Är Noah ett muslimskt namn??
Som rubriken.
Är Noah ett muslimskt namn och vad betyder det??
Som rubriken.
Är Noah ett muslimskt namn och vad betyder det??
tror inte det är muslimskt, snarare hebreiskt.
Ok
Arabiskt tror jag.
www.behindthename.com/php/search.php&nmd=n&gender=both&operator=or
detta hittade jag om namnet....
NOAH
Noah är nu ett av de 75 vanligaste tilltalsnamnen bland pojkar i Sverige. Det finns nästan dubbelt så många som heter Noah bland de som inte lärt sig gå än bland alla vuxna män i Sverige.
Noah är som bekant namnet på den gamle patriarken i Bibeln som överlevde den stora flod som på grund av en felöversättning blivit känd som syndafloden på svenska.
Namnet skrivs nuförtiden Noa på svenska, dagens föräldrar gillar dock den gamla svenska och tillika den engelska stavningen Noah.
I Sverige har Noah aldrig haft namnsdag men i Danmark står namnet i kalendern den 29 december
Tack vad ni är snälla
Hejsan. Just Noah är inget muslimskt namn, men den muslimska motsvarigheten är Noh. Nästan samma.
Noah Är Judiskt och betyder Bla
"den bekväme"
"den vilande" och är /var den enligt mig rotfröet för allt med ett hjärta :)
Noah är ett namn som är mycket äldre än religionen islam, men det hindrar ju inte att muslimer kan använda det namnet. Muslimer använder ju andra även namn som är inspirerade av de äldre religionerna judedom och kristendom, så varför inte Noah.
Noah är namnet på en profet som muslimerna tror på. Han omnämns i torah och koranen. Eftersom arabiska och hebreiska är besläktade så finns det många likheter tom namn även fast de uttalas olika. På arabiska uttalar vi namnet Noah som Nu`h.