• Anonym (orolig)

gravid, uvi, cp-skada,abort?

Hej.
    Väntar mitt andra barn och är nu i vecka 12. I tisdag fick jag reda på att jag troligen har urinvägsinfektion. Har inte fått medicin utan väntar på svar från odling.
    Nu känner jag mig mycket orolig över detta. Har inte känt något så jag har troligen gått med detta hela graviditeten. Är så orolig för fosterskador att jag tom funderar på abort även om detta barn är mkt efterlängtat.Tror iof sig aldrig jag skulle göra det.
    Nu undrar jag:
    Vad skulle ni göra?
    Finns det någon som haft UVI där allt varit normalt?
    Finns det någon som haft UVI där barnet fått skador?
    Hur stor är risken för skador?

Om det är någon som har nåt litet svar på nån av frågorna skulle jag bli mycket glad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 20:38:24:
    Nu har jag fått odlingssvaren och det var GBS. Har fått Kåvepenin. Har nu läst om alla hemska saker som kan hända när man har GBS men är av någon konstig anledning inte lika orolig längre.
    Några av er som haft GBS?

• Svar på tråden gravid, uvi, cp-skada,abort?
  • Anonym

Alltså jag har fått för mig att risken snarare handlar om för tidig förlossning, inte skador på barnet.
    Är jag helt ute och cyklar?

• palmblad

Nej, nej! UVI kan ge missfall o fosterdöd, men skador utan att man haft symtom har jag aldrig hört. Jag hade iritrit under grav. Det är när döda bakterier från tidigare UVI kapslat sig in o gör att det svider då slemhinnorna påverkas under grav. Riskerna är så små att du lugnt kan vänta tills rutin-ul.

• blonde redhead

Jag har haft flera uvi under mina graviditeter och har två friska barn.

Vissa forskare ser ett samband med uvi och cp skada, men det finns ingen exakt forskning och risken är extremt liten, absolut ingen annledning till att göra abort för att man har uvi.

• Anonym

Hmm jag har aldrig hört talas om skador på fostret av själva UVI:n... Jag hade också UVI med senaste barnet utan att veta det, men hon föddes helt frisk Huvudsaken är ju att du får behandling nu så fort som möjligt! Lycka till!

• Börnen

Urinvägsinfektion påverkar inte barnet alls, enda risken är att man kan få sammandragningar och en för tidig förlossning. Att ha UVI under graviditeten är nog något som de flesta gravida går igenom! Jag hade ett par stycken under mina och det är inget konstigt med det.

Urinvägarna sitter ju inte i närheten av livmodern och påverkar inte barnet. Du behöver inte vara orolig!

♥Emil 050611♥ och ♥Maja 061116♥
  • palmblad

Finns de på Änglarum som mist sina barn av UVI under senare delen av grav. Även utan symtom. Därför ska man ta stickprov hos bm då o då.

Börnen skrev 2007-11-29 20:43:30 följande:
    Urinvägsinfektion påverkar inte barnet alls, enda risken är att man kan få sammandragningar och en för tidig förlossning. Att ha UVI under graviditeten är nog något som de flesta gravida går igenom! Jag hade ett par stycken under mina och det är inget konstigt med det.Urinvägarna sitter ju inte i närheten av livmodern och påverkar inte barnet. Du behöver inte vara orolig!
  • Annamaja

tror inte du behöver vara orolig. Har haft UVI utan att det hänt något. Men nu är du ju snart under behandling Lycka till med bebisen

• Anonym (orolig)

Tack så mycket för svar! Känns genast lite bättre.
    Finns det någon mer med erfarenheter?

• palmblad

Var däremot noga med att du lämnar urinprov efter behandlingen, så den verkligen tagit, vilket den i regel gör.

• Anonym (orolig)

ja, tack det ska jag verkligen

Svar på tråden gravid, uvi, cp-skada,abort?