• Mys76

vilka är trotsåldrarna?

Ja, vilka är de klassiska trots åldrarna?
    2 och 3-års känner jag till. Men vad mer har vi att vänta?

• Svar på tråden vilka är trotsåldrarna?
  • Igelkotten Sthlm

Jag har hört folk prata om 4-årstrotsen och 6-årstrotsen också. Sen kommer ju tonåren förstås.

Av egen erfarenhet tycker jag inte att 4-årstrotsen var speciellt besvärlig, ju äldre dom blir ju lättare blir dom ju att resonera med och argumentera med. Vi har inte kommit så långt som till 6-årstrotsen, men den ska ju tydligen vara ganska illa "lilla tonåren" kallas den visst.

• Juno

Barn utvecklas och och upptäcker nya sidor av sig själva, det vi kallar trots men som egentligen borde heta utveckling. Detta sker i perioder, hur gammalt barnet är då är högst individuellt. Att fyra-årsåldern skulle vara speciellt trotsig har jag inte hört, men runt 2-3 års-åldern brukar däl vara en period då barnet uttrycker sin nyupptäckta vilja

"Lilla tonåren" brukar komma runt 6 år men min dotter har just passerat och hon är 8,5

Där emellan kan barn vara besvärliga i perioder utan att det behöver heta nåt speciellt.

Finns säkert bra litteratur om detta som någon annan kanske kan tipsa om.

• fruis

Helt ärligt tycker jag att det talas om trots i alla möjliga åldrar. Vill man komma runt det kan man ju kalla det utveckling bara *s*

• VISAMÅ

Jag tror det rör sig om en enda lång trotsperiod, vissa växer ifrån det, medans andra inte Flört

• cornelias mamma

Hade ocksa hort om 2ars-trotset, men markte ingenting! Daremot kommer det en massa trots nu vid 3ars alder! Jag tror att det inte egentligen finns nagon RIKTIG trotsalder, utan de kommer och gar med deras utveckling! Alla ar de......samt..utvecklas olika! Ta ingen stress!

• Dramaonline

PÅ barnkunskapen (för 15 år sen) stod det om 2-3 år, 6-årstrots och tonåren.

• En Dum En

Min son är inte ens 16 månader men verkar ha kommit in i nån sorts trots. Ligger raklång på golvet och skriker så fort nåt inte passar. Och det är ofta.....fler som har så små som försöker med utpressning?

• Dramaonline

Jag läste också att barn har ett utvecklingsfönster vid 8 månader och ett vid 18 månader, då de tankar trygghet, blir klängiga, oroliga.

(Raka motsatsen mot trots och självständighet alltså.)

• Pyff

Tja, Alexander är drygt tre år och har fortfarande inte haft nån period som jag kunnat kalla för trots..............

Pyff på er!
  • dubbelmamma

Ni menar att det skulle finnas pauser emellan trotsåldrarna?

• jordgumman

dubbelmamma: Jag var rädd för att det skulle vara så...

• Anna m Hampus o Malte

Här avlöser trotsen varann, Hampus var väldigt trotsig när han var runt 3, sen lugnade sig lite och nu när han e 4 år är det dax igen. Han e grymt trotsig just nu.
    Favoriten just nu som han använder är;

När jaaaag får barn ska dom iaf få äta godis varje dag (alt. ha sandaler på vintern, slippa borsta tänderna etc)

Svar på tråden vilka är trotsåldrarna?