• entjej

Kort cykel som gjort IVF?

Hej!

Jag har alltid haft en kortare cykel på ca 24 dagar. Det är främst tiden fram till ägglossningen som är kortare. Sedan är det nästan två veckor fram till mensen. Det är ju tydligen inte bra om man får kortare cykel med åldern då det är ett tecken på åldrande men det gällde troligen inte dom som alltid haft det, sa läkaren. Det låter väl logiskt för jag kan ju knappast ha varit gammal redan vid 13-årsåldern, eller kan jag det?

Däremot har för mig att jag läst någonstans att äggkvalitén kan vara sämre om äggen växer fortare. Mitt ägg vid normal menscykel måste väl nästan växa fortare än medel eftersom ägglossningen sker så snart eller beror det inte på det? Samtidigt har jag fått 225 som dos på gonal eftersom jag snart är 39. Kan det inte leda till att det blir något ägg som växer för fort så det blir få men av sämre kvalité. Bara mina vilda spekulationer. Vet någon något om detta?

• Svar på tråden Kort cykel som gjort IVF?
  • Apelsinblom

Hej!

Jag har också en kort menscykel (25-26 dgr). Mina äggblåsor växer för snabbt och blir lite för stora vid ÄL. I samband med hormonbehandling har de dessutom vuxit alldeles för mkt och omvandlats till gulkroppscystor med utebliven ägglossning som resultat :(
    Enligt gyn innebär det att mina äggstockar fungerar dåligt och att äggkvaliteten blir sämre då äggblåsorna blir för stora. Mina senaste hormonprover nu i november visade dessutom att mitt FSH stigit ngt över det normala vilket konfirmerar att mina äggstockar börjar bli gamla och att äggreserven inte är den bästa :(
    Själv ska jag nu ta typ p-piller i 2 månader för att "nollställa" mina äggstockar innan vi ev får börja med IVF.
    Jag tror att läkarna utgår rätt mkt från FSH värde och uppskattning av aktivitet samt äggreserv i äggstockarna innan de bestämmer behandlingsform så om du har bra värden tror jag inte du behöver vara orolig att dina äggblåsor svarar fel på behandlingen.
    Berätta gärna hur det går! Och stort LYCKA TILL!!

• entjej

Oj, oj det var inte lugnande information. Man tycker ändå det är konstigt att en cykel på några dagar mindre ska spela så stor roll.
    Har du alltid haft kortare cykler?
    Och mitt FSH kollade de för några år sedan, inte nu. Kanske har det blivit sämre nu. Läskigt att det kan minska så mycket på ett år som du berättar. Så gammal är du ju inte.

Har du också ungefär två veckor från ägglossning till mens så att det är första delen som är kortare?

Finns någon annan som har mer lugnande info?

• Erkki

jag har också kort cykel - cirka 24-25 dagar MAX. Aldrig hört ngn av läkarna säga att själva cykeln skulle vara ett problem men sen har jag haft dåliga ägglossningsvärden och så men det blev väl ok med Pergo MEN det gick ändå inte så vi har nu gjort IVF med kanonresultat om man ska tro doktorn:

Sprayat, och sprutat "normal" och vi fick ut 16 ägg varav 11 blev befruktade där 9 var bra = den bästa till oss och åtta till frysen. Så i vårt fall har själva cykeln inte spelat ngn roll för utfallet av IVF:n.

Är just nu i vecka 6+2 och ska på VUL nästa vecka. Hoppas att hjärtat slår och allt är som det ska!

• entjej

Tack, nu blev jag lite lugnare. Vad bra att du fick så jättebra resultat och många ägg. Och blev gravid dessutom. Grattis!

Jag vet, man borde inte surfa runt och skrämma upp sig själv med både det ena och det andra. Men jag skulle nog oroa mig ändå eftersom man får höra saker ändå. Så då vill jag hellre försöka få lite mer fakta än bara rykten. Så jag hoppas på att hitta postiva utfall också när jag surfar runt och du var ju en. BRa!

• Apelsinblom

Hej entjej!

Ledsen om jag skrämde upp dig, det var verkligen inte meningen!! Ville bara delge dig vad mina läkare sagt om mina korta cykler och mina äggblåsor eftersom dina funderingar kretsar lite kring de problem jag själv har.
    Det är inte den korta cykeln i sig som ställer till problem, vissa kvinnor har kortare cykler men blir gravida utan problem, men i tex mitt fall kan det vara ett tecken på att ngt är fel. Och ja, hos mig är det follikelfasen som är lite kort, lutealfasen ligger på ca 14 dgr. Mina cykler har blivit 1-2 dgr kortare de senaste åren men jag har alltså alltid haft relativt korta cykler.
    Om du har tillit till din läkare tycker jag du kan vara lugn. Din läkare har ju bedömt att din kropp/dina äggblåsor verkar mottagliga för hormonstimulering och IVF-behandling. Tycker dock det är lite konstigt att du inte nyligen fått göra FSH-prov, men å andra sidan kan man ju med VUL få en rätt god uppfattning om äggstockarnas kapacitet att bilda många folliklar.

Önskar dig all lycka till med din behandling!

• Leiben

jag har också kort cykel och ska påbörja ivf i januari. har också oroat mig men har hört att det regleras i och med behandlingen men jag har som sagt var ingen aning. När ska ni påbörja er ivf?

• Apelsinblom

Hej Leiben!

Jag ska inte göra IVF förrän i mars. Först måste jag knapra östrogen och progesteron i 2 månader för att förhoppningsvis reglera hormonvärden och förbereda mina äggstockar så att producerar fler och bättre äggblåsor när det väl blir dags. Suck... så mkt väntan...

Har också förstått det som att cykellängden i sig inte spelar så stor roll inför IVF. Som du skriver kommer medicineringen att styra cykeln.

• tickan

Apelsinblom: Jag har också fått varningssignaler om att min äggreserv börjar ta slut då jag bildar väldigt få äggblåsor samt att jag de senaste åren fått kortare perioder, oftast 25 dagar. Mitt FSH-värde var normalt för ett år sen men jag vet inte hur det är nu

Jag har inte dålig kvalitet på äggen, men som sagt, väldigt få. Därför blir jag nyfiken på den medicinering som du ska få. Kan du berätta lite mer? jag undrar om det är något som skulle kunna hjälpa även mig?

• Apelsinblom

Hej tickan!

Jag ska ta östrogen i 28 dgr (Progynova) + progesteron (Duphaston) de sista 10 dagarna i varje cykel - detta under 2 cykler. Jag bor utomlands, har min gyn i Frankrike, så jag vet inte vad motsvarande medicin heter i Sverige. Men ungefär samma sammanställning finns i en del p-piller.

Om jag förstått saken rätt ska denna behandling förhindra att äggblåsor mognar samt att ägglossning sker under dessa 2 cykler. På så sätt gör man en lättare variant av nedreglering. Efter denna behandling är äggstockarna så att säga "nollställda" och det är lättare att styra en hormonstimulering, se till att det inte är varierande storlek på äggblåsorna eller att ngn av dem skenar iväg och blir dominant så att den hindrar övriga från att växa som de ska.

Huruvida det dessutom kan leda till att fler äggblåsor sedan mognar vid hormonstimulering vet jag inte riktigt men jag läste om en tjej i en annan tråd som haft svårt att producera många äggblåsor vid IVF behandling. Hon hade till slut provat en "p-piller metod" och fick vid nästa IVF fram massor med fina äggblåsor och det ledde den gången till graviditet. Så för vissa kvinnor kan det tydligen vara en bra metod för att få styr på äggproduktionen!

Mkt mer än så kan jag tyvärr inte berätta om min medicinering. Min gyn har ju utgått från mitt fall: lite korta cykler, ngt högt FSH, VUL av äggstockar som visar lite för få äggblåsor samt månadens dominerande äggblåsa som var alldeles för stor redan på CD 9 då VUL:et gjordes.
    Efter behandlingen blir det nya hormonprover och kontroll av äggreserv och äggblåsor innan vi förhoppningsvis får påbörja IVF.

Om jag var rörig eller otydlig i mitt svar så bara hojta till! Blir lätt lite förvirrad bland alla hormoner, äggblåsor och cykeldagar :)

• entjej

Hej "Apelsinblom"

Förstår att du inte ville göra mig orolig. Jag frågade ju så jag vill förstås ha ärliga svar.

Ja, det är lite konstigt att de inte gjort något mer FSH prov på mig. Jag tror förresten det var hela tre år sedan. Det är också konstigt tycker jag att de inte frågat om det är tiden fram till ägglossningen som är kortare eller om det är tiden mellan ägglossningen och mensen som är kortare. Eftersom det för mig normalt sätt bara tar ca 10 dagar fram till ägglossningen. Spelar ju roll. Är orolig att det bara ska vara en som växer till sig fort så att jag får få ägg nu när jag gör IVF. Kanske oroar jag mig för fel saker eftersom jag ju är så "gammal". Kanske de har växt alldeles för lite. Ja, det visar sig i veckan hur som helst.

• Nina76

Hej entjej! Jag har också alltid haft kort cykel, 23-26 dagar. Vi gjorde vår 1:a IVF nu i september. Den enda skillnaden i behandling var att vi fick börja nedregleringen på dag 19 istället för dag 21 (som för "normal" cykel). Fick "endast" ut 5 ägg, varav 4 befruktades. Slutade med 1 kanon-ägg till mig och 2 fina till frysen. Detta var bra eftersom färre ägg ger bättre kvalitet. Jag är nu i vecka 11+5 och allt ser jättebra ut. Inga läkare har på vägen uttryckt någon speciell oro för att jag har kort cykel. Det är bara att lita på läkarna och försöka hänga med i svängarna med sprutor, äggplock och ruvning. Försök att koppla bort så mycket oro du kan och LYCKA TILL! Från Nina och Pyret.

• entjej

Hej Nina!

Vad kul att det gick så bra för dig! Jag fick börja på dag 20. Jag har nästan alltid 24-25 dagar men ibland ända ner till 21 och upp till 28.

Svar på tråden Kort cykel som gjort IVF?