Fotvård och gravid i v 9???
Är så sugen på att gå å njuta av en fotvård så här i vintermörkret...
Vet ju att man inte ska ta massage men är de ok med fotvård? De ingår ju lite underbens massage och så?...
Vad tror ni?
Tacksam för svar!
Kram
Är så sugen på att gå å njuta av en fotvård så här i vintermörkret...
Vet ju att man inte ska ta massage men är de ok med fotvård? De ingår ju lite underbens massage och så?...
Vad tror ni?
Tacksam för svar!
Kram
Masage av rygg, nacke och axlar är ok iaf... säg till när du bokar tid att du är gravid, kan inte se att det skulle vara farligt.
Ta fotvarden och njuuuuut. Det skulle jag göra! har bokat tid till innan jul och da kommer jag vara i v. 33. Har inte ens funderat pa att det skulle kunna vara farligt! (Gick i v. 14 ocksa, inga problem för mig)
Tänkte om man skulle undvika sånt de första "kritiska" månaderna?!
Att de skulle kunna framkalla missfall?! Har hört de nånstans...
Man säger ju att massage inte är att rekommendera de tre första månaderna, eftersom massage gör att man blir av med gifter, och att man på så sätt skulle öka risken för missfall. Sedan säger vissa att de som får missfall i samband med massage skulle fått det ändå, att man bara hjälper kroppen ut med det tidigare, dvs att ett friskt foster + massage inte är några problem. Sedan är det svårt att veta vad som är sant och hörsägen.... Jag hade fått massage med måtta (lite grann skadar väl inte, men jag hade nog väntat med en rejäl helkropps).
Jag tror nog som thalia, att man inte behöver ga till överdrift. För mycket massage kan man bli sjuk av pga gifterna som frigörs i kroppen.
Men lite lätt fotmassage i samband med fotvard torde vara okej. Men om du är orolig, fraga din barnmorska eller en authoriserad fotvardare. Deras rad är ju mer värda en mina... (som naturligtvis inte har en aning om detta egentligen.
Jag ser ialla fall fram mot fotvard i v. 33, för da kan jag nästan inte komma at mina fötter själv skulle jag tro!
Jag gick på fotvård både tidigt (ungefär som du) och sent (v. 37) vid min förra graviditet. Det var hur lyxigt som helst!
Hej, jag har själv nu jobbat i 16 år som fotvårdare och kan säga att du kan lugnt gå på fotvård men tala om för din fotvårdare att du är tidigt gravid.
Det man ska undvika är massage eftersom vi ha en massa zoner på våra fötter som stimulerar kroppen.
Så boka tid och njut av din behandlig..Kram
Hej, jag tkr att du kan undvika om du är rädd.
Jag var i Thailand nyligen och tog fotvård men även oljemassagen, hon undvek magen och ryggenn tog hon lättare. Men inga bekymmer efteråt ju!
Hej igen, eftersom foten består av zoner som stimulerar kroppen på olika sätt (zonterapi) bör man vara lite försiktig i början av sin graviditet. Men en lätt fotmassage är aldrig skadlig.
Jag hoppas du blev klokare av detta om inte fråga mig igen så ska jag förklara bättre.
håller med dom som påpekar alla zoner man har under fötterna, så man ska vara försiktig och tänka på det. Men helt vanlig "strykmassage" är inga problem