• FrökenLarsson

Urinsten hos katter

Jag undrar hur man märker att ens katt har urinsten? Min kastrerade hankatt på 16 månader jamar ofta på sista tiden när han utför sina behov (oftast när han kissar)
    Kanske är så att det gör ont för han när han urinerar.
    Kan det även ha med oren kattlåda att göra?

Jag ska ringa veterinär så fort jag får tid men tills dess, någon som vet?

• Svar på tråden Urinsten hos katter
  • Tina A

Min katt har haft urinsten väldigt mycket!
    Nu gick hans väldigt långt (hade precis fått barn och var inte uppmärksam :( )
    Han kissade lite överallt men bara nån droppe kräktes samt de var lite blod i både urin och kräk.  Kissar han i sin låda som vanligt? se till att han har vatten och ge han lite burkmat för extra vätska.
    Vi har royal canin urinary (vet ej hur de stavas) som ska vara bland de bästa för dessa katter.
    Prata med din vet och få gärna honom undersöktför säkerhets skull de ska va väldigt smärtsamt för dom och väldigt dyrt för dig som katt ägare om man måste spola urinvägarna.
    Lycka till & berätta gärna hur din lille kille mår.

• skorpionen80

Det brukar lukta illa. Katten kan sitta som när han bajsar när han kissar, dvs med böjd rygg. Allmäntillståndet kan påverkas.

Jag har oftast märkt det på att kisset har luktat. En gång märkte jag det på att han var ovanligt trött.

• FrökenLarsson

Han kissar ibland på golvet men det tror jag har att göra med oren låda (dom har väldigt höga krav på renlighet)
    Han kissar inte blod eller kräks men jag tänkte att han kanske har lite sten som blockerar som gör ont.
    Han kastrerades i somras och var då tvungen att genomgå en operation då hans ena pungkula inte gick att ta bort på det vanliga sättet. Kanske är något som spökar från operationen (?)
    Men eftersom han jamar när han kissar så måste det väl bero på nånting. Jag hoppas verkligen att det bara är lådan han klagar på då.

Jag ska ringa vetrinären imorn om jag får tid. Återkommer då med svar

• skorpionen80

Kan vara att han har ont. Kan också vara att han säger "hörru, jag kissar nu!". Så gör min ena katt, han ska alltid jama innan han går på toa för att göra nr2. Ibland vill han inte gå förräns han får svar från en.

• TipEx

När det gäller urinstenar och katter är det en riktig härva:
    Det finns över 10 olika former av urinstenar med olika sammansättningar samt uertapluggar och annat.
    Om du misstänker att din katt har urinsten: låt vetten ta urinprov och ta reda på vilken ev sten just din katt har.

Kalciumoxalater måste man operera, struviter kan man medicinera tex.
    De två ovan bildas i två helt olika miljöer: kalciumoxaleter där urinen är sur/struviter kan man få att sprängas om katten får medicin som ger sur urin... Kalciumoxalter bildas i den motsatta miljön och måste opereras bort.

Ta alltid reda på först vilken form av urinsten misse har, sedan avgör du vilken form av foder du ska ge katten. Ett foder som är bra för en form av urinsten, kan vara ödesdigert att ge en annan katt!

• Tina A

TipEx
    Va intresant att läsa de hade jag ingen anning om!
    Är du vet eller bara extremt insatt? Några bra tips förövrigt på katter som redan har problem?

• TipEx

Urinsten drabbade en av mina katter.
    Jag och min hustru fick läsa på mycket, prata med många för att grepp om vad som skulle göras.

Vi fann att det klokaste är att prata med flera veterinärer, foder/kostexperter för att kunna få en klar bild av vad som behövs för att hjälpa den enskilde individen.

Om misse redan har problem:
    ta reda på VAD för problem det är; urinsten, irinvägsinflammation, fel i urinblåsa/urinvägar/njurar.
    OM det är sten: ta reda på vilken sten det är.
    Fodra med det foder som är avsett för just den stenen.
    Gå inte på fodertillverkare som säger: "vårt foder motverkar urinsten" - frågan är vilken form av urinsten fodret motverkar. Det kan inte motverka alla stenar.

• FrökenLarsson

Men era katter som har haft urinsten, har dom mått dåligt hela tiden? Min katt är lika kelig som vanligt, springer omkring i lägenheten och leker som en dåre med sin mamma. Men hur stor är risken att innekatter får urinvägsinfektion då?
    Försökte ringa vet igår men då var det ingen telefontid och eftersom han inte verkar lida annars så är de inte akut. Undrar om dom tar emot samtal på helger, ska prova ringa nu igen.

TipEx: Jättebra information! Nu vet jag hur man ska gå till väga ifall det skulle vara urinsten.

• ming
    FrökenLarsson skrev 2007-12-01 12:36:43 följande:
    Men era katter som har haft urinsten, har dom mått dåligt hela tiden? Min katt är lika kelig som vanligt, springer omkring i lägenheten och leker som en dåre med sin mamma. Men hur stor är risken att innekatter får urinvägsinfektion då? Försökte ringa vet igår men då var det ingen telefontid och eftersom han inte verkar lida annars så är de inte akut. Undrar om dom tar emot samtal på helger, ska prova ringa nu igen. TipEx: Jättebra information! Nu vet jag hur man ska gå till väga ifall det skulle vara urinsten.
    Katter är mästare på att dölja smärta och sjukdom, så man kan inte garanerat säga att det inte är något.
    Märker du om han har problem när han ska kissa, tex tar väldigt lång tid på sig eller nåt annat utöver det vanliga?
  • FrökenLarsson
    ming skrev 2007-12-01 12:42:09 följande:
    Katter är mästare på att dölja smärta och sjukdom, så man kan inte garanerat säga att det inte är något.Märker du om han har problem när han ska kissa, tex tar väldigt lång tid på sig eller nåt annat utöver det vanliga?
    Sist t.ex så ville han inte gå på kattlådan utan sätter sig på golvet i köket och kissar samtidigt som han pep och rafsade. Kattlådan var då jätteäcklig men ja förstår inte varför han jama överhuvudtaget. Nu är lådan ren och han kissar som vanligt utan minsta ljud.
  • Söderlund

Ursäkta att jag lägger mig i tråden såhär, men jag skulle behöva lite hjälp med :(

En av mina katter har börjat kissa och bajsa överallt, och han slickar sig väldigt mycket mellan benen just när han kissat. Från början verkade han ha ont och jamade, men nu slickar han sig bara. I onsdags var vi med honom till en veterinär och hon trodde urinvägsinfektion eller eventuellt urinsten, så hon skrev ut någon medicin mot urinvägsinfektion och rekommenderade att vi köpte en till låda eftersom vi har två katter, de kan få för sig att inte gå på samma. De är ca. 1,5 år gamla, båda är kastrerade och det är innekatter. Jag vet inte vart jag ska ta vägen snart för det verkar inte bli bättre, han går inte på lådan nu heller :( Och jag har inte sett något blod i urinen heller, kan det vara urinsten i alla fall?

Blir så otroligt ledsen varje gång han gör det, sen blir jag arg, sen besviken på mig själv för att jag blir arg - runt runt går det, så påfrestande :(

• ming
    FrökenLarsson skrev 2007-12-01 13:29:28 följande:
    Sist t.ex så ville han inte gå på kattlådan utan sätter sig på golvet i köket och kissar samtidigt som han pep och rafsade. Kattlådan var då jätteäcklig men ja förstår inte varför han jama överhuvudtaget. Nu är lådan ren och han kissar som vanligt utan minsta ljud.
    Om lädan var jättesmutsig så kan det nog mycket väl vara därför han skrek. En av våra katter brukar vara så duktig så hon säger till när hon vill att vi ska göra rent.
    Jag tror att du kan avvakta lite, om han nu kissar på lådan som vanligt, men fortsätta vara uppmärksam på eventuella beteendeförändringar, om det nu skulle vara tex urinsten.
    Söderlund skrev 2007-12-01 14:01:56 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i tråden såhär, men jag skulle behöva lite hjälp med :(En av mina katter har börjat kissa och bajsa överallt, och han slickar sig väldigt mycket mellan benen just när han kissat. Från början verkade han ha ont och jamade, men nu slickar han sig bara. I onsdags var vi med honom till en veterinär och hon trodde urinvägsinfektion eller eventuellt urinsten, så hon skrev ut någon medicin mot urinvägsinfektion och rekommenderade att vi köpte en till låda eftersom vi har två katter, de kan få för sig att inte gå på samma. De är ca. 1,5 år gamla, båda är kastrerade och det är innekatter. Jag vet inte vart jag ska ta vägen snart för det verkar inte bli bättre, han går inte på lådan nu heller :( Och jag har inte sett något blod i urinen heller, kan det vara urinsten i alla fall?Blir så otroligt ledsen varje gång han gör det, sen blir jag arg, sen besviken på mig själv för att jag blir arg - runt runt går det, så påfrestande :(
    Om ni har fått medicin mot urinvägsinfektion och det inte har blivit bättre kanske du ska kolla upp katten hos vet igen.
  • Tina A

Min katt var som sagt väldigt dålig när vi kom in med honom men vi märkte inget på honom förrän de va lååångt gånget just för att han va lika snäll och kjelig som vanligt.
    Vet trode nte att de va så farligt eftersom han va så snäll.
    Tydligen är min katt (eller många katter) väldigt känsliga för rutin ändringar dom vill ha de likadant alltid. Vi fick barn & flyttade inom loppet av 2 månader och de blev tydligen för mycket för vå lille stackare.

Tipex: Vi har de fodret som vår vet rekomenderade till oss så jag hoppas verkligen att de är rätt man litar jhu på dom men jag ska kola upp vad de va exakt som han hade.
    Har för mig att de va grus i urinvägarna och i blåsan men vad de va för grus exakt vet jag inte. Tack och lov har han inte haft  problem nu på 1 år :)
    Hoppas er katt mår bra! tack för svaret

• TipEx

Vår katt mår bra idag, men det är inte tack vare de veterinärer som gav oss de första kostråden.
    De gav nämligen ut fel kostråd, så stenarna kom tillbaka.

Ta reda på vad grus han har/har haft.
    Sedan tar du reda på vilket foder han ska - tala med flera.
    Gruset bildas i urinblåsan & följer med ned i urinröret, där det kan skada röret/sätta sig fast så att urinet inte kommer förbi.

Hoppas att din misse mår bra & att ni har fått rätt kostråd!

Tina A skrev 2007-12-01 23:40:06 följande:

Min katt var som sagt väldigt dålig när vi kom in med honom men vi märkte inget på honom förrän de va lååångt gånget just för att han va lika snäll och kjelig som vanligt.Vet trode nte att de va så farligt eftersom han va så snäll.Tydligen är min katt (eller många katter) väldigt känsliga för rutin ändringar dom vill ha de likadant alltid. Vi fick barn & flyttade inom loppet av 2 månader och de blev tydligen för mycket för vå lille stackare.Tipex: Vi har de fodret som vår vet rekomenderade till oss så jag hoppas verkligen att de är rätt man litar jhu på dom men jag ska kola upp vad de va exakt som han hade.Har för mig att de va grus i urinvägarna och i blåsan men vad de va för grus exakt vet jag inte. Tack och lov har han inte haft  problem nu på 1 år :)Hoppas er katt mår bra! tack för svaret
  • ming
    FrökenLarsson skrev 2007-12-01 13:29:28 följande:
    ming skrev 2007-12-01 14:24:56 följande:
    Om lädan var jättesmutsig så kan det nog mycket väl vara därför han skrek.
    Detta kom ut alldeles för snällt. Jag menar snarare, självklart är det pga den jätteäckliga lådan som katten kissar utanför och skriker! Katter är mycket renliga djur, och hur kul hade du själv tyckt att det vore att behöva trampa på ditt eget kiss och bajs? Klart att katten inte vill gå på lådan, och att jama var väl hans sätt att försöka göra dig uppmärksam på att du måste rensa den!
    Jag är absolut övertygad om att hans beteende hade med den jätteäckliga kattlådan att göra. Kattlådan måste rensas varje dag, ännu oftare om man har fler katter, som du har.
  • FrökenLarsson
    ming skrev 2007-12-02 11:50:32 följande:
    Detta kom ut alldeles för snällt. Jag menar snarare, självklart är det pga den jätteäckliga lådan som katten kissar utanför och skriker! Katter är mycket renliga djur, och hur kul hade du själv tyckt att det vore att behöva trampa på ditt eget kiss och bajs? Klart att katten inte vill gå på lådan, och att jama var väl hans sätt att försöka göra dig uppmärksam på att du måste rensa den!Jag är absolut övertygad om att hans beteende hade med den jätteäckliga kattlådan att göra. Kattlådan måste rensas varje dag, ännu oftare om man har fler katter, som du har.
    Ja, nog var du alldeles för snäll!Oskyldig
    Vi använder kristallsand så det ser lätt ganska äckligt ut. Bajs plockas ju självklart alltid bort så fort som möjligt men lådan var väl ganska så gul istället för kristallsandens annars så vita stenar.
    Och ja! Man vet ju själv hur äckligt det är att gå på vissa toaletter utomands. USCH!!
  • nikotiinkick

En av mina katter tyckte inte om kristallsanden ett dugg. Han gick hellre på hallmattan än den stora vassa sanden. När jag bytte till en mindre, klumpbildande sand så slutade han upp med att gå på mattan och gick direkt till lådan. Men nu till mitt problem; min honkatt på 16 månader har betett sig konstigt ett tag nu... Hon går runt och skriker och kissar inne. Jag vet att hon är väldigt petig med lådan hon också så därför gör jag ren den ofta men nu senast satte hon sig på golvet i vardagsrummet mitt framför näsan på mig och kissade en liten skvätt. Jag har hållit koll på henne så hon går på lådan (hon är alltid den första att gå när lådan blivit rensad, därför väldigt lätt att se hur mycket hon kissar) och det har varit normala mängder... Jag tror att hon kan vara i löp men hon har aldrig kissat inne på det viset förr... Vad kan vara fel?

Svar på tråden Urinsten hos katter