• Långbenopluto

En fråga om grön potatis!

Vad har hänt med potatis som är helt eller delvis grön?

Kan man äta den potatisen?

Jag köpte en påse potatis igår och ALLA potatisar var helt eller delvis gröna...

Tänkte om man kanske ska gå tillbaka med en påsen till affären??

Mamma till Marcus och Isak
  • Svar på tråden En fråga om grön potatis!
  • LeWi

Jag har hört att man inte ska äta gröna potatisar men varför vet jag inte säkert...
    Nått ämne som inte ska vara bra har jag för mig.

Tror ämnet(det gröna) bildas när potatisen ligger i solen...

Jag hade tagit med påsen tillbaka till butiken!

I reject you reality and substitute my own.
  • Pikku Enkeli

Gå tillbaks med den till affären, de har troligen förvarat den för ljust. DEt bildas gifter ipotatis som förvarars för ljust.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Birgitta2

Back to the store! Den potatisen skall du inte äta, den har blivit utsatt för oxidering eller nåt annat skit som gör att den är ytterst onyttig och smågiftig.

• Abrakadabra

Ja, gå tillbaka! Det räcker inte att skära bort det gröna, hela potatisen ska slängas om den har gröna fläckar.

• norgesessan

ont i magen skall man få om man äter gröna potatis, har hört det inte räcker att skjära bort det..får aldrig gröna potatis.

• Mornie Alantie

En potatis som ligger ljust innehåller förhöjda nivåer av solanin. Solanin är giftigt och potatisen skall inte ätas. Butikerna slarvar ofta md förvaringen an potatis. Gå tillbaks och klaga!

• annca

Precis!
    Solanin, som bildas när potatisen blir grön, är faktiskt rejält giftigt!
    Gå tillbaka och klaga!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Yamit

Har hort att potatis som utsatts for solljus bildar giftet "solanin" och blir gron. Nar den blir gron finns giftet redan i hela potatisen.
    Lamna tillbaka pasen.

• Kaldorei

Solanin tror jag ämnet som bildas i potatisen heter, de e inte jättegiftigt, men de e samtidigt inte bra att äta. så gå tillbaka med påsen!

Svar på tråden En fråga om grön potatis!