FrökenLarsson skrev 2007-12-01 13:29:28 följande:
Sist t.ex så ville han inte gå på kattlådan utan sätter sig på golvet i köket och kissar samtidigt som han pep och rafsade. Kattlådan var då jätteäcklig men ja förstår inte varför han jama överhuvudtaget. Nu är lådan ren och han kissar som vanligt utan minsta ljud.
Om lädan var jättesmutsig så kan det nog mycket väl vara därför han skrek. En av våra katter brukar vara så duktig så hon säger till när hon vill att vi ska göra rent.
Jag tror att du kan avvakta lite, om han nu kissar på lådan som vanligt, men fortsätta vara uppmärksam på eventuella beteendeförändringar, om det nu skulle vara tex urinsten.
Söderlund skrev 2007-12-01 14:01:56 följande:
Ursäkta att jag lägger mig i tråden såhär, men jag skulle behöva lite hjälp med :(En av mina katter har börjat kissa och bajsa överallt, och han slickar sig väldigt mycket mellan benen just när han kissat. Från början verkade han ha ont och jamade, men nu slickar han sig bara. I onsdags var vi med honom till en veterinär och hon trodde urinvägsinfektion eller eventuellt urinsten, så hon skrev ut någon medicin mot urinvägsinfektion och rekommenderade att vi köpte en till låda eftersom vi har två katter, de kan få för sig att inte gå på samma. De är ca. 1,5 år gamla, båda är kastrerade och det är innekatter. Jag vet inte vart jag ska ta vägen snart för det verkar inte bli bättre, han går inte på lådan nu heller :( Och jag har inte sett något blod i urinen heller, kan det vara urinsten i alla fall?Blir så otroligt ledsen varje gång han gör det, sen blir jag arg, sen besviken på mig själv för att jag blir arg - runt runt går det, så påfrestande :(
Om ni har fått medicin mot urinvägsinfektion och det inte har blivit bättre kanske du ska kolla upp katten hos vet igen.