• ärtan78

Skavsår i ljumsken

Hej allesammans!

Vårt barn har nu kommit till världen men efter en vecka så kan vi nu se att hon fått svaksår i ena ljumsken och det är på gång i den andra. Hon sparkar väldigt mycket och har rört sig hela natten så det kan nog vara en bidragande faktor.

Är det nån som har nåt bra tips på vad man kan göra?
    Zinkpasta?
    Olivolja?
    Större blöjor (hon väger bara 2600g, vi använder Libero 2-4 kg)?
    Eller kan det vara så att vi sätter på dem fel?

Vi provar för närvarande med att låta henne bara vara naken men med tanke på att hon är en hejjare på att kissa så kommer det att gå åt en herrans massa handdukar.

• Svar på tråden Skavsår i ljumsken
  • anne82

jag tro det är bäst att antingen pudra eller sätta zinksalva.du behöver inte sätta något alls på det.min son kan också få skavsår ibland.
    inget fett alls på det.läker nog fortast om man låter det torka.
    köp 3-6kg,det börjar vara dags för det.

• Fru B

Om hon väger 2600 g hade jag forsatt med Libero 2-4 kg. Vi bytte när tjejen vägde ca 3700 g.

Kolla om det är kläder som skaver, undvik dessa i så fall. Jag hade smörjt med Inotyol från Apoteket. Skavsår försvinner jättefort med den, även röda stjärtar. Har använt den själv då jag haft för stora stingtrosor en sommar då jag promenerade långt, och fick skavsår...

• Zeraphia

hejsan :)

vi hade precis samma problem när vår lilla kille var några veckor gammal, i båda ljumskarna.. det blev vätskande sår och man förstod ju att han hade ont, det var verkligen inte roligt. vi testade med zinksalva, men det var inte alls bra, sedan testade vi med inotyol, det var helt värdelöst! testa att köp den vanliga natusansalvan och vädra ofta, ett tips är att lägga knodd på plastad frotté med en handduk över. större blöjor är också en bra lösning, gå upp en storlek ska du se att det nog kommer sitta lite bättre. nu är det ju självklart så att olika metoder funkar olika på olika barn, man får testa sig fram. problemet med fetare salvor som zink och inotyol är att det blir som ett tjock lock, det blir liksom inte något luftande där inte..

lycka till!

• ärtan78

Tack för svaren.

Vi prövar med luftning, bröstmjölk, större blöjor och kläder som inte sitter "åt" i ljumskarna.

Svar på tråden Skavsår i ljumsken