• Urcellen Ellen

Hur länge innan amaryllis, hyacint mm blommar?

Hur lång tid tar det innan amaryllisar, hyacinter och andra jullökar blommar? Dvs när behöver man köpa den för att de ska blomma mellan jul och nyår?

• Svar på tråden Hur länge innan amaryllis, hyacint mm blommar?
  • isisisis

Det brukar ta några dagar innan de slår ut,när de kommit in i värmen.
    Ju kallare du förvarar dem,desto längre håller de.

• Urcellen Ellen

En amaryllis kan väl inte bara ta några dagar...??

• Zhara

jag köpte lökar där bladen hade kommit upp lite granna för ca1,5 vecka sedan och det kommer ta ca 8 veckor innan dom slår ut. Gör mig inget vi är ändå inte hemma på jul!
    Hyacinten borde ta ca1-2 veckor om det är grön knopp på blomman!

• annamamma74

En amaryllis tar ca 3 veckor fråns att du ser knoppen titta fram tills att den blommar. Gäller normal rumstemperatur på ca 20grader.
    Vill du ha den till julafton så ska knoppen precis titta fram men om du vill ha den att njuta av någon vecka innan bör stjälken titta upp ca 10 cm.
    Hyacinter växer snabbt i värmen. Här beror det på hur länge sedan löken tog frams hos odlaren. Hos oss (handelsträdgård) tar vi fram julaftonshyacinterna kring lucia till försäljning, men då är de fortfarnade väldigt små om hyacinterna börjar visa förg så handlar det om några få dagar. Så mitt tips är att handla jullökarna kring lucia så du prickar in julafton. Sen är det ju vackert att få njuta av julen även innan.
    Nästa tips är att köpa stora lökar. Hyacinter med små lökar blir ofta taniga. Stora lökar kostar några kronor mer men hellre en snygg välformad tät kolv full av blom.
    Med amaryllisen är skillnaden jättestor mellan att köpa en lågprislök med få och mindre klockor än en kvalitetlök med kraftiga stänglar, generöst med klockor, längre blomning och tre-fyra stjälkar. Kaske gav lite för långt svar men amaryllis är min favoritblomma.

Svar på tråden Hur länge innan amaryllis, hyacint mm blommar?