• Saucy

Vad är det med QUORN? De sprängs ju så fort jag försöker laga mat!!!

Quornfärsen liksom exploderar i stekpannan. Som popcorn och hoppar ut över halva köket. Måste flytta dottern till andra sidan rummet så hon inte ska få brännskador! Själv står jag med ugnsvantar och rör om.

Nu skulle jag micra lite färs som jag hade sparat i kylen - och vad händer?? jo "BLAM" låter det från micron och det är quornfärs i hela 'tratten'.

Jag tillagar enligt instruktioner - så - VARFÖR blir det såhär??? *morr*

• Svar på tråden Vad är det med QUORN? De sprängs ju så fort jag försöker laga mat!!!
  • Saishuuheiki Kanojo

Hm, låter skumt. Det är visserligen ett tag sen jag lagade Quorn (då när jag bodde ett tag på Åland som tog via Sverige, Finland har ju inte importrättigheter) men det hände aldrig nåt sånt med varken färs eller bitar.
    Tillagar du otinad eller? Har du het panna? Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Har det hänt med bara en sats eller, har du lagat flera gånger?

• Linda1976

vad skumt! Det har jag aldrig råkat ut för! Har inget tips heller, bara lika undrande som du..

• Saucy

Jag tillagade den fryst 1a ggn. Men nu när jag värmde så hade den stått i kylen i ca 18timmar.

Jag har nog aldrig gjort färsen tidigare - bara bitarna och filéerna - och tursamt nog så sprängs inte dessa eller skjuter iväg som projektiler ur en kanon genom köket när man lagar middag.

Tur att de ligger stilla i magen iaf.

• Juniphé

hmmmm... och det är inte "Pop-quorn" du försöker tillaga?
    hehe! Kunde inte hålla mig

Låter som om du har för hett i pannan och kanske för mycket fett? Eller?

Det har aldrig hänt för mig. Har du BARA quorn i pannan? Jag brukar nämligen tillsätta lite fraiche eller tomatsås eller liknande, så att det blir till pastasås typ.

• Saucy

hahah - mycket lustigt!! - nej det är inte popquorn!! =)

Kan väl vara så att pannan är för het. Jag gillar 6an. SKa prova köra på lägre kanal nästa gång då. För då kanske man slipper laga mat i skyddsutrustning.
    Det står på paketet att man ska fräsa på färsen först - _sen_ tillsätta resten av vad man nu ska ha i.

Någon annan som har en teori?

• TypeONegative

här popar bara Quorn i micron när det är dags att värma rester men inte annars på spisen.
    Kanske berors poppandet på lite vätska?
    *misstänker*

• nbv

:) så blir det här med men bara om jag steker i olja. det går inte, så jag använder smör.

• Saucy

aha...det kan vara där skon klämmer!
    Ska prova med smör nästa gång då!

• FiaFågel

använd inte olja. stek i teflonpanna och häll i vatten. färsen blir torr annars. ha inte heller för varm panna.
    när du micrar färsen. lägg den i en skål. häll i lite vatten och lägg en tallrik över.

• meya

Ja, precis... Häll i vatten så liksom sväller quornen lite och blir "mjukare"...

• Fru Indosaurie

jag använder olja, går hur bra som helst. Men så kan man ju tillsätta lite vatten som alla redan har skrivit =)

• Mausiii

Jag säger bara en sak! Häll på ett par deciliter vatten!
    När jag gör tacos t ex, brukar jag köra helt utan matfett. I med fryst quornfärs, häll på ett par deciliter kokat vatten från vattenkokaren och ner med krydda i pannan. Snabb, lätt och inte minst magert.

Kommer ihåg quornfloppen som svärmor gjorde. Hon gjorde speciallasagne åt oss "vegetarianer" och resultatet blev den fetaste quornrätten i historien. Hon tillsatte hela tiden matfett eftersom quornfärsen sög åt sig. Så när lasagnen var klar, SIMMADE den i formen i fett. *iiiih!*

• Älskeling

Håller med de andra, häll på vatten. Tänk på att qourn suger upp vatten något alldeles otroligt effektivt!

Svar på tråden Vad är det med QUORN? De sprängs ju så fort jag försöker laga mat!!!