• Anonym (minip­iller)
    Äldre 29 Nov 17:15
    17789 visningar
    19 svar
    19
    17789

    Vilka olika sorters minipiller finns det?

    tycker det är så svårt att hitta hur många olika sorters minipiller det finns och vad det heter, samt vad det är för skillnad på dessa.

    Så nu undrar jag vad det finns för olika sorter?

    De jag känner till är cerazette, Mini-Pe och Exlutena (stavas?) och skillnaden jag känner till är att cerazette till mycket större grad hämmar ägglossning.

  • Svar på tråden Vilka olika sorters minipiller finns det?
  • Kristi­n24
    Äldre 29 Nov 17:16
    #1

    cerazette har inget östrogen..jag äter dom och jag har en son på 5 månader så jag ammar fortf. Ingen mens ännu och inga biverkningar alls.


    Go och glad Kexchoklad
  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 17:17
    #2
    Kristin24 skrev 2007-11-29 17:16:36 följande:
    cerazette har inget östrogen..jag äter dom och jag har en son på 5 månader så jag ammar fortf. Ingen mens ännu och inga biverkningar alls.
    Vad bra att det funkar för dig! Men östrogen har inget minipiller vad jag förstått
  • Anonym
    Äldre 29 Nov 17:20
    #3

    Cerazette är lite starkare då den är ett kombinerat minipiller och p-piller. Jag åt dem för att många i min släkt fått blodproppar och hjärtsjukdomar. Det enda som jag tyckte var jobbigt var att dem ska tas vid samma tidpunkt varje dag och man kan få mellanblödningar vilket jag fick men de har nog bäst skydd.

  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 17:32
    #4

    Verkar som att cerazette är vanligast men vet ni några andra sorters minipiller? Alltså ni behöver inte ha använt dem men bara om ni känner till någon annan sort

  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 17:33
    #5
    Anonym skrev 2007-11-29 17:20:36 följande:
    Cerazette är lite starkare då den är ett kombinerat minipiller och p-piller. Jag åt dem för att många i min släkt fått blodproppar och hjärtsjukdomar. Det enda som jag tyckte var jobbigt var att dem ska tas vid samma tidpunkt varje dag och man kan få mellanblödningar vilket jag fick men de har nog bäst skydd.
    Kombinerat minipiller? Finns det? Det är ju bara ett hormon ju..
  • loveru­les
    Äldre 29 Nov 18:11
    #6

    För typ 4 år sen åt jag några minipiller som jag har för mig heter Follistrel...jag blev dock gravid när jag åt dom.

  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 18:20
    #7
    loverules skrev 2007-11-29 18:11:39 följande:
    För typ 4 år sen åt jag några minipiller som jag har för mig heter Follistrel...jag blev dock gravid när jag åt dom.
    Okej, kollade upp det nu och follistrel har utgått ur tillverkning
  • Anonym
    Äldre 29 Nov 19:38
    #8

    Tror faktiskt bara det finns de tre som du redan nämnt.
    Cerazette är väl det som ska vara säkrast av de tre

  • Neko
    Äldre 29 Nov 20:26
    #9

    Har provat cerazette och mini-pe och fått jobbiga biverkningar av båda. Också blivit gravid med båda. Cerazette sägs vara säkrast eftersom det inte är lika noga att man tar dem samma tid varje dag som det är med de andra. Jag har hört att exlutena ger minst biverkningar.

  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 20:46
    #10
    Anonym skrev 2007-11-29 19:38:53 följande:
    Tror faktiskt bara det finns de tre som du redan nämnt. Cerazette är väl det som ska vara säkrast av de tre
    Ja det kanske är så..det tror jag också om jag tänker efter, har inte hittat nåt annan hur mycket jag än sökt..
  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 20:47
    #11

    Det jag blev mest fundersam över är att det stod att minipiller kan göra så man får utomkvedshavandeskap och det skrämmer mig

  • Neko
    Äldre 29 Nov 21:16
    #12

    Jag tror inte att det kan göra så att man får det men däremot så skyddar det inte mot utomkvedshavandeskap på samma sätt som det skyddar mot vanliga graviditeter.

  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 22:13
    #13
    Neko skrev 2007-11-29 21:16:32 följande:
    Jag tror inte att det kan göra så att man får det men däremot så skyddar det inte mot utomkvedshavandeskap på samma sätt som det skyddar mot vanliga graviditeter.
    "Minipiller ger ett gott skydd mot graviditet i livmodern men däremot kan ett befruktat ägg i enstaka fall sätta sig fast i äggledaren (utomkvedshavandeskap). Om man får ihållande smärtor i nedre delen av buken eller om menstruationen uteblir två gånger efter varandra skall man kontakta läkare/barnmorska."

    Detta är hämtat från fass om minipillret Exlutena, Ska man tolka det som du gjort eller är det någon annan som tolkar detta annorlunda?
  • Neko
    Äldre 30 Nov 02:41
    #14

    När man tänker på hur minipiller fungerar så bör man tolka det som jag har gjort i och med att de förändrar slemhinnan i livmodern så att ägg inte lika lätt fäster sig där, fast de förändrar ju ingenting i äggledaren...

  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:59
    #15
    Neko skrev 2007-11-30 02:41:49 följande:
    När man tänker på hur minipiller fungerar så bör man tolka det som jag har gjort i och med att de förändrar slemhinnan i livmodern så att ägg inte lika lätt fäster sig där, fast de förändrar ju ingenting i äggledaren...
    Okej så är det nog, vilket då borde betyda att risken för utomkveds ökar med minipiller jämfört med vanliga p-piller?
  • Marvin­na
    Äldre 30 Nov 13:02
    #16

    Du behöver inte alls ta dem vid samma tidpunkt varje dag. Enligt min bm så har de uppgraderat "säkerheten" på Cerazette så missar du ett piller har du samma tidsintervall på dig att ta det missade pillret som du har vid ett vanligt p-piller.


    Anonym skrev 2007-11-29 17:20:36 följande:
    Cerazette är lite starkare då den är ett kombinerat minipiller och p-piller. Jag åt dem för att många i min släkt fått blodproppar och hjärtsjukdomar. Det enda som jag tyckte var jobbigt var att dem ska tas vid samma tidpunkt varje dag och man kan få mellanblödningar vilket jag fick men de har nog bäst skydd.
  • Anonym (minip­iller) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 15:08
    #17
    Marvinna skrev 2007-11-30 13:02:51 följande:
    Du behöver inte alls ta dem vid samma tidpunkt varje dag. Enligt min bm så har de uppgraderat "säkerheten" på Cerazette så missar du ett piller har du samma tidsintervall på dig att ta det missade pillret som du har vid ett vanligt p-piller.
    Är det inte så att skyddet för graviditet inte minskar om man tar pillret inom 12 timmar efter man glömt men att man då kan få ojämna blödningar, mellanblödningar?
  • Neko
    Äldre 30 Nov 21:41
    #18

    Anonym (minipiller) skrev 2007-11-30 12:59:18 följande:


    Okej så är det nog, vilket då borde betyda att risken för utomkveds ökar med minipiller jämfört med vanliga p-piller?
    Jo jag tror vanliga ppiller även skyddar (kanske inte lika mycket som mot vanliga graviditeter men det är ett visst skydd iaf) mot utomkveds också.
  • Äldre 2 Jul 10:44
    #19

    Vet någon om azlia mini piller är säkra och hur många biverkningar får man accne?

Svar på tråden Vilka olika sorters minipiller finns det?