• Mimer

Falsk krupp, hur länge rosslig och hes?

Hur länge brukar era barn som också råkat ut för s.k. falsk krupp vara rossliga och hesa?
    Före anfallet/natten resp. efter?

Inatt vara dottern på 3 år rejält rosslig och skällande hosta. Hon var hes hela dagen igår, även idag. Är fortf tungandad och rosslig, men inte så akut som inatt.
    Hon får Lepheton Desentol och sov med öppet fönster inatt och när hon sov middag idag. Har lite feber, allmänt slö idag. Inte mkt snuvig, var mera snorig i helgen.
    (har haft detta en gång för ett år sedan, åkte då in t akuten o fick Lephetonen samt betapred-tabletter)

Undrar hur länge den här rossligheten tänker hålla i sig, och hesheten??

• Svar på tråden Falsk krupp, hur länge rosslig och hes?
  • mammutten81

Får man fråga varför du har öppet fönstret?
    Är det för kruppen?

• Busungarnas mamma

Vår son kan vara rosslig i  en vecka efteråt.
    Har ni även bricanyl? Det kan ju också hjälpa, men Lepheton Desentol är ju jättebra.

Felix blev så "konstig" när vi gav honom betapred, så är det riktigt jäkligt åker vi in så han får andas istället.

Före anfall brukar han vara rosslig max 2 dygn innan.

Det är jobbigt när de har krupp, usch och fy!

Hoppas eran tjej blir pigg snart

• Busungarnas mamma
    mammutten81 skrev 2007-11-29 16:49:01 följande:
    Får man fråga varför du har öppet fönstret?Är det för kruppen?
    Det är bra med kall/frisk luft när det blir jobbigt att andas.
  • mammutten81

Okej, jag undrade bara eftersom jag inte hört det.
    Men tack för informationen!

• Busungarnas mamma
    mammutten81 skrev 2007-11-29 16:53:43 följande:
    Okej, jag undrade bara eftersom jag inte hört det.Men tack för informationen!
    Så lite så
  • Majsan70

Nån dag innan anfallet kommer kan jag höra att det är på G. Då ger jag genast lepheton desenthol. Oftast så hjälper detta, men själva infektionen brukar sitta i nån vecka innan det släpper helt.

• Glimmerfall

Vår son har ständiga krupp anfall och kan oxå vara rosslig och hes ungefär en vecka efteråt. Vi har dock få beskedet från läkare att alltid åka in med honom om han hinner få ett anfall eftersom det sätter sig så djupt på honom.

Han har alltid fått Betapred och fått inandas adrealin. Dock så blev han jätteskum sist han fick Betapred så det kommer jag att undvika i fortsättningen.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • USK

Hur menar ni med konstug efter brtapred?

Min son har fått inhalera tisdag onsdag torsdag denna veckan.

• Mimer

Om man har Lepheton Desentol som är utskriven för ett år sen, kan man ändå använda den? Det står att den är hållbar 6 månader efter öppnandet. Kan den ha mist sin verkan? Tycker inte den hjälper nämligen.
    Ska jag ge Mollipect istället (receptfri)? Eller söka till vårdecentralen imorgon och kanske få en ny Lepheton? Har ni använt som är mer än ett halvår gammal?

• Busungarnas mamma
    Mimer skrev 2007-11-29 18:40:34 följande:
    Om man har Lepheton Desentol som är utskriven för ett år sen, kan man ändå använda den? Det står att den är hållbar 6 månader efter öppnandet. Kan den ha mist sin verkan? Tycker inte den hjälper nämligen.Ska jag ge Mollipect istället (receptfri)? Eller söka till vårdecentralen imorgon och kanske få en ny Lepheton? Har ni använt som är mer än ett halvår gammal?
    Vi har aldrig använt någon som varit gammal.
    När vi märker att det börjar närma sig "slutdatum" så ringer vi in till vårdcentral/sjukhus och får ett nytt recept.
    Det känns lugnast så
    Jag tycker du ska söka vårdcentralen i morgon så att ni säkert har medicin hemma.
Svar på tråden Falsk krupp, hur länge rosslig och hes?