• Anonym

Hur funkar det att lyfta/bära barn när man är gravid?

Man får ju inte lyfta så mycket när man är gravid så hur funkar det om man har en 1-åring att ta hand om?De väger ju lite över 5 kg...är det farligt?man kan ju inte ignorera om han vill komma upp i famnen..

• Svar på tråden Hur funkar det att lyfta/bära barn när man är gravid?
  • sheeba

Jag blev gravid efter 7 månader. Det går att bära men i slutet var det tungt. Dessutom så började han gå 3 månader senare så då slapp man bärandet lite.

• Familytime

Det är inte farligt att lyfta sina egna barn. Känner du att du får smärtor bör du kontakta din BM och fråga henne hur du ska göra. Ett-åringar väger ganska mycket över 5 kg förresten... Det finns ju ingen gräns för hur mycket en gravid får bära.

• Annamaja

Det är inte faligt att bära när man är gravid om man har en normal graviditet. Mot slutet är det dock tungt och jobbigt att bära, och man bör kanske ta det lite lugnare dom sista veckorna men att bära sitt barn är ingen fara.

• Nirnaeth

Jag är i v.28 och har en tvååring som gärna vill bli buren.
    Vi bor på andra våningen i hyreshus utan hiss, så vill han inte gå uppför trappen då har jag inget val

Än så länge går det bra, men jag bär honom inte mer än absolut nödvändigt. Man känner själv hur mycket man orkar, och säger kroppen ifrån så är det bäst att lyssna.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Vilmagbg

Jag jobbar på förskola och det var inga problem med lyft och annat när jag var gravid även om jag var stor och inte 100 % lika rörlig i slutet. Jag har aldrig hört regeln om att man inte ska bära över 5 kg.

Men min kollega som hade mkt problem med foglossningar hade det tufft innan hon blev sjukskriven.
  • Anonym

Jag har hört att man högst ska bära 5 kg..
    visst lilkillen går själv men ibland vill han upp i famnen

• smurfan87

Högst 5 kilo. Det är ju ingenting.. Då kan du ju knappt gå o handla ju. Har en son som väger 15 kilo o honom bär jag på så mycket jag orkar o kan

• glammis

Min BM säger att den enda anledningen till att man inte ska bära när man är gravid är att om man skadar ryggen så blir graviditeten så mycket jobbigare. Det är alltså ingen fara att bära eller lyfta så länge man gör det rätt och böjer på knäna.

• sstl

Är gravid i v.25 och har en son på 8,5 månad, bär på honom så mycke som jag kan och orkar. Har foglossning så det mesta bärandet överlåter jag till hans pappa.
    Men när jag bär honom bär jag honom lite högre så han sitter på sidan av magen, han älskar att sitta på magen när jag sitter i soffan och gosa. Perfect fotölj för honom.
    Frågade min bm om det var farligt men enligt henne ska allt vara utom fara.
    Bär bara så länge du orkar och känner dig bekväm.

Älskar mina pojkar
  • Annamaja
    Anonym skrev 2007-11-29 19:59:42 följande:
    Jag har hört att man högst ska bära 5 kg..visst lilkillen går själv men ibland vill han upp i famnen
    Ja man får inte bära mer än 5kg dom första veckorna efter ett kejsarsnitt. Men nej annars får man bära så mycket man orkar och klarar, det händer inget för det. Man kan leva som normalt.
Svar på tråden Hur funkar det att lyfta/bära barn när man är gravid?