• Spindelskratt

Någon som vet om man ska ta VAB när man är arbetslös?!

Sonen är sjuk idag så han får stanna hemma från dagis.
    Han är där 15tim/v.
    Jag är arbetslös på heltid, maken jobbar heltid.

Ska jag anmäla till försäkringskassan att han är sjuk, jag har inga FP dagar kvar så hur räknas ersättningen.
    Ska jag även anmäla till A-kassan att jag är hemma eller fyller jag bara i det på nästa kassa kort jag ska skicka?

Står ju ingen information om det varken på FK eller A-K hemsida...

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som vet om man ska ta VAB när man är arbetslös?!
  • Annamaja

jo du ska anmäla till försäkrningskassan om vård av sjuktbarn. Det räknas ju inte på dina föräldradagar utan är tillfällig föräldrapenning. Ring och fråga din akassa. Jag blev osäker på om man måste ringa och anmäla det där också, men du ska ju i alla fall skriva i det på ditt kassa kort.

• Coursell

Naturligtvis ska du vara hemma för vård av barn då h*n är sjuk, du står inte till arbetsmarknadens förfogande idag.
    Sist jag gjorde det var jag tvungen att amnäla till arbetsförmedlingen också att jag var hemma, förutom till fk. Så ring afs nummer och meddela att du är hemma idag, och till fk, sedan kryssar du i vilken dag du var hemma på kortet.
    Tror du måste ringa och berätta när du INTE är hemma längre också till af.

• Spindelskratt

Tack, då vet jag det. Blir lite osäker när man inte får information om det. Sparar ju gärna mina A-kassa dagar, söka jobb kan jag ju göra ändå när gossen sover

• snigelina

Du ska anmäla vab till fk och sen kryssa i det i kassakortet, du ska INTE ringa af och meddela det, för gör du det blir du avanmäld från a-kassan och måste ner på personligt besök på af igen på måndag (om pojken är frisk då).

Den enda gången man måste anmäla till af att man är förhindrad/vabbar etc är om man skulle dit på besök då.

• Spindelskratt

Jag har nu anmält till Akassan o fått veta hur jag ska kryssa i nästa kort. Har även talat med FK som skickar hem papper jag ska fylla i.

Men jag tänker då inte ringa till AF o meddela dem, tycker inte att de har med det att göra heller. Har ju anmält till myndigheterna o det borde räcka.

• snigelina
    Charro skrev 2007-11-30 10:35:03 följande:
    Jag har nu anmält till Akassan o fått veta hur jag ska kryssa i nästa kort. Har även talat med FK som skickar hem papper jag ska fylla i. Men jag tänker då inte ringa till AF o meddela dem, tycker inte att de har med det att göra heller. Har ju anmält till myndigheterna o det borde räcka.
    Ja, nästa gång behöver du bara anmäla till fk och sen kryssa i på kassakortet
Svar på tråden Någon som vet om man ska ta VAB när man är arbetslös?!