• anne82

måste man ha fast jobb för att få köpa

på kredit?
    tex möbler?
    gjorde en ansökan på ikea om kredit,blev beviljad MEN har ingen utskrivare,man skulle visst skicka in ansökan med underskrift per post..
    men kan man handla på kredit på mio möbler som finns här tex.?eller är det olika över allt?

• Svar på tråden måste man ha fast jobb för att få köpa
  • LitensPappa

Dom flesta kräver att man ska vara fastanställd och i dom flesta fall så kollar dom även vad du haft för inkomst dom senaste 3 åren. Så även fast du jobbat i t ex 7 månader och är fastanställd är det inte säkert att du kan handla på kredit.

Men alltid när dom gör en kreditupplysning på dej så skickas upplysningen hem till dej. Så efter ett par dagar kan du själv läsa den.

Hur det funkar på just Mio vet jag inte men det står nog på deras hemsida?

www.mio.se

Läser lite på den sidan och ser att det är Resurs Bank som har hand om deras krediter. Så vi får surfa vidare till deras sida för att se vad dom ställer för krav.

www.resurs.se

Hittade kraven direkt på deras förstasida.

//Förutsättningar är:
    - Att du är mellan 20 och 70 år
    - Har fast anställning sedan minst 6 månader och ej är långtidssjukskriven
    - Inte har någon betalningsanmärkning
    - Har en årsinkomst som överstiger 120 000kr

För att inte överbelasta din ekonomi samt enligt lag gör vi en kreditprövning.//

Lycka till!

• Åke Vilse

Försök istället att spara pengar först innan du handlar dina möbler så slipper du problemet med att köpa på kredit

• anne82

problemet är att man aldrig får det riktigt fina möblerna som man drömt om
    man har inte så mycket över,då man är ensamstående med snart 2.

tack litenspappa.

• Åke Vilse

Det jag menar är att om du kan betala av på ett lån + uppläggningsavgift +aviseringsavgift + ev ränta så kan du ju lika gärna spara de pengarna varje månad och sedan köpa möblerna.
    Då sparar du ju faktiskt pengar mot att köpa dem på avbetalning och kan därigenom kanske köpa något mera fint till ditt hem och barnen.
    Istället för att ge pengarna till kreditinstitutet

• LitensPappa

Åke Vilse, ibland kanske det kan vara värt att betala dom små avgifterna som blir med en räntefri avbetalning istället för att vara utan möbler?

Jag tycker personligen lätt att det är värt att betala en avgift på kanske sammanlagt 30-40kr/mån för att få grejerna på en gång istället för att först spara i 2 år. Men jag passar mej alltid för hur lång tid man har på sej innan dom tar ränta på pengarna. Sen att det alltid iaf blir en effektiv ränta tack vare uppläggningsavgift och aviavgift känns som sagt överkomligt.

Men det här när man ska köpa på avbetalning och inte är ju lite upp till var och en. Ska man köpa en tv för 3,000kr, nya möbler för 30,000kr, ny bil för 300,000kr eller nytt hus för 3,000,000kr. Vart ska man dra gränsen för vad man sparar till och vad man tar på avbetalning. Visst kan man spara i 130 år och köpa huset kontant. Eller så kan man ta ett lån och flytta in på en gång. Catch my drift? ;o)

Varsegod anne82!

• Konvaljen

Anne82:

Ikea har som sagt en helt räntefri kredit på upp till 30 000 för människor mellan 20-30 år. Du behöver ingen fast inkomst men måste vara fri från betalningsanmärkningar. Är väldigt fördelaktiga villkor på detta, har vänner som lånat där och det har funkat jättebra.
    Men det ska betalas av inom 6 månader så lånar du 30 000 blir det 5000 i månaden

• Anne Yone

MIO har väldigt hårda krav på sin avbetalning, men IKEA verkar vara lätta att få hos... Det är himla olika kan jag säga. Du får kolla på varje ställe.
    Men jag tycker absolut du ska ta på IKEA, de har så mkt bättre priser på möblerna också än tex MIO som är svindyra!

Svar på tråden måste man ha fast jobb för att få köpa