• Anonym (knäpp)

Knäpp fråga! (gynekologen)

Hejhej!

Här kommer en knäpp fråga! Jag brukar ibland blir nojjig över dittan och dattan och idag är det följande:

Har nyss varit hos gynekologen och kollat en cysta genom ett vaginalt ultraljud. Problemet är att jag inte minns ifall gynekologen trädde på en kondom på instrumentet.

Här är min fråga: Kan man bli smittad av någon könssjukdom ifall han glömde sätta på en kondom där??
    Varför trär man egentligen på en kondom innan ultraljudet?

Tacksam för svar=)

• Svar på tråden Knäpp fråga! (gynekologen)
  • Mircala

Många gånger brukar proben (ulstaven) redan vara förberedd med en kondom eller bara vanlig hanske (man stoppar in den i ett finger) när man kommer in så givetvis hade han väl det (du tänkte säkert bara inte på det).

Handsken eller kondomen har man för hygienens skull - dvs man byter mellan varje patient eftersom ulstavarna inte mår så bra av desinfektionsmedel.

Rent teoretisk sett har en kvinna med en könis legat i stolen före dig och sedan ligger du där och får samma stav med samma handske - så visst kan man väl bli smittad

• Anonym

Hehe, akkurat det der tenkte jeg etter sist gyn besøk også:)Dom har nog kontroll:)Jeg var livredd, men har lugnat ner meg nå;)

• Lea the first

De sätter på en kondom för att inte föra vidare eventuella könssjukdommar. Precis som man säger att man "egentligen" ska ha kondom på sina leksaker oxå... men vet man att man är frisk och den enda som använder sina leksaker så behöver man ju inte det.

Svar på tråden Knäpp fråga! (gynekologen)