• Linny

Tips på nyårsmenyer.. Vad ska ni äta?

Nu är det inte långt till nyår och jag bara älskar att planera och fundera på nyårsmeny. Vi kommer att fira med några goda vänner som är minst lika matintresserade som vi.

Nu skulle jag vilja ha lite inspiration! Snälla, kom med förslag, eller tala helt enkelt om vad ni planerar för meny, eller kanske har ni någon god meny som ni ätit tidigare?

Vi gillar avancerade rätter. Priserna är inga problem, här ska lyxas!! Även om ni tänkt er fläskfilé och potatisgratäng så får ni naturligtvis gärna dela med er, det är kanske många som läser tråden som skulle vilja läsa om just dessa rätter, men jag vill gärna ha förslag på lite mer spännande rätter

Så kom igen!

• Svar på tråden Tips på nyårsmenyer.. Vad ska ni äta?
  • Dudden

Förra året hade vi skaldjurssoppa som förrätt, Exotisk planka m potatisgratäng till varmrätt och glass (m lite tillbehör) serverat i höga fina glas som efterrätt!

• Linny

Jag kanske kan passa på att dela med mig också. Kanske fler som vill ha tips och idéer. Vill jag ha tips så får jag väl ge också

En favorit är hummersoppa, kokad från grunden på skal, grönsaker och med både creme fraiche, grädde, konjak osv osv. MUMS!

Hjort är toppen! Vi har gjort helstekt hjort med potatisbakelse med chevre och timjan i och med en pumpapuré med lite tryffel till.

Rådjur med karljohansvamprisotto och en rostad vitlöks/rödvinssås är också toppen.

Förra året gjorde vi Allt Om Mats paradefterrätt, med varm choklad, italiensk nötmaräng och nåt annat till... Kommer inte ihåg riktigt. Men helt otrolig var den!!

• Linny

Nä, jag var tvungen att kolla efterrätten igen och höll på att dreggla ner tidningen..

Nöt- och tryffelkaka med italiensk maräng och varm chokladdryck på valrhona Manjari. Garnera med hallon och lite hallonsås.

• klurifax

Vi ska ha en ljuvlig krämig fisk- och skaldjurssoppa, eller Grön ärtsoppa, Crème Nignon receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/gr%F6n-%E4rtsoppa,-cr%E8me-nignon
    till förrätt, men champagne som dryck till.

Till huvudrätt ska vi ha helstekt vitlöksspäckad kalvfilé med hemmagjord potatisgnocci och till det rostade rotsaker och timjansdoftande madeirasky.

Desserten ännu på idéstadiet, får kanske tips här...

• Linny
    klurifax skrev 2007-11-29 20:53:57 följande:
    Vi ska ha en ljuvlig krämig fisk- och skaldjurssoppa, eller Grön ärtsoppa, Crème Nignon receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/gr%F6n-%...till förrätt, men champagne som dryck till.Till huvudrätt ska vi ha helstekt vitlöksspäckad kalvfilé med hemmagjord potatisgnocci och till det rostade rotsaker och timjansdoftande madeirasky.Desserten ännu på idéstadiet, får kanske tips här...
    Creme ninon är mums, när den är gjord på champagne! Har ätit den med en klick pepparrotscreme fraiche i och det är verkligen toppen! Har även testat med vermout i istället för champagne.

Huvudrätten låter god!
  • mammapuh

Förrätt blir vitlöksgratinerade kräftstjärtar på en bädd av blandad sallad och en krutonger till det. (Man gör en blandning av smör, vitlök, purjolök, persilja och någon krydda jag inte kommer på. Sen lägger man kräftstjärtarna i en liten form och lägger på blandningen och in i ugnen en snabb vända sen lägger man bara upp det på den blandade salladen (direkt på tallrikarna) och strör över krutongerna.

Varmrätt blir oxfilé (hoppas på att få tag i riktigt fin oxfilé i år, kosta vad det kosta vill) som helsteks runt om och sen lindas i folie och in i ugnen. Till detta blir det baconlindade herricot verts  och ugnsbakad tomat smaksatt med lite vitlökssmör, purjolökspotatis och troligtvis cognacsås sallad till detta (eventuellt varma wookade grönsaker men jag tror det blir en god sallad med olika sorters sallad)

Efterrätt vet jag inte än, behöver tips!

Sen blir det någon sorts chokladtårta med sprit i (som en kompis bakar.

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mosterYster

Mmm.

Måste bara säga att jag tycker mycet om förrätter som består av flera beståndsdelar. Gärna serverade samtidigt på samma fat, alltså inte en femrätters, utan en förrätt som man njuter av en bra stund då man vill njuta av alla smaksensationer.

Exempel är en stor tallrik med tre (inte fööör) små anrättningar på, kanske

- en bit rostbröd med en hög löjrom, crème fraîche (INTE gräddfil) och finhackad lök
    - gåslever på toast med en millimetertunn päronskiva och tre droppar fikonbalsam (finlir ska det vara!)
    - en hög med finskuren kycklingsallad (hitta ett lyxigt recept) upplagt i salladsblad och garnerad med färska örter och något oväntat *nyår* typ silverkulor eller ätbara blommor.

Varmrätt efter detta ska bara vara lyxig, inte mättande (mätt blir man på en utförlig förrätt...)

Naturell hummer, krabba och färska räkor med tillbehör...

Efterrätt - ös på med något lätt, inte nödvändigtvis kalorisnålt men lättätet!

- pannacotta
    - cheesecake
    - Gino med vaniljglass

• Linny
    mosterYster skrev 2007-11-29 23:26:15 följande:
    Mmm. Måste bara säga att jag tycker mycet om förrätter som består av flera beståndsdelar. Gärna serverade samtidigt på samma fat, alltså inte en femrätters, utan en förrätt som man njuter av en bra stund då man vill njuta av alla smaksensationer. Exempel är en stor tallrik med tre (inte fööör) små anrättningar på, kanske - en bit rostbröd med en hög löjrom, crème fraîche (INTE gräddfil) och finhackad lök- gåslever på toast med en millimetertunn päronskiva och tre droppar fikonbalsam (finlir ska det vara!)- en hög med finskuren kycklingsallad (hitta ett lyxigt recept) upplagt i salladsblad och garnerad med färska örter och något oväntat *nyår* typ silverkulor eller ätbara blommor.Varmrätt efter detta ska bara vara lyxig, inte mättande (mätt blir man på en utförlig förrätt...) Naturell hummer, krabba och färska räkor med tillbehör...Efterrätt - ös på med något lätt, inte nödvändigtvis kalorisnålt men lättätet!- pannacotta- cheesecake- Gino med vaniljglass
    Ah, du har samma smak som jag

Fler förslag.. Har ni funderat på vad ni ska äta i år?
  • Linny

mosterYster: Jag tror verkligen du skulle gilla efterrätten vi gjorde förra året!

• Pokergirl

Jag åker på att jobba kväll så tyvärr blir det inte trerätters... Jag funderade också på lite smått, typ att bara äta lite förrätter, typ en förrättsbuffé. Är inne på brushetta med härliga tomater, vitlök, lite chiliolja, kanske en carpaccio med massa riven lagrad parmesan, lammfärsspett med tsatsiki, lite oliver, vällagrade ostar... Tar gärna emot tips på fler läckerheter!

Svar på tråden Tips på nyårsmenyer.. Vad ska ni äta?