vill...

• Birgitta2

När jag gifte mig så byggde vi upp våra egna traditioner. Dvs vi firade jul hemma hos oss. Mamma och pappa fick komma om de ville, men de valde att vara hemma hos sig (pappa hade lite alkoholproblem så det var rätt val).

Man måste få lov att bygga egna traditioner. Så sent som förra veckan frågade jag sonen om han vill fira jul med oss, eller med sin flickvän där hon bor med sina föräldrar. Och jag hade visserligen blivit lite besviken, men han har sitt eget liv nu och gör som han vill.

• Anonym (julgalen)

Nej då, det är inget fel med det. Särskilt när man bildar sin egen familj brukar det bli läge för nya upplägg inom familjerna, och det enda jag kan tycka är att man måste arbeta in tanken ett tag hos alla.

Ofta är julen nåt man har gjort på samma sätt i alla tider, och för att ta till sig nya sätt att fira jul kanske en del behöver lite tid på sig att smälta tanken. Med mindre än en månad kvar till jul nu kan jag tänka mig att det kommer lite plötsligt för dina svärföräldrar som kanske redan har planerat julen efter "gammalt" schema sen rätt lång tid tillbaka? Helt enkelt utgått från att det ska vara på ett visst sätt eftersom ni inte sagt nåt förrän nu?

Om jag var du skulle jag gå fram försiktigt i frågan. Trampa på äggskal, gärna. Inte för att du är egoistisk, men för att det inte är värt att bli osams om nåt till den här julen som kanske kan kompromissas fram i bästa vänskaps-anda till nästa jul?

• Anonym

Nej det är inte fel. Men man kanske bör se över traditionerna och ändra dom så ni kommer med i bilden med vart man ska fira. Vart annat år hos er och vart annat hos dom. Man kan ju inte förvänta sig att bara dom ska komma till er i fortsättningen även om ni kanske alltid har firat hos dom förut. Nu sätter ni ju ner er fot och säger att ni vill ha det hemma hos er. Erbjud fint att bjuda hem dom och kanske nästa år man är hos några andra om det finns fler i släkten.

Eller så väljer man helt enkelt att vara hemma alla år från och med nu och ta det lugnt själva.

• Anonym (drömmer mé)

Nej det är inte egoistiskt, särskilt inte om de bjuds hem till er istället.
    Önskar att vi vågade - men vilket liv det skulle bli.....

• Anonym

Nej det är inte egoistiskt att vilja vara hemma hos sig själv men man kan inte kallt räkna med att folk kommer komma till er, alla vill ju ha det på sitt sätt.
    Men man kan ju säga det att vi firar hemma iår ni som vill komma är hjärligt välkomna

Svar på tråden Är man egoistisk om man vill fira jul hemma hos sig själv?