• annasara

barnsäker spis?

Bor i hyreslägenhet hos en privat hyresvärd och har en mycket nyfiken 10-månader gammal dotter som tycker att vår spis är jättespännande. Den är INTE barnsäker. Båda luckorna kan hon öppna, sen ställer hon sig på den lägsta och sträcker sig upp så hon når kokplattorna.

Nu undrar jag om det är standard att spisar ska vara barnsäkra, är hyresvärden skyldig att "fixa" detta? Tänkte ringa imorgon men jag behöver lite tips, för jag vet inte hur det ligger till, rent juridiskt... nån som vet?

• Svar på tråden barnsäker spis?
  • Miss Love

Hyresvärden är skyldig att barnsäkra er spis om ni begär det!

• sommar2001

Tror inte att hyresvärden är skyldig att barnsäkra spisen.
    Standard på en spis är dock att ha lucklås, har ni inte det kan det vara borttaget eller trasigt.
    Det finns barnskydd för hällen, så hon inte kommer åt plattorna. Kostar ca 300-500:-
    Beroende på vad ni har för spis
    kan det även finnas lås för vreden så att inget händer om hon vrider på vreden.

• Miss Love
    sommar2001 skrev 2007-11-29 23:50:26 följande:
    Tror inte att hyresvärden är skyldig att barnsäkra spisen. Standard på en spis är dock att ha lucklås, har ni inte det kan det vara borttaget eller trasigt. Det finns barnskydd för hällen, så hon inte kommer åt plattorna. Kostar ca 300-500:- Beroende på vad ni har för spiskan det även finnas lås för vreden så att inget händer om hon vrider på vreden.
    Du har fel hyresvärden är faktiskt skyldig att barnsäkra spisen om man kräver det. Jag VET det för jag har kollat själv upp det nu när vi fick ny spis.
Svar på tråden barnsäker spis?